Tugboat 3d geprint

Discussie in 'Werkschepen' gestart door jeroen89, 4 jul 2022.

  1. jeroen89

    jeroen89

    Lid geworden:
    26 mei 2022
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Ik ben momenteel bezig met het printen van een tugboat , wordt ongeveer 60 cm lang techniekloos gewicht komt op ongeveer 5 kg , zouden 2 van deze motor dan voldoende zijn

    € 4,07 5%OFF | RS-775 Dc 6V 12V 18V 24V 7750Rpm Lage Snelheid Grote Koppel 775 Motor 48Mm lange As Diy Elektrische Tool Speelgoed Model
    https://a.aliexpress.com/_uJZfW4

    Waarbij ik liep / zat te denken om de stroom toevoer te doen via een 5 v powerbank welke evt door het solarpaneel boven deks te houden gelijk kan bijladen

    € 21,19 40%OFF | 80000Mah Solar Power Bank Twee-weg Snelle Opladen Externe Batterij Lader Met Zaklamp Voor Iphone Xiaomi Outdoortraveling
    https://a.aliexpress.com/_vaX2uk

    Zou dit daadwerkelijk kunnen werken of is het een keer gas geven en de batterij is leeg

    Bedankt voor jullie feedback alvast
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2022
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Jeroen,
    Denk dat wat je voor ogen hebt niet gaat werken.
    De Powerbank levert maar 5 Volt en een motorregelaar heeft al gauw 6 Volt nodig.
    5 kg vind ik voor een voor een bootje van 60 cm aardig zwaar. Heb je meer afmetingen van de (het) boot(je)?
    Al enig idee wat de afmeting van je schroeven wordt? Dan kunnen we iets gerichter denken.
    Gr. Klaas.
     
    Herby63 en jeroen89 vinden dit leuk.
  3. jeroen89

    jeroen89

    Lid geworden:
    26 mei 2022
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    hey klaas , bedankt voor je reactie
    romp word ongeveer 60x15 en 13 hoog mer erboven nog het stuurhuis / kajuit en evt tierelantijntjes :hammer:
    gebaseerd op dit ontwerp
    https://www.thingiverse.com/thing:3190918
    5 kilo zou dus inderdaad aan de hoge kant kunnen zijn

    gezien het formaat van bovenstaande motor (welke ik puur had gedacht omdat het weinig toeren maar hogere koppel levert volgens de omschrijving) neig ik naar 35 mm schroeven ,


    deze esc had ik gezien , de 30A variant
    https://nl.aliexpress.com/item/1005001475186157.html?spm=a2g0o.detail.1000014.20.261e1d4bf4rkIp&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.40050.281175.0&scm_id=1007.40050.281175.0&scm-url=1007.40050.281175.0&pvid=8429f0ca-c5d6-4781-b20d-2cb40f9b4ba5&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreOtherSeller,scm-url:1007.40050.281175.0,pvid:8429f0ca-c5d6-4781-b20d-2cb40f9b4ba5,tpp_buckets:668#2846#8115#2000&pdp_ext_f={"sku_id":"12000028569020536","sceneId":"30050"}&pdp_npi=2@dis!EUR!!3.11!!!!!@0b0a23aa16569292416582326e11bc!12000028569020536!rec

    waarbij een Werkspanning: 3.0V --- 9.4V. wordt aangegeven
     
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.279
    Locatie:
    Turnhout belgie
    hey Jeroen, ziet er niet slecht uit , rekening houdend met de opmerking die Klaas eveneens reeds maakte zou dus opteren voor een gewone batterijpack 7V.
    Enkele opmerkingen ivm printen vermits ik niet weet hoeveel ervaring je hier mee hebt.

    Ik heb de reling file even bekeken en merk dat hier holle ruimten inzitten, zal dus bij de romp ook wel het geval zijn.

    Gewicht gaat bijgevolg zeker minder dan de helft zijn als je met pla print, vermits bij 3D printen de wanden bestaan uit honinggraad en dus heel wat lucht bevatten ga je wel wat gewicht moeten toevoegen om ze op de waterlijn te krijgen.

