Tug 22 (Port of Antwerp)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 9 aug 2020.

  1. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ok dit wordt niet zo makkelijk om allemaal uit te leggen maar ik doe een poging, de 2 drives draaien inderdaad in tegengestelde richting anders zou er zowizo een torsie beweging, dus een Yaw beweging rond de topas van de boot zijn als de boot met rondraaiende voiths (zonder aanvalshoek op dat moment op de bladen) zou stil liggen.

    De 2 servos uiterst links en rechts zorgen voor de draairichting, deze gaan op de echte boot eigenlijk samen maar tegengesteld zodat beide drives dus trust geven naar ofwel links als rechts. Ik ga dit samen doen als ik met het stuur vaar, zoals bij de echte boot. Maar ik voorzie ook gewoon dat elke drive op de stick apart zit waarbij de stick gewoon exact het beeld geeft van de trust, naar voor opzij enzoverder, de uitslag van de stick is dan gelijk aan de uitslag van de bladhoek de richting van de stick is dan de trust richting. Nu dat laatste is eerder voor het testen omdat de echt boot dit niet kan. (de draaisnelheid wordt nog eens apart geregeld dus 5 kanalen voor de besturing misschien 6 als ik beide motoren apart op een ESC ga zetten...)

    De voorste en achterste servo voorzien het vooruit en achteruit stellen van de bladhoek en dus vooruit en achteruit varen. de combinatie van de stuur en de vooruit/achteruit servo geeft de mogelijk om trust te krijgen in een 360° vlak.

    Deze foto maakt het visueler, het middenpunt (N) is het punt wat de servo's samen moeten maken voor de stuwkracht (trust) te geven naar de gevraagde richting.

    [​IMG]voith-diagramm by Tug 22, on Flickr

    Ik hoop dat het hiermee wat verduidelijkt is?

    de rondes op de servo's staan nog niet helemaal goed natuurlijk, dit doe ik pas in de boot dan kan ik ze echt afstellen...

    Hey Ronny, wel ik gebruik Zap, vele kennen dit, dit is een Ca lijm die eigenlijk de verf onder het styreen en abs, want ik gebruik de beide, oplost wat een bond geeft tot op het romp materiaal, nu die ornamenten, zijn 0,35mm hoog behalve de boeg& kiel band en het voor en achter gedeelte, vooraan en achteraan komt nog een stootband, deze is 10/12mm dik en steekt meer dan 8mm voorbij de "versiering" dus ik verwacht geen echt probleem hiermee. Ik heb gedacht aan messing maar gezien het gewicht heb ik daar bewust niet voor gekozen. Ook maak ik boten die wel kunnen werken en trekken maar het is niet de bedoeling om volle vaart tegen een object te gaan varen want dan gaat er inderdaad schade zijn. maar je kent mij nu een beetje ik maar vooral boten die realistisch zijn en varen.

    Wat er nu nog gaat gebeuren is dat over de ornamenten 3 tot 5 lagen primer gaan, dit gaat die ornamenten volledig embedden en ook de verbinding veel hechter maken, daarna komen de lasnaden, ik heb net een test uitgevoerd met een nieuw systeem, het ligt nog te drogen dit is 0,2mm dik. en daarover gaat dan weer een laag of 2 verf en dan 1 a 2 lagen matte vernis...
    Ik denk wel dat je die ornamenten los gaat krijgen als het moet maar dan gaat er inderdaad wel wat schade zijn.
    Zo loskomen dat geloof ik niet bij "normaal" gebruik. Maar de toekomst gaat dat uitwijzen he...

    Die vaardagen I Know, gisteren Moskou, vandaag 2 x milaan, pfff tja werken moet ook he.

    Trouwens, in onze vijver zitten toch geen obstakels buiten binnenkort mijn Petropavlovsk-Kamtsjatski (mijn zij projectje... 1/50 ) Voor de geïnteresseerde:



    Hier houd ik geen verslag van bij omdat je bij het duikbootforum toch dik vel moet hebben om te overleven...


    Hey Sjoerd, wel de voith is er omdat het gewoon bij deze boot hoort en ja eigenlijk ook omdat het gewoon iets anders is anders wordt het saai en ik denk inderdaad dat dat mijn grootste spook is.
    Hiermee ben ik een beetje verschoven naar anders bouwen, op aanraden van een nieuwe modelbouw vriend ben ik in de 3D printers gerold en gezien dat ik de teken-skills die ik 25j geleden geleerd heb nog steeds makkelijk kan toepassen op nieuwe pakketen met misschien nog wel een beter resultaat.
    Wat ik wel voel is dat er minder "modelbouw" wordt gedaan maar dat is ook maar tijdelijk, want de romp is nu getekend en geprint, maar eigenlijk is dat gewoon een hoop vuil werk wat verdwijnt, geen mallen geen epoxy of polyester en dat is gewoon fijner dan klaagt niemand over geur en eerlijk het resultaat met die printer is gewoon beter.
    Al de rest zoals verschansing en cabine gaat gewoon klassiek in styreen zijn omdat ik dat gewoon fijn materiaal vind en dat is gewoon tof bouwen.
    Wel heb ik alles eigenlijk uitgetekend in 3D zodat ik ook alles kan printen op een resin printer die hier staat, de resolutie is gewoon belachelijk goed als je moeren van 0,3mm kan tekenen waarin de draaduiteinde nog zichtbaar zijn weliswaar met de loep want anders zie je er niets van ja dan weet je het wel. Is dit overdreven, ja dat is het maar ja voor mij was het een uitdaging om het eens anders te doen.

