Tupolev G5

20251103_110423.jpg20251103_110430.jpg20251103_110550.jpg20251103_110658.jpg

Goedemorgen,

Sinds kort weer tijd om wat aan de diverse projecten die ik heb liggen te werken. Als eerste de Tupolev G5 afgemaakt. Kale romp gekocht bij een kunstenaar!
Had hem ergens op een rommelmarkt gekocht. Zat geen beslag en details op de romp, romp is zeer fraai gebouwd. Latjes op spanten en de buitenzijde was al voorzien van een laag epoxylaminaat. Twee speed 500 motoren met schroef assen ingebouwd, de uithouders zijn ook van messing. Hele roerwerk is van messing gesoldeerd, was nogal een gepruts.
Maar is uiteindelijk netjes geworden. Alle greep relingen zijn ook messing gesoldeerd. Patrijspoorten aangebracht en andere details zoals alle stootlijsten. Het schiettuig klopt aardig met de werkelijkheid, 3D geprint (online gekocht) . De torpedo's gedraaid van rond balsahout, voorzien van wat details.
Alles gespoten aan de buitenzijde met Tamiya lak, binnenzijde met transparante lak.
Lengte 110 cm. Nog accu bak maken en de ontvanger vastzetten. Ook de motoruitlaten nog even waterdicht maken. Of de motoren ontstoord moeten worden ga ik zien (doe ik eigenlijk nooit...)
Lekker ouderwetse ontvanger en zender.
Proefvaart binnenkort, zal filmpje tzt plaatsen.
Zal ook proberen bij volgende projecten jullie met foto's op de hoogte te houden. Het volgende project is trouwens een bijzonder zeiljacht... zie binnenkort de submap zeilboten.
Groet Maarten

20251103_110446.jpg

Zo de maiden trip is uitgevoerd, vaart voor de eerste keer heel netjes. Wel moet ik een van de schroeven andersom draaiend maken, zijn nu beide in dezelfde draairichting, linker bochten worden anders heel moeilijk......;)
Snelheid is ok, op het filmpje niet goed te zien maar op de rechte stukken komt ze net iets beter in plané. Vaart mooi stabiel.

Maarten

Back