Tuning mogelijkheden Tamiya 1/18 TamTech-Gear The Frog

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Tamiya the frogteam, 1 nov 2006.

  1. Hallo,

    Ik ben sinds enige tijd in het bezit van The frog 1/18 van Tamiya.
    Heb inmiddels het snellere mabuchi motortje rk 370 sd3265 van tamiya zelf gemonteerd.
    Gaat best lekker, maar zijn er nog meer mogelijkheden om hem sneller te maken? Heeft iemand hier ervaring mee?
    Andere tips wat betreft de auto zijn ook welkom.
    Ben al 20 jaar uit het modelbouw cicuit, dus weer bijna onevaren:)

    Edwin
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Mamba 8000 of 6800 setje maar dan moet je meer aan de electronica aanpassen.
     
  3. Viper-RC

    Viper-RC

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Drachten
  4. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
  5. Klinkt erg interessant, maar kun je iets duidelijker zijn wat betreft de electronica.
    Ben al erg lang uit het modelbouw wereldje, dus voor mij is alles weer nieuw.

    Edwin
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    The Frog komt naar mijn weten met een zgn. CPR unit ofwel een ontvanger en regelaar in 1 en de servo is even een vraagstuk.

    Overstappen naar een Brushless motor zoals de genoemde Mamba maakt de auto zeer snel maar zo'n motor heeft zijn eigen regelaar en om die aan te sturen zit je aan een losse ontvanger vast en mogelijk ook de servo......
     
  7. Hoi Roelof,
    Wat is de levensduur van zo'n Brushless motor ongeveer en kun je ook iets vertellen over dit type motor (werking)
    Heb je ook speciale accu's nodig voor deze motoren.
    Ik neem aan dat de rijtijdt ook enorm verkort wordt of valt dit wel mee met de huidige accu's.

    Edwin
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Brushless heeft geen koolborstels en is een beetje vergelijkbaar met een 3-fase motor, onderhoud is daardoor in principe niet nodig en mits niet overgeared is de levensduur theoretisch oneindig.

    In de electronica afdeling van dit forum is al veel over dit soort motoren geschreven.

    Brushless heeft veel meer rendement en kunnen de rij-tijden tov. een vergelijkbare brushed motor zelfs langer zijn en al met al zijn de prestaties veel beter in de vorm van meer toeren en meer vermogen.

    Hier wat info:
    http://www.nomac.nl/ec/brushless.htm
    http://www.nomac.nl/ec/brushless-evaluatie.htm

    En hier mijn 1:18 brushless projectje:
    http://www.aktionrc.com/forums/viewtopic.php?t=95

    Als je even op Youtube surft kom je wel wat filmpjes tegen zoals deze 1:18 offroad:
    [media=youtube]4IxxXMo1I2k[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. nusti

    nusti

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Tilburg
    ik ben zelf ook van plan om volgende maand een mamba set aan te schaffen en heb er al veel over gelezen. De rijtijd schijnt langer te zijn. je hebt echter wel of een goede accupack nodig met een flinke ontlading en minimaal 6 cellen of een 2 of 3 cell lipo pack (waar ik voor ga) De regelaar trekt 25A en wat ik heb gelezen is dat je met het vermogen van je accu in deze buurt moet zitten om het echt goed te laten lopen. oftwel een lipo pack van 2200 met een 10C ontlading zou goed moeten zijn. Deze packs heb je voor ongeveer 30 euro bij www.rctecnics.nl en natuurlijk een lader die lipo's kan laden.

    Ik ben zelf nog heel hard aan het twijfelen of ik voor de 6800 of de 8000 ga, maar ik wil ook echt het maximale eruit halen.
    Het fijne van de mamba set is dat je een usb kabel aan kan sluiten op de regelaar en via de computer de regelaar kan programmeren en ook dus kan zorgen dat hij iets minder vermogen levert. Ben je gewend aanhet vermogen dan kun je het weer bijstellen. Er is een mini-t met een mamba 8000 en 3 cell lipo met de originele tandwiel verhouding geklokt tegen de 50/60 mijl per uur....dat wil ik ook graag halen...

    Ik wil de set gaan bestellen bij http://www.b-p-p.com/products.php?cat=36 , dit is de goedkoopste die ik heb gevonden en ook de versendkosten zijn heel erg laag. Mocht het pakketje onderschept worden bij de douane zit je nog steeds flink onder de prijs in Nederland. Ook is het aan te raden om meteen goede stekkers erbij te bestellen (deans) die 25A aan kunnen zonder te smelten..
     
  10. Aaalie

    Aaalie Guest

  11. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Nice pics, nice driving ;)
     

Deel Deze Pagina