    Al dit 3d geweld maakt dat er eigenlijk totaal geen dingen meer zijn die niet kunnen en laat dat nu net zijn wat ik fijn vind, zo heb ik net voor Leen nog een leuk Radar probleem opgelost daar gaat het toch om leuk bouwen en hier en daar dingen doen die andere aan het denken zetten om het toch beter of kleiner of.. te doen.

    Nu ik moet natuurlijk zien dat alles wat ik altijd bedenk en plan uiteindelijk ook nog wel in de praktijk werkt want op de werkbank lukt altijd alles wel maar ik zag bvb dat de Wrestler op het water toch wel extreem overpowerd was, ondertussen staat deze op 6v op de motoren en dat is eigenlijk nog genoeg...

    Tot de volgende....
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2021
  2. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Je gaat weer lekker Jan, en 3d printen is :thumbsup:
    Mooi systeem met die voith aandrijving, ben benieuwd hoe dat werkt tijdens het varen :)
    Grt peter.
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Zeker, bedankt voor de uitleg. Henk.
     
  4. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    En weer een korte update, de T22 is met zijn 59 op 22cm en geringe romp hoogte van 7cm nogal een klein bootje, vooral om 2 voiths en nog wat andere spullen in te verwerken, ik hoop dat ik geen gewicht problemen krijg gaande weg... Als dat zo is zullen enkele dingen moeten worden herbekeken. Volgens mijn simpele berekening, het echte schip is 578T geeft mij dat dan 578000/50 3de macht = 4,6kg, ik zit nu aan 2,5kg, drives 1 bat van 300gr (S3 5,2Ah) 4 servo's... en een anker winch. Dus nog 2 kg te gaan... Dat is niet veel! Nu de cabine is van Styreen, de mast ga ik eens kijken naar carbon en het binnen werk maak ik uit 0,35 styreen omdat het licht kan zijn, of resin... Het gaat wel lukken als ik van het messing afblijf!

    Omdat ik graag in messing werk moet ik hier toch echt wel mee opletten. De ankerwinch zal daarom uit styreen en resin zijn met maar enkele delen messing en of nickel zilver. Ik hoop dat deze boot een beetje meer drijfvermogen heeft maar daar twijfel ik aan... Anyway dat zijn zorgen voor later.

    Ondertussen is er toch wel weer wat gebeurd, vooral cosmetische dingen en dingen die onder het dek moeten gebeuren alvorens het er op vast gezet wordt, daarna wordt het redelijk moeilijk sommige dingen te installeren.

    Ook heb ik een toegeving moeten doen naar de dekopening, zoals op bijna alle boten wilde ik de opening beperken tot de cabinematen, en zo met een kleine opkant een waterdicht geheel bekomen. nu zijn die voith drives zo groot dat dit echt niet te doen was want ze konden er niet meer uit, en dit is toch noodzakelijk voor later naar het onderhoud of vervanging toe...

    Dus moest er een deel van het dek naast de cabine ook uit kunnen, ik hoop dat ik dit mooi ga kunnen weg moffelen onder wat lasnaden en een opkant die onder de boeiing rondom loopt, dit komt eigenlijk net goed uit vandaar.

    Stilaan is de romp klaar voor nog 2 laklagen, waarna alle lasnaden worden aangebracht, hierbij een overzicht welke naad vinden jullie de beste?

    [​IMG]IMG_5669 by Tug 22, on Flickr

    Dit is natuurlijk een testpaneel, met een las van 1mm, 0,4mm en 0,2mm, de dunste komt theoretisch het best over maar persoonlijk vind ik een andere lasnaad beter...
    Ook zocht ik naar een manier om binnen naden te maken, ondertussen is dit niet slecht gelukt, ok ik weet het, het is alsof het lijkt dat ik dronken was als je naar die gaten kijkt, maar als je de echte boot bekijkt is dit heel erg recht!

    Die van het model zijn heel wat beter!

    Hier zie je de voorbereiding, en ook de onderkiel aan de skeg, deze is 45° afgeschuind waarom weet ik niet maar ik heb dat dan maar overgenomen, in sterk messing dan kan de boot er ook op steunen...