    Persoonlijk zou ik naar een wanddikte van 1.2 gaan waardoor je geen holle ruimtes krijgt in je geprinte romp. Mogelijk moet je dan wel enkele spanten aanbrengen in de romp ter versteviging. Bekijk het eerst eens voor je de printer aanzet.
     
    jeroen89 vindt dit leuk.
  5. jeroen89

    jeroen89

    Lid geworden:
    26 mei 2022
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Bedankt voor je reactie Marc,
    De wand wordt zo goed als massief ,heb een wanddikte van 3mm ingesteld waardoor de wand totaal tussen de 5a6mm zal schommelen hierdoor zal het gewicht uiteraard ook toenemen maar kan hij wel een botsing overleven hoop ik , na het monteren van de romp wil ik m nog afwerken met blanke/witte auto lak om de kans op lekkage zo klein mogelijk te maken
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Jeroen, Vanmiddag zat ik even op de fiets en dacht nog wat na over jouw ideeen. Even dacht ik aan 2 powerbanks in serie, maar dan wordt de spanning voor je regelaars weer te hoog.
    Qua afmeting komt jouw sleper aardig overeen met mijn laatste model, een coastertje. Dat weegt 3 kg. Kijk maar even in het bouwverslag wat ik daar aan motor en regelaar heb gebouwd. Is een brushless motortje, waar je een passende regelaar voor nodig hebt. Allicht zit er bruikbare info bij. Info m.b.t. motor en regelaar zie eind van het verslag. Groeten, Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2022
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Terug naar je bericht #1 en zeker#5.
    Als je nu eerst aangeef wat voor een tugboot wilt bouwen, dan lijkt het mij eenvoudiger om een goed advies te geven,
    Vooral, het genoemde scheepsgewicht 5kg roept al diverse vragen op.
    je geeft aan een schip van 60cm.
    Laten we aannemen:
    - Breedte 15cm,
    - Diepgang 7cm.
    Dit geeft in het meest positieve geval, een drijfvermogen voor een sleepboot, volle romp, factor 0,6( eigenlijk voor stoomsleepboten):
    Drijfvermogen: in kg, gerekend naar dm3: 6x1.5x0,7xrompfactor 0,6 = 3,78kg.
    Kijk nogmaals na of het kale scheepsgewicht klopt.
    Eerst de scheepsafmetingen en het draagvermogen vaststellen en dan binnen het draagvermogen en scheepsgewicht de technische mogelijkheden zoeken,
    Groet. Henk
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2022
  8. jeroen89

    jeroen89

    Lid geworden:
    26 mei 2022
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Hoi Henk ,

    In mijn 3e post heb ik de romp afmetingen al genoemd, 60x15 en 13 hoog , hier komt het dek en opbouw nog bovenop , totale hoogte zal rond de 20 25 cm zijn ex mast(wordt de antenne voor RC in verwerkt) het exacte gewicht is lastig vast te stellen doordat ik 2 totaal verschillende printers heb die ik kan gebruiken ,scheelt soms de helft aan materialen als ik de ene of de andere pak ,vandaar mijn ruime inschatting van 5kg, het zal eerder minder dan meer zijn ,
    Hieronder nog een linkje naar de boot ⛵
    https://www.thingiverse.com/thing:2700107
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Als eerste heb ik je link geopend en "out of the box" denken stel ik op prijs, maar soms heb je problemen met natuurkundige wetten.
    Ik had een schatting gedaan op de lengte en breedte van het schip, deze kloppen dus.
    Nu had ik de diepte, geschat 7cm., vandaar de schatting van de diepgang beneden de helft van de romp.
    Indien we de diepgang verhogen naar 10cm en een normale factor voor een rompfactor van 0,5 nemen, dan is haar draagkracht, drijfvermogen in kg:
    Lengte in dm x breedte in dm x diepgang in dm x correctie factor = 6 x 1,5 x 1 x 0,5 = 4,5kg.
    Een oude Griek heeft ooit in een wet het drijfvermogen van een schip gedefinieerd.
    Daarnaast je opbouw.
    Een schip slaat niet om, zolang het zwaarte punt beneden de waterlijn ligt, hoe lager het zwaarte punt hoe stabieler het schip.
    Ga je een prachtige hoge opbouw, masten maken, dan komt het zwaarte punt hoger, geeft meer instabiliteit van het schip, kans op omslaan.
    Hopelijk heb ik je van aanvullende informatie voorzien. Henk
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zoals in mijn bouwverslag genoemd weegt de kale romp van mijn coastertje 182 gram. Die is van epoxy en 1 mm dik. Als de romp van de sleepboot 3 mm dik wordt zal die pakweg 600 gram wegen. Totaalgewicht zal dan rond de 4 kg worden. Zodra de romp waterdicht is en voorzien van een waterlijn raad ik je aan om de romp in het water te ballasten tot ze op de waterlijn ligt. Je hebt dan een indicatie wat er aan gewicht bij kan of moet. Net als Henk schrijft probeer de zwaarste onderdelen zo diep mogelijk in de romp onder te brengen. En maak de openingen in het dek goed waterdicht. Het best werkt een opstaande rand op het dek en daar de accomodatie strak overheen. Eventueel fixeren met magneetjes. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.279
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Jeroen hoe maak jij van 3mm geprinte romp er plots een van 5 a 6 mm met wat spuitlak die nog geen 0.5mm dik is?
    3mm dik printen in volledige opvulling ? doe eens een testje met een print van 1cm hoog en daarna het zelfde testje met 1.2 mm ( dit zijn 3 lijntjes naast elkaar voor de printer.)
    Maar vertel me eerst eens hoelang je de printer al hebt en hoeveel je al geprint hebt a.u.b. maakt het veel makkelijker om gericht te praten over hoe en waarom.
    vgr Marc
     
