Tuigage door blokken rijgen

*Hans*

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Ik vang zo tussen de posts door wat informatie op dat iedereen zijn eigen methode heeft om tuigage door de blokken te krijgen. Hieronder mijn methode, wellicht dat anderen hun methode ook kunnen noemen.

Ik heb indertijd een rolletje van dat hele dunne koperdraad aangeschaft. Hier knip ik een stukje van ca. 5 cm af en vouw dat dubbel. De draad van het tuigage dan tussen de twee koperdraadjes steken en het koperdraadje daarna met de twee losse eindjes door het blokje steken. Eventueel met een klein tangetje trek ik de draad dan zo door het blokje. Geen gefrunnik met lijm op het puntje etc.

Omdat de draad een stukje dubbel zit gaat het eerst even moeilijk, maar braampjes e.d. in het blokje zijn geen belemmering.

Tevens breng ik de tuigage "omgekeerd" aan - dwz ik begin vanaf het belegpunt, door de diverse blokken tot daar waar de draad bevestigd moet worden (b.v. aan het zeil). Je neemt dan ook nooit teveel draad.

Vergelijkbare methode kan zo'n draaddoorhaler zijn.

draaddoorhaler600.jpg

Bij mij heeft het insmeren van het uiteinde van de draad (ca. 1,5 tot 2 cm) met secondelijm en eventueel na uitharding schuin afsnijden altijd perfect gewerkt.
Maar het belangrijkste is dat het (prettig) werkt!!:p

Groet,

Ad

Bij de San Fransisco heb ik eerst de blokken met een freesje (foto) de gaatjes goed opengemaakt, aan blokken zitten best wel veel bramen . ik heb dit niet met de machine gedaan maar gewoon met de hand anders was het blok al weel weg.

Het draad smeer ik dan in met een beetje houtlijm en draai het tussen de vingers zodat er ongeveer 2 cm voorzien is met houtlijm, ik heb houtlijm gebruikt om dat vrijwel direct droog is, daarna een klein puntje er af knippen zodat er geen geen rafels meer in zitten.

Hoe het gaat met grotere blokken kan ik niet vertellen tot op heden alleen nog maar met 2 mm blokken gewerkt.

frees.jpg

Ik boor het gaatje even uit, dan is het glad en een fractie groter waardoor het touw er zo doorheen gaat. Het verschil in gat grote is met het blote oog niet te zien

Back