    [​IMG]IMG_5673 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]IMG_5674 3 by Tug 22, on Flickr

    En het resultaat in de grond verf eens de menie kleur erover gaat dit mooi strak zijn, ook moeten er nog 3 a 4 opliggende lassen bij worden gezet: (hier en daar is nu het wel wat bijgewerkt)

    [​IMG]1cfd7b24-5e3a-4096-b5b3-e983ff6aac9f by Tug 22, on Flickr

    Ook de VoithGuard is afgewerkt deze keer volledig, 100% zoals het origineel, eigenlijk is dit deel echt wel goed gelukt, ik moet nog kijken of hier decals op moeten komen alvorens hij in het vernis gaat maar hij is echt wel ok!

    [​IMG]IMG_5678 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]IMG_5676 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]IMG_5678 by Tug 22, on Flickr

    Een mooi overzicht, dit is goed gelukt!



    En meteen een foto van de Beunkoelrasters eentje moet nog worden ontdaan van wat vuil:

    [​IMG]af8397cb-990f-4697-93d9-1ff3814eb4d6 by Tug 22, on Flickr

    (Ja er zijn er 5 als ik er eens 1 stuk doe...)

    En dan een overzichtje in de boot:

    [​IMG]IMG_5692 by Tug 22, on Flickr

    Met het uitgesneden dek:

    [​IMG]IMG_5693 by Tug 22, on Flickr

    En de 2 inlegstukken...

    [​IMG]IMG_5694 by Tug 22, on Flickr

    Nu ik weet niet goed wat de beste oplossing hiervoor is. de drives zijn groot en dat is best een probleem ook de gebrekkige hoogte van de romp laat niet toe ze genoeg te kantelen, dus blijft er weinig over...
    Nu ik kan het dek makkelijk opnieuw maken dit is een uurtje werk dus als er iemand komt met een goed inzicht laat maar weten, met wat het nu is ben ik maar half tevreden...

    Dan de anker winch, ik wilde zoals bij de Wrestler ook een werkende winch, omdat het systeem van de Wrestler echt wel erg goed werkt en uitermate simpel is ben ik er maar voor opnieuw gegaan, wel een verbeterde versie, natuurlijk.

    Eerst moet er een ketting saver worden gemaakt een systeem dat ervoor zorgt dat als er teveel wordt opgedraaid de ketting niet breekt en je het anker kwijt bent, met een winch van 13kg kan dat gemakkelijk ook schade an de "sierwinch" is niet ondenkbaar in dat geval.

    De vorige savers had ik met de hand gemaakt, ondertussen heb ik een fijne modelbouw companion gevonden die erg goed met 3D printers overweg kan, hij heeft mijn tenslotte ook overhaalt om er zelf wat aan te schaffen. Maar deze saver zijn volledig door hem gemaakt, dus aan hem alle eer Thx S.B.!!! en het moet gezegd ze werken nog tien keer beter dan die van de Union Wrestler, zo goed dat ik die ga vervangen door deze savers....

    Ok hiernaast had ik ook nog een servohouder nodig die vooraan stond, en wat is het makkelijk als je een component moet bouwen in een raar stukje gebogen romp als het dan nog mooi moet passen ook. dit was een fluitje van een cent met al die nieuwe technieken. Kijk even mee:

    De winch houder, zelfs verstelbaar in hoogte:

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-09-10 om 14.25.44 by Tug 22, on Flickr

    En hier het voorstuk van de romp met alle servo houders, hoe makkelijk kan het zijn...

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-09-10 om 14.31.37 by Tug 22, on Flickr

    Ok al dat teken geweld is leuk, maar er moet ook resultaat zijn, dit zijn de componenten:

    De servo winch met saver, ja de winch is aangepast zodat ze verschillende snelheden loopt op en neer, van tergend traag als je dat wil (aanpasbaar) naar zo goed als snel...

    [​IMG]IMG_5682 by Tug 22, on Flickr

    De servo houder en zijn voet, deze wordt in de romp gekleefd waarom nu zo, wel dan kan ik er naderhand vanuit de opening aan en kan ik de winch demonteren en blijft het voordek volledig dicht, wat mooier is...

    [​IMG]IMG_5709 by Tug 22, on Flickr

    En hier in de boot:

    [​IMG]IMG_5711 by Tug 22, on Flickr

    Natuurlijk de ankers van de UW, zijn veel groter dan die van de T22 dus was de vraag of dit uiteindelijk ook wel degelijk ging werken, een test drong zich op.

    Weliswaar met een "basic" ankerwinch dummy stuk en anker, maar toch...



    Als je die film goed bekijkt zie je een aantal keer de saver goed werken trouwens, de winch is totaal niet afgesteld hier en wordt gewoon met een servo tester op en neer gedraaid, als het anker (papierclip) vast in zijn bunk gaat, dan zie je dat de spanning door de saver wordt opgenomen.

    Hier nog eentje met het dek, omdat ook hier weer een extra deeltje weerstand kon zijn...

    Ik denk dat dit echt heel mooi werkt !



    De volgende stap is de romp herspuiten, en waarschijnlijk wat bijwerken hier en daar, maar ik weet niet of ik eerst nog iets aan het dek ga doen of niet (waarschijnlijk wel want dit is niet helemaal ok), het zou gewoon leuk zijn mocht dit er meteen op kunnen natuurlijk dan kan ik ook die randen afwerken met plamuur anders blijf je bezig...

    Maar dit is voor de volgende update...
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2021
    Jaap Smith, k-k en Herby63 vinden dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.097
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Jan, Een uitdagend project weer, maar dat is jou wel toevertrouwd. Heb naar het uitneembare dekgedeelte zitten kijken en me afgevraagd hoe ik het zou doen. Nu ben ik een heel andere bouwer dan jij, maar dat vraagt ook weer een andere benadering. Het lijkt mij het mooist om het uitneembare deel uit één stuk te maken, met aan de zijkanten de breuklijn parallel met de verschansing. Dat komt misschien niet overeen met de lasnaden, maar is naar mijn gevoel minder storend, of zo je wilt opvallend. Om het uitneembare deel op te vangen of af te steunen in de de opening, onder het vaste dek een flens lijmen die half onder het vaste dek en half in de opening valt. Pakweg 1,5 cm breed. Daardoor ontstaat een rand waar het uitneembare gedeelte op steunt. Door er een 1 cm hoge rand in te verwerken waar de opbouw overheen valt breng je er verband in. Bevestigen met 2 mm schroefjes met verzonken kop, of waar niet in zicht met magneetjes. Beetje moeilijk om het zo te omschrijven, maar tekenen is ook niet mijn sterkste kant. Kijk maar of deze benadering je aanspreekt. Of het brengt je misschien op beter uitvoerbare ideeën. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hey Jan , er is nog een mogelijkheid , het ganse dek afnemen van de romp !!!
    Met een kleine oversteek over de romp is dit makkelijk dicht te maken en zie je helemaal niets .
    Dan het dek vast maken met bvb enkele verborgen hendels (bvb een bolder draaien) en zo zit alles vast .
    Dan moet je wel bvb het ankerlier aan het dek vastmaken zodat dit mee word uitgenomen .
    Bekijk het maar eens op die manier , je zal er uiteindelijk wel uitkomen zoals altijd .
    Doe zo verder , ik volg het op de voet .
    Groetjes
    Ronny
     
  7. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    @ Klaas & Ronny, bedankt voor het meedenken, wel beide systemen ben ik ook mee in gedachte aan de slag geweest.

    Kijk even mee naar de details van de echte boot, rondom de boeiing (verschansing voor onze Nederlandse vrienden) zit onderaan een verstevigings-plaat die van uit de zijkant zo'n 30cm naar het binnen schip gaat met wat hoeken en randen aan het voorschip.
    Hierop is de boeiing en alle ontluchters etc. vast gezet, je ziet ook dat deze plaat ongeveer een cm boven het antislip dek zit.

    [​IMG]20200818_112643 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]20200818_112733 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]20200818_113321 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]20200818_113316 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]det20176 by Tug 22, on Flickr

    Mijn idee is om dit "buiten" dekdeel vast te maken aan de romp, met laat ons zeggen 0,5mm plaat, daaronder een 1,5 a 2mm plaat versteviging op aan te brengen en hier in dan het dek met de cabine opening te leggen dit dek moet bijna nooit open dus veel beschadiging gaat hier niet aan komen denk ik. alleen het dek waterdicht maken dat is andere koek.

    Daarom wilde ik het systeem dat Leen op zijn boten gebruikt stelen met een simpele tussenplaat en wat plakband een onderdek maken, perfect is dit niet want er kan altijd water blijven staan tussen de dekken maar ik zie niet 1 2 3 een beter, mooiere oplossing, ik wil gewoon eigenlijk geen naden zien.

    Het volledige dek afnemen kan ook nog maar dan zie je rondom een naad, een beetje kan die worden gemaskeerd met de stootbanden rondom maar ik vrees dat je hem gaat bijven zien, de vraag is is dat een probleem?...

    Wat ook kan en daar neig ik meer naar is een deel oplossing, waar ik het dek rondom vast maak aan de romp, en een inleg deel maak ter hoogte van de cabine, eigenlijk zoals het nu ongeveer is maar dan iets anders, dus met de opstaande dekrand onder de boeiing (zoals op de foto's) en enkel het deel van de cabine open maak.

    Het voordeel is dat de winches vast staan op het dek, dat de anker winch niet telkens moet worden gedemonteerd als het dek eraf moet en ook dat de fender draden en ketting mooi kunnen vast blijven als het dek eraf gaat.

    Het dek dat ik nu even had gemaakt heeft die boeiing rand niet, was ik vergeten, het idee was om hem erboven op te zetten met 0,3 plaat maar ik kan hem beter misbruiken om een verschil te maken in hoogte en hiermee dan de opening te maskeren...

    Tja... lastig. nog even verder denken
     
  8. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ok een beetje verder, ik heb het ganse dek opnieuw gemaakt en opnieuw bedacht, vooral omdat ik vond dat het waterdicht moet zijn.

    Dus een gans nieuw dek, als je de foto's bekijk hierboven zie je dat het dek bestaat uit vlakke plaat onder de boeiing en het loopgedeelte is met antislip bedekt.

    Ik ga dit zo goed als mogelijk proberen na te bootsen, dus een dragend dek en daarover wat sier elementen...

    [​IMG]IMG_5722 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    Hier krijg je een duidelijk beeld van het probleem, de Voith drives moeten er in en uit kunnen voor onderhoud, als ik het dek maak met enkel een cabine opening kunnen ze er nooit meer uit:

    [​IMG]IMG_5726 by Tug 22, on Flickr

    Nu dit wil zeggen dat heel sporadisch het dek verder open moet kunnen zoals je op de vorige foto al zag heb ik het dek met een vast deel voor en achteraan op de romp gezet, en er zit een waterdicht schot dek links en rechts van de cabine, samen maken deze de cabine opening voor veelvuldige toegang zonder het dek teveel te belasten hiervoor.

    zo dus:

    [​IMG]IMG_5727 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    Nu het geheel is waterdicht door een onderdek wat met tape een seal maakt met de rest van het vaste dek, pfffff wat een uitleg kijk hieronder, zie je de gele plakband die moet natuurlijk over de ganse naad van de onderplaat. en dan komt het overdek er tussen, tot op de steunen van de cabine.

    [​IMG]IMG_5754 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]IMG_5756 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]IMG_5748 by Tug 22, on Flickr

    Tot zover de update van het dek, ondertussen is dit dus klaar,

    Dan werd het tijd voor mijn nieuwste tooltje eens uit te testen, ik me reeds een PLA printer gekocht gehad, nu heb ik nog wat verder geïnvesteerd in een LCD printer, deze werkt met Uv gevoelige vloeistoffen (resins) en maakt daaruit onderdelen, dat is de theorie de praktijk wijs uit dat dit toch een instrument is waar je veel tijd moet insteken alvorens je er iets bruikbaar uit haalt. Na wat testen ben ik begonnen met kleine onderdelen om niet teveel liquid te versmossen mocht het fout gaan.

    Ik ga nu niet alle print details uitleggen omdat ik niet denk dat daar veel intresse zal voor zijn.
    Maar de resultaten, ja het moet gezegd worden het is naar mijn aanvoelen niet slecht.

    Mijn eerst test was een paar onderdelen die aan de winches moesten komen de hydraulische motoren en de remmen,

    Alle onderdelen werden voorheen getekend in wat 3d software, het zijn onderdelen die elke iets wat oudere (5-10J) sleper heeft op de winches.

    Dit zijn er de blok is de motor, de paddenstoel is de remcilinder:

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-09-27 om 22.44.42 by Tug 22, on Flickr

    Deze gaat dan in want men tegenwoordig noemt slice software, vroeger was dit gewoon een CADCAM interface, die er een G en M code bestand van maakt voor de printmachine...

    De remcilinder in de slice software:

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-08-04 om 22.46.20 by Tug 22, on Flickr

    En de motor, de bruine stokjes zijn supports deze ondersteunen de laagste delen die vrij zouden komen liggen dit is noodzakelijk omdat laag per laag wordt opgebouwd en er dus geen losligenden "eilanden" mogen ontstaan.

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-08-04 om 22.29.24 by Tug 22, on Flickr

    Ok en dan er een printje van maken, ik zal wat technische uitleg overslaan maar er komt nog wel wat bij kijken maar dit is het resultaat na 18min printen:

    [​IMG]IMG_5735 by Tug 22, on Flickr

    Wat bolletjes op een Buildplate deze moeten uitlekken omdat ze nog vol overtollige resin hangen, naderhand worden ze gewassen in alcohol.

    Wat komt er nu uit dit:

    [​IMG]IMG_5737 by Tug 22, on Flickr

    En deze:

    [​IMG]IMG_5740 by Tug 22, on Flickr

    Het detail is echt heel erg goed, al zie je dat niet aan alle foto's omdat deze resin geen mooi glans resultaat geeft, (Sirayatech Sculp) maar na de verfbeurt is er waarschijnlijk geen betere of lees scherpere resin te vinden...

    Ok tijd voor nog wat onderdelen, dit is echt modelbouw 2.0 en leuk om te doen, het geeft mogelijkheden waar het gewone bouwen stopt vind ik.

    Hier wat foto's:

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-07-08 om 16.22.58 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-07-08 om 16.22.23 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]IMG_5761 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]IMG_5762 by Tug 22, on Flickr

    Na een wasbadje ziet het er allemaal al wat properder uit, zoals je ziet begint dit echt wel klein te worden.

    En dan gaan we TOTAL LOSS:

    [​IMG]IMG_5764 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]IMG_5789 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]IMG_5768 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]IMG_5827 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-08-03 om 22.44.48 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-08-03 om 22.43.58 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]IMG_5824 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]IMG_5825 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]IMG_5863 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]IMG_5856 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]IMG_5862 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]IMG_5919 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]IMG_5832 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]IMG_5835 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    Hier een failed print maar kijk even naar de details van die moeren en bouten op het kraan support. De bouten zijn 0,7 en de schroef erdoor 0,4

    [​IMG]IMG_5838 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]IMG_5763 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]IMG_5901 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]IMG_5895 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]IMG_5894 by Tug 22, on Flickr

    Veeeeeeeeeeeeel onderdelen zijn eigenlijk al klaar en 100% natuurgetrouw aan het echte model! als je wat kan tekenen kan je hier alles mee!

    Ook de winch moest nog worden afgewerkt hier probeer dat met een diameter van 10mm maar eens gewoon te maken daar ben je een maand mee bezig:

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-08-08 om 22.06.57 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-08-08 om 22.07.38 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-08-08 om 22.08.03 by Tug 22, on Flickr

    Hier nog een impressie van de ruwbouw:

    [​IMG]IMG_5831 by Tug 22, on Flickr

    Dat ketting wiel werkt gewoon!!! Op deze schaal!



    En dan nog een overzicht je van de winch:



    De ankers zijn er ook al het concept is hetzelfde maar deze zijn die voor de 2513:

    [​IMG]IMG_5818 by Tug 22, on Flickr


    en nog een overzicht:

    [​IMG]IMG_5873 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]IMG_5897 by Tug 22, on Flickr

    voila dit was het weer even het was best een drukke bouw week moet ik zeggen, nu volgt even een bouw stop, wegens professionele noden, maar eind oktober hoop ik dit terug op te kunnen pakken, hopelijk vinden jullie er iets aan het is heel anders dan de vorige boot maar dat maakt het juist heel fijn moet ik zeggen!

    C U ...
     
    Arragon, Bart Cornet, Gerrit-Jan en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hallo Jan,
    Schitterend als je goed kan tekenen. Idd modelbouw 2.0 Ik kan het niet.

    Wist je al dat de Antwerp tugs andere kleuren krijgen.
    Hier een van de eerste de 31

    31 Afbeelding 051©FvRijsbergen_01.JPG
     
  10. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Bedankt, nu goed tekenen is een groot woord natuurlijk maar ik trek mij goed uit de slag, nu even eerlijk er is een heel groot verschil tussen de teken app's ook hoor waar je voor FreeCAD een half computer wonder moet zijn teken je bij fusion een complex deel met wat rekenmachine kennis. wat de pakketen kunnen is voor on nagenoeg hetzelfde... Dus de juiste keuze hier is essentieel voor wat succes ervaring.

    Dan het 2 de topic waar je de aandacht op vestigt DAMN!!! Waarom veranderen ze nu die kleur, ik wist het van de 50 serie maar die zijn nieuw... ik had gehoopt dat de andere series gewoon bleven dat maakte ze nu net wat unieker... (voor vele lelijker maar ja)

    Ter goede orde het is de T22 die wordt gebouwd heel erg gelijkend op de 30 serie maar toch ook weer serieus anders in de details moet ik zeggen.

    Hier een overzicht van de te bouwen boot:

    [​IMG]DSCN4297[1] by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]39391142361_cc451a76b5_6k by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]8731752378_888ff1ab62_3k by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]DSCN4299[1] kopie by Tug 22, on Flickr
     
    bram1324 en k-k vinden dit leuk.
  11. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ze waren al iets opgeknapt toen er een mast op kwam, vond ik.
    Maar idd die vertrouwde kleuren zijn kenmerkend voor deze sleepboten.
    Ik zal ze gewoon nog in die kleuren maken. Maar wie ben ik.......
     
  12. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Mooi werk Jan , modelbouw 2.0 zullen we maar zeggen .
    Het printen heeft natuurlijk een heel andere manier van bouwen teweeggebracht maar de detailering is er wel een stuk op vooruitgegaan , zonder de andere vorm van modelbouwen af te breken .
    Het is gewoon een andere manier die de tijd en de mogelijkheden met zich meebrengen .
    Ben weeral benieuwd om de boot in het water te zien , daar is hij in zijn element .
    Het vrachtschip ligt klaar om gesleept te worden !!!
    Groetjes
    Ronny
    www.mothvzw.be
     
    k-k vindt dit leuk.
  13. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Wat weer een geweldige update Jan. Buiten dat het uiteraard weer een geweldige bouw wordt met super details blijft er weinig meer over dan een diepe buiging. Dus weinig input vanaf deze kant maar blijf alles wel volgen natuurlijk.
     
  14. dirkske

    dirkske

    Lid geworden:
    18 feb 2006
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Aarschot
    Top Jan
     
  15. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Ergens tussen het gele en het witte ligt de 21 met als proef om te varen op methanol
    methanol-antwerp.jpg
     
  16. Carène

    Carène

    Lid geworden:
    25 mrt 2018
    Berichten:
    95
    Locatie:
    thuis
    Hi Jan,

    Erg slim bedacht dat dek maar toch een vraagje. De rand rondom de opbouw is toch niet meer waterdicht of zie ik dat verkeerd?
    Juist deze rand zal je nodig hebben wanneer het dek onder water komt.
    Ik verleng ze op de sleper vaak zo hoog mogelijk (overkomend boeg water), vooral aan de voorzijde, minstens een cm of 2.

    Ondertussen is je opbouw IKEA bouw pakket ook in productie, ben benieuwd wat je er van maakt :D

    En zeker weten deel ik ook je enthousiasme in het 3D printen, het maakt het bouwen net weer even wat leuker waar sommige klussen vaak eentonig en oninteressant waren.
    Wel letten op de wanddikte en grootte van details, het materiaal is bijzonder bros en er breekt makkelijk een stukje af.
     
  17. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Pim, wel inderdaad het is een heel nieuwe ervaring maar het gaat in rotvaart moet ik zeggen, ondertussen heb ik wat ander resing geprobeerd met veel beter resultaat foto scherp zullen we maar zeggen...

    dan even op het dek wel het is net wel waterdicht maar ik heb inderdaad niet alles neer geschreven en hebt was nog niet af toen ik de foto's nam.

    Maar dat wil wel zeggen dat jij heeeeeeeeel goed oplet en mee nadenkt van hoe en wat dat siert je moet ik zeggen!

    Even verklaren, op het onderdek (de 2 stukken die met plakband worden geseald moet nog een opstaande kant komen tegen de voor en achterkant van de cabine, daarin valt dat het sierdek met de sterke opstaande kant. het is de dunne onderste en binnenste opstaande kant die word geseald met tape. de rest ligt er maar gewoon op...

    de 2 kanten ga ik wel aan elkaar verbinden bij de opstaande kant aan de cabine waarschijnlijk ook gewoon met tape, de keren dat dit los gaat moeten kan ik ip 1 hand tellen...

    De cabine, wel ik kan er bijna niet op wachten, al heb ik momenteel gigantisch veel werk moet ik zeggen...
    ondertussen heb ik via mijn dochter har opleiding gelukkig terug toegang tot Acad, wat mij hopelijk in staat gaat stellen dit soort werkjes zelf te doen in de nabije toekomst al moet ik zeggen met de nieuwe resin die ik momenteel test zou het ook kunnen dat de volgende cabine van de RSD (D2513) gewoon wordt geprint ik wacht nog wat resultaten af maar op dit moment zijn de eerste prints fenomenaal.

    Over de breekbaarheid wel daar kan je veel over zeggen mar ook veel aan doen. ondertussen heb ik resins getest die zo sterk zijn dat ik een buis van 4mm amper kan breken en stokjes van 0,5mm die zo flex zijn dat ze 90° buigen en terugspringen maar het probleem is altijd dan de verf...
    Ik ben er dus nog lang niet maar dat gaat altijd zo blijven vrees ik...

    Nu voor mij is het simpel geen polyester rompen meer dat wordt allemaal PLA, misschien in de toekomst resin. En al de rest hand bouw of resin op dit moment met LCD in korte tijd misschien met DLP wie weet...

    Oh ja zou jij de STL van de boegschroef kunnen missen? Voor welke reden dan ook eet ik blijkbaar boegschroeven...

    Bij deze enorm bedankt voor je scherpe blik!
     
    Bart Cornet en Carène vinden dit leuk.
  18. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Tijd voor een update, ik had dit al lang moeten doen maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat een hoop makkelijkere media tegenwoordig mijn mijn voorkeur uitdragen...

    Anyway bij deze, is er wel wat gebeurd, best veel maar ja ik ben er nog heeeeeeeeel lang niet, ik probeer het niveau van details heel erg hoog te krijgen, veel te hoog voor wat vaak nog goed kan worden gezien maar ja laat dat nu net zijn wat ik leuk vind...

    Wat is er weer gebeurd, een deel van de fender houders zijn geplaatst maar ook de volledige boeiing als de binnen supports, er moet nog wel wat gebeuren zoals het deurtje aan de beide kanten en wat naden moeten gevuld worden maar in weze is het ganse dek eigenlijk wel klaar, wel wil ik alle sjor-ogen nog aan de binnenkant van de boeiing aanbrengen waar men de banden aan vast maakt maar dit is allemaal zo klein (1mm oog) dat ik eens moet zien hoe en wat.

    Een overzichtje, je al zien dat dit al heel wat verder is in de bouw maar de tussentijdse foto's heb ik niet meer:

    Hier is de boeiing in opbouw:

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    Hier zijn al een hoop ornamenten zoals de panama's en de fender guides en aan de andere kant van de boeiing de fender tensioners aangebracht. je ziet ook de roosters op het dek liggen die later in de stuurhut net boven het man schappenverblijf zullen worden aangebracht. ook aan de boeiing zie je een hoop details die er stilaan zijn dit gaat nog wel even doorgaan zo tot ik het goed vind:

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    Hier weer wat verder:

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    De ankerwinch hadden jullie reeds gezien maar eerlijk ik was er niet tevreden mee ze was goed maar naar mijn ogen niet goed genoeg dus heb ik ze maar helemaal herdaan hier de 3D's:

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-10-31 om 13.47.18 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-10-31 om 13.21.33 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-10-31 om 15.31.58 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-10-31 om 15.33.00 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-10-31 om 15.33.17 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-10-31 om 15.39.22 by Tug 22, on Flickr

    Zo komt dit dat tot stand volgens de modelbouw 2.0:

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    De winch zelf deze is spijtig genoeg wat minder scherp, het zusje op de achtergrond ;):

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    Hier nog wat onderdelen, ik heb momenteel genoeg voor wel 10 T22's te maken vrees ik, ik print vaak dingen meerdere keren mocht het stuk gaan of al ik iets fout doe tijdens de bouw dat ik reserve heb, nu ondertussen ben ik daar wel wat mee opgehouden... Kijk even naar het detail op de remschoenen alle klinknagels zitten ze op deze wielen hebben een diameter van ongeveer 1cm...

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    En nog wat winch foto's van de uiteindelijke winch:

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    Beide ketting wielen werken maar ik ga enkel de BB kant gebruiken 1 anker is voldoende, op de U.W. heb ik beide ankers werkend gemaakt maar dit heeft weinig meerwaarde en ik wil de boot ook niet te zwaar maken... De ankers hadden jullie al eens gezien dacht ik dus dat bespaar ik jullie, hier nog een overzichtje je van de winch (ze is nog niet helemaal opgekuist) met functionele verhaalkop, zoals Sjoerd het altijd zo mooi zegt omdat het kan... zoals gewoonlijk met een ijking stuk eronder...



    Ook is er al heel wat tijd gegaan naar ontluchters en buizen in en rond de boeiing, deze maken het schip "echt" ik heb hier dus ook best wel wat tijd ingestoken.
    op 1/50 zijn dit toch echt wel kleine dingen hoor weeral het detail dat het verschil maakt:

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    cpSKvOoHkNw[/MEDIA]NEv6m][​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    Ja je ziet zelfs de lasnaden op de ontluchters, overdreven, tja waarschijnlijk wel...

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    Korte Flyby van de boeiing met de nodige ornamenten:



    Stilaan heb ik een goede balance gevonden wat met styreen, wat met messing of nickelzilver en wat met resin gebeurd.


    Klein werkje tussendoor:

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    Deze is ook zeker nog leuk de indentificatieplaat, allereerst zonder rand:

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    De print was nog niet helemaal optimaal, dan met rand herdaan, de letterhoogte is circa 1mm, de plaat is zoals het origineel enkel het logo heb ik vervangen:

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    Nu nog wat brons erover en nagenoeg perfect, de plaat is 12x10mm!

    De deur aan de voorkant van de brug, zelfs met slot eraan...

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    Some cool stuff:

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    Spuit testje tussendoor, dit zijn de hydraulische motoren op de winches, ze zijn 6x5mm

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    Het waren 2 prints in verschillend resin, ik wilde zeker zijn dat ik na de spuitbeurt het scherpste detail overhield want dat is niet altijd zo goed te zien voor het schilderen...

    Hier zie je ze op de winches, het zijn die groene dingen...

    [​IMG]Untitled by Tug 22, on Flickr

    Ja je ziet er is ook al een deel van het manschappen verblijf klaar maar dat ga ik jullie nog even onthouden denk ik. anders wordt de post te zwaar...

    Voila ik hoop dat jullie het tof vinden tot hopelijk wat sneller nu...
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2021
    Bart Cornet, Herby63, Peter48 en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Weer zeer mooi jafa, kijk met bewondering naar je vorderingen. Zo klein en toch scherp in details :thumbsup:
    Grt peter
     
  20. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hey Jan , met al die superkleine details ga je straks nog rekening moeten houden met de dikte van je verf !!
    Knap gedaan , het printen gaat steeds beter en beter zie ik .
    Groetjes
    Ronny
     

Deel Deze Pagina