Tunen zweverts.....

IK heb gister de 3e video van Berrie bekeken :D , tunen van zwevers. Tot nu toe had ik wel het idee dat ik een beetje in de goede richting zat met uitlijnen / balanceren etc..maar met de info van de video moet ik misschien toch sommige zaken heroverwegen. Iig ben ik begonnen met het maken van wat workshop tools/steunen om de modellen te fixeren en af te stellen. Instelhoekmeter hebben we gelukkig al.

Een van de dingen die me opviel in de video is dat de beste man al zijn zwevers uitricht met stab en vleugel op 0 graden instelhoek. Ikzelf ben gewend toch 1 of anderhalve graad aan te houden....

Wat is nu wijsheid en welke waarden nemen jullie, en bij welke toestellen ?

Laatst bewerkt:
1 tot 1,5 graden is normaal. Alleen als je het stabilo in zijn geheel kunt verstellen (pendel) je van 0 graden uitgaan. Een stabilo met een deel vast aan de romp (soms schroefbaar) zal mijnsinziens altijd die 1 tot 1,5 graden moeten zijn.

IK heb gister de 3e video van Berrie bekeken :D , tunen van zwevers.

Waar zou ik die kunnen vinden?

Een van de dingen die me opviel in de video is dat de beste man al zijn zwevers uitricht met stab en vleugel op 0 graden instelhoek. Ikzelf ben gewend toch 1 of anderhalve graad aan te houden....

Wat is nu wijsheid en welke waarden nemen jullie ?

Het hangt af van de zwaartepuntsligging (of de stabiliteits marge) de welving van de profielen en de gewenste vliegsnelheid.

Hoe meer het zwaartepunt voor het neutrale punt ligt hoe meer instelhoekverschil er nodig is voor een bepaalde snelheid.
Hoe meer welving het vleugel profiel heeft hoe minder instelhoek verschil er nodig i voor een bepaalde snelheid.
Hoe hoger de gewenste vliegsnelheid hoe minder instelhoek verschil nodig is.

Rick

met de info van de video (vandaag vrije dag) toch een modelstand gemaakt. Voordeel, je fixeert je romp / model vast en hebt alle ruimte om van alles te checken / af te stellen. Tot nu toe deed ik dat met los en vast dingetjes...werkt ook wel, maar is minder nauwkeurig en een hoop gedoe. Even passen met de electro uhu romp:

IMG_2302.jpg

Daarna de asw van Huey er maar eens opgeplakt...dat was schrikken....

IMG_2303.jpg

Staart waterpas :

IMG_2304.jpg

en dan romp dus scheef op hoogte cockpit....ai....:hammer:

IMG_2305.jpg

Hmm... op het oog is was het recht... maar met waterpas dus niet helemaal....lijkt het... en daarbij komt, de asw heeft last van "double neutral" op het stabilo , er zit speling in het kniegewricht in de staart... op zo'n stand zie je dat meteen, en reproduceerbaar..... en de speling zit in het kniegewricht in de staart, en daar kan ik niet bij zonder de complete staart uit elkaar te halen...

En ik maar denken dat Huey zo'n "byzondere" vliegstijl heeft....hij heeft het rudder gister vakkundig van de ASW gevlogen. (is inmiddels gefixed)

Iemand ideeen hoe ik de speling eruit krijg?

Laatst bewerkt:

Wat is nu wijsheid en welke waarden nemen jullie, en bij welke toestellen ?

Mij is dat, toen, ook opgevallen. Ik heb nooit begrepen waarom die man dat zo doet. Het past in ieder geval niet bij mijn vliegstijl.

Hmm, ik heb mezelf voorgenomen maar zijn aanpak aan te houden en alles op 0-0 te stellen, misschien gaan we het straks in de praktijk anders doen. Ik heb de roodkapje ook op de tafel gehad...de staart heb ik bewust niet vastgezet op het board...tordeerd ie van...Aan deze kist was ook wel eea aan te verbeteren....hallo.... Zowel double neutral >1 graad op ri roer als op hoogteroer. Nou is ri roer niet zo erg (deze kist moet je echt de bocht in schoppen met veeel roer...) , maar hoogteroer is wel degelijk kritisch !!

Uiteindelijk in de stuurstangen en kwiklinks alle speling weggewerkt, blijft er 0,2 graden misafstelling in beide roeren , veroorzaakt door de .... HK servos. :-/ Nou ja, we overleven 0,2 graden wel, maar ik realiseer me nu (meten is weten) dat het gelijk is aan 4 clicks op de trim !! Dat jet maar even weet :D Elevator trim is nu afgesteld op neutraal 0-0 +max trim is 2 graden pos/ -max trim is 2 graden neg. Meten = weten !

IMG_2310.jpg

IMG_2311.jpg

Vooralsnog ok, beter dan de >1 graad misafstelling die aanwezig was. Ik heb gebruik gemaakt van het waterpas ding...en gechecked met de instelhoekmeter... als je weet hoeveel "mis" het belletje is dan kan je redelijk nauwkeurig met alleen een waterpasdingetje je roeren afstellen.

Ik kon uiteindelijk de speling in de servo's schatten op 0,3 graad met het waterpasje...met instelhoekmeter bleek het 0,2....niet slecht denk ik dan.

| 0 | = 0 graden
net over 't streepje = 1 graad
net tegen einde waterpasje = 2 graad.

Grappig, na het zien van de video is het allemaal anders geworden. (30 jaar modelbouwervaring....duh :hammer: )

Laatst bewerkt:
Helaas, tis een DVD die je moet kopen en/of lenen. Er staat wel knetter veel info in waar je echt wat aan hebt ! (ik vlieg en lees al 30 jaar alles over modelvliegen en zie ineens vanalles waar ik overheen gelezen heb de afgelopen 30 jaar...)

Net ook instelhoeken (wederom) gemeten op de tips van roodkapje..ah ah...niet meer ok... beide tips instelhoek positief ...niet goed... straks maar ff verder sleutelen. Als eerder heb ik deze positieve instehoek weggefolied met de bout...en met sxs...nu na 2 maanden toch weer niet goed.....darn.

Nog even een voorbeeldje met waterpasje :

Root vleugel...even zoeken naar meest rechte stuk vleugel (clark y) .... en dan de boel op 0 zetten

IMG_2312.jpg

en dan idem op vleugeltip....ingeschat op waterpas denk ik 0,8 graad positieve instelhoek want net over het streepje is 1 graad, en dit is net VOOR het streepje...gecontroleerd met robart instelhoekmeter...0,75! .( AMAI, dis niet goed!!). Behoorlijk spot on denk ik dan.... en dus maar opnieuw folie verhitten deze vleugel ? (heb ik 2 maanden geleden ook gedaan)

IMG_2315.jpg

dit waterpasje wordt ineens mn beste vrind ! :D

En ik ben nog niet eens begonnen met zwaartepunt, plaats starthaak enzo enzo...

waar haal je die schattige dingetjes franck? ik wil er ook zo!
of heb je ze gesloopt uit een waterpas?

met 0 graad verschil tussen stabilo en hoofdvleugel )instelhoek verschil. krijg je een toestel als daar op het zwaarte punt is ingevlogen welke zich niet tot zeer laat uit de duikproef zal herstellen .Dit is zeer nadelig op grotere hoogtes .

Ik ga van een basis afstelling uit waarvan ik weet dat het vliegt .Daarna vlieg ik mijn zwaartepunt en instelhoekverschil in zodsat het toestel zich rustig hersteld uit een duikproef )lees heel laat er uit komen .

de modernere profielen (ag 24 enzo,mh32 ) hebben een vrij lage loopsnelheid waarop ze al goed presteren .epler 205 moet je laten lopen zodat deze goed gaat werken .

Maar ieder zijn voorkeur voor instellingen .Ik ga je volgen .

Yep uit een waterpas....ik neem er eenzelfde voor je mee 9 mei... ben een waterpassloper :-)

kost je een rondje :D
je mag mijn thermiekzintuig even lenen ;-) dan vertel ik je hoe je de chinese thermiek thuis kan laten :p

(of je plugt mijn vario eventjes in je kistje)

ps, heb je waterpassen gezaaid van het voorjaar dat je ze uitdeelt? dacht dat het edelweisjes waren.

Ik vind het altijd erg lastig om de instelhoek van een V-staart te meten.
Wat is de handigste methode?
Met de robart instelhoekmeter is het in ieder geval niet zo handig....

Back