  12. jeroen89

    jeroen89

    Lid geworden:
    26 mei 2022
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    dat was getypt terwijl ik aan het werk was , thuis even nogmaals het ontwerp nagekeken en de rand boven het dek is ook gewoon 3 mm , en niet 'dubbel ' gevouwen zoals ik me dacht te herinneren ..
    ik print al een redelijke tijd , pas nog 3 custom lego poppen gemaakt van 60 cm hoog,en een wall mount voor een lightsaber .. dus redelijk wat ervaring ,
    heb een extended ender , 22x22 x 50 cm en een jg maker artist pro ,idex , vn 30x30x30
     
    k-k en Marc w vinden dit leuk.
  13. jeroen89

    jeroen89

    Lid geworden:
    26 mei 2022
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.279
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Foto kan bedrog lijken , lengte breedte verhouding lijkt niet helemal te kloppen. Maar dat is makkelijk op te lossen. Kajuit heeft wel iets, ga je zeker een uniek scheepje hebben.
     
    jeroen89 vindt dit leuk.
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jeroen, Heb je al een idee m.b.t. schroefassen en schroeven? Die zijn van invloed op de keuze van de motoren en ook qua inbouw in de romp. Daarin moet plaats zijn voor de apparatuur, accu, servo etc. Het is practisch om de vorm van die spullen mee te nemen in het ontwerp. Ook moet je rekening houden met toekomstige reparaties en onderhoud. Veel dingen om rekening mee te houden en de juiste keuzes maken. Om je optimaal te kunnen helpen is het voor ons belangrijk om zoveel mogelijk info te hebben. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  16. jeroen89

    jeroen89

    Lid geworden:
    26 mei 2022
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    motortje 12v 3600 rpm komt op ong 2/3e , accu wordt een 12v batterijpack ,esc valt overal wel weg te werken , dek is ter hoogte van de kajuit open waardoor ik daar extra ruimte heb , tevens is het dek volledig verwijderbaar in noodgevallen

    as met schroef
    https://a.aliexpress.com/_v4DRgj
    5mm koppeling aslengte 15/20 of 20/25

    motortje 12v 3700 rpm (44mm diameter)
    https://a.aliexpress.com/_uJZfW4
    Met deze Esc
    https://a.aliexpress.com/_uuGJeX (al twijfel ik over de geschiktheid)
    stroomvoorziening accu 12v +/-13000mah( ja ruime overkill
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2022
  17. jeroen89

    jeroen89

    Lid geworden:
    26 mei 2022
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    jazeker , zie hierboven , tips of ideeën zijn uiteraard welkom
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
  19. jeroen89

    jeroen89

    Lid geworden:
    26 mei 2022
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Bedankt voor je hulp en correctie (alweer )
    Het wordt de ali variant ..

    Zo te zien geschikt voor mijn 12v batterijpack en mn 775 motor
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank hoor Jeroen! Heb ook wel eens een vliegtuigregelaar besteld voor een boot. Al doende leert men. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    jeroen89 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina