Tunen van de motor

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door TeunS, 4 apr 2021.

  1. TeunS

    TeunS

    Lid geworden:
    4 apr 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Oldenzaal
    Hallo,

    Ik ben net begonnen in de wonderlijke wereld van RC auto’s. Om de Corona lockdown enigszins wat te doen te hebben heb ik een Nitro auto aangeschaft (marktplaats) en in herstelbaar gecrasht. Maar de moed niet opgegeven en een fantastische deal gevonden op marktplaats.

    nu probeer ik echter de motor af te stellen en loop tegen het volgende aan. Het afstellen van de high end is volgens mij redelijk gelukt. Echter mijn low end en idle naalden niet. Als ik de motor idle laat lopen. Dan sputtert hij veel onverbrande brandstof. Als ik dan de low end dicht draai gaat hij zoveel toeren maken dat hij niet blijft staan en er van door gaat. Ook als ik de idle helemaal dicht draai en ca 1 mm open laat.

    waar moet ik hem juist opstellen als ik de low wat dicht wil hebben maar niet zovee toeren maakt dat hij er vandoor gaat?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Vergeet het idee van 1mm idle, die 1mm is geen standaard. Als je de LSN armer zet en de idle gaat omhoog dan schroef je die gewoon terug.

    Pas op met het idee dat je HSN goed staat met een te rijke LSN, hoewel de HSN de hoge toeren naald wordt genoemd is het ook de hoofdkraan op de ingang van de carburateur en heeft en regelt hij ook de LSN.

    Blokschematisch is dit je carburateur:

    [​IMG]

    Heft geeft denk ik een beter idee dat je een balans tussen de 2 naalden moet zoeken en de idle komt wel als laatste.

    Persoonlijk vind ik de HPI DVD wel een goede uitleg hebben met ook voorbeelden wat er gebeurd als je te arm gaat. Bekijk de 2e helft:

     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. TeunS

    TeunS

    Lid geworden:
    4 apr 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Oldenzaal
    Bedankt voor de tip van het filmpje. Schemaatje is ook erg verhelderen. Weer wat geleerd
     

Deel Deze Pagina