Turbine "defekt".....en dan?

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Butzi901, 3 nov 2003.

  1. Butzi901

    Butzi901 Guest

    Gegroet geachte mede jet-piloten/liefhebbers,

    ik heb al vele onderwerpen over turbine's gezien op dit forum, maar ik mis er toch een; problemen met de turbine zelf.
    Ondanks de vele verhalen van (niet turbine) modelvliegers over hoe kwetsbaar die turbine's zijn,
    ben ik nog geen negatief bericht hierover tegengekomen.
    Nu ben ik benieuwd of er nog meer turbine-eigenaren zijn die problemen hebben gehad, al dan niet binnen de garantieperiode,
    en hoe is dat opgelost door de desbetreffende fabrikant.
    Kortom, hoe is het gesteld met het service apparaat van de div. turbinefabrikanten?
     
  2. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    In zijn algemeenheid kan je stellen dat modelturbine motoren veel betrouwbaarder draaien dan welke modelvlieg zuigermotor dan ook.

    Zelf heb ik alleen ervaring met de turbines van Jet-Cat (p80 en p120) en deze halen met gemak hun 50 uren service interval tijd. 50 vlieguren betekenen voor mij ongeveer 2 jaar vliegen op wekelijkse basis gedurende de mooi weer periode van Maart tot en met November. De normale turn around tijd van Jet-Cat voor een service beurt is ongeveer 2 weken in de winter tot 5 weken in het hoog zomer seizoen. Als ik in November de Jet modellen opberg voor de winter en er staat al 44 uur op de klok, dan stuur ik hem liever s'winters op in plaats van te wachten tot de volle 50 uur, omdat ik de motor dan niet zo lang wil missen. Ik heb binnen de garantie periode een keer een kortsluiting in een ECU gehad en dat is kostenloos opgelost.



    Van mijn turbine collega's die met AMT motoren vliegen hoor ik eigenlijk ook alleen maar goede dingen over de service.

    Van de fabrikanten zonder goede service hoor je waarschijnlijk na enige tijd helemaal niets meer....

    Omdat de klant vroeger of later altijd afhankelijk is van de service is het verstandig om te kiezen voor een firma waar je vertrouwen in hebt i.p.v. alleen naar de prijs te kijken.

    Overigens probeer ik uiteraard wel zuinig met mijn motoren om te springen. Als ik zo om mij heen kijk dan verbaas ik mij wel eens over de achteloosheid waarmee sommige turbine vliegers hun motoren behandelen. Zo heb ik mij de laatste keer bij de Jets over Pampa verbaasd over het grote aantal modellen dat met een onbetrouwbaar onderstel vloog. Niet alleen heb je dan kans op beschadiging van de onderkant