tuning vraag (zenoah)

hallo mischien een rare vraag hoor
nou heb ik een FG Baja (oud model )met een 23cc cilinder
nou vind ik dat hij niet lekker optrek
nou heb ik de baja toch uit elkaar gehaald (om hem schoon te maken en gelijk naar de cilinder te kijken )
nou blijkt er ook een kras in de zuiger en cilinder te zitten .

maar wat is nu een leuk cilinder setje om hem gelijk te tunen
ik zelf zat te denken aan de 28,5 cc set van pitstop
is dit te gek of raden jullie dit af
alvast bedankt voor jullie reactie terug
gr johan

Je vraag zal veel meningen naar voren brengen. Ik denk dat cilinders wisselen voor bigbore exemplaren niet het enigste is voor verbeterde prestaties. Kijk, een grote boring is gunstig omdat met toenemend slagvolume er nu eenmaal meer mengsel wordt aangezogen. Dat werkt natuurlijk alleen maar als in- en uitlaatsysteem de motorombouw aankunnen. Veranderd men niets behalve bigbore cilindersets, dan zal trekkracht wel toenemen hoor. Topvermogen is niet gezegd dat je erop vooruit gaat. Een ander punt van zorg is toenemende cartercompressie. Voor vers mengsel spoelen via de poorten de verbrandingskamer in is het gunstig, zeker als je geen expansieuitlaat hebt. Het punt van zorg lijkt werking v/d carburateur. De carb.type die ook worden toegepast op kettingzaagmotoren zijn nauw afgesteld in de fabriek op cartercompressie. Deze cartercompressie wordt nauwkeurig gecommuniceert met de carburateur mbv een zogenoemde orifice (=gecalibreerde/nauwkeurige boring). Mengselsterkte zal in meer of mindere mate afhangen van deze in de fabriek afgestelde onderdelen. Het is niet gezegd dat met wisselen van bigbore cilinders en/of carburateurs de afstellingen goed te maken zijn. Verder kun je profiteren van nieuwe cilinder techniek en hogere compressie om blokken uiteindelijk harder te laten lopen.

Laatst bewerkt:
Maak eens een foto van je zuiger/cilinder waarop de kras te zien is...

Met een 23cc zou je Baja toch makkelijk van zijn plaats moeten komen, wellicht dat de ondergrond wat te zwaar is, of zit er misschien een vertanding op je auto die meer topsnelheid geeft dan trekkracht!

Daarnaast is ook de afstelling van belang, een motor die niet goed is afgesteld zal ook niet goed presteren...

Om terug te komen op de cilinderset die je op het oog hebt... Meer cc's wil niet zeggen dat het ook harder rijdt of beter optrekt... het zal er wel aan bijdragen... Mijn persoonlijke mening, neem een standaard 26cc cilinderset en investeer vervolgens in bijvoobeeld een andere uitlaat...

Ik geef Mari gelijk een standaard 26cc met een knappe uitlaat wil ook al heel goed lopen.
IK had dus eerst een zenoah 26cc cilinderset met een DDM dominator op mijn baja zitten en dat loopt ook al heel goed, maar een knappe uitlaat met een getunde cilinder loopt nog beter, kijk maar naar mijn trevor simpson, maar dan heb je het wel over een iets anderen prijs klasse...

Neem dus gewoon een standaard zenoah 26cc met bijvoorbeeld een DDM Domiantor!

hoi iedereen bedankt voor het reageren
sorrie voor m'n late reactie terug
ik heb toch gekozen voor een 28.5cc tuning cilinder en ontdanks dat er nog zo'n standaard potje op zit wil hij nu al flink van z,n plek gaan .
ben hem natuurlijk eerst voorzichtig aan het inlopen
ik smeer nu 1:25 met PSR-2 en Vpower van de shell
eerst heb ik hem 3minuten stationair laten draaien en gewoon rijden zonder de top toeren te halen .

ik had op m'n monstertruck ook zo'n dominator pijp maar die vond ik allemachtig veel herrie maken .
qua vermogen gaf hij dat wel behoorlijk
nu eerst maar eens kijken wat de baja met dit setje doet en standaard potje (als ik het nodig vind komt er nog wel een andere pijp op ) die ik in gedachten heb vind ik nog al aan de prijzige kant . ik bedoel zo'n fatpower.
gr johan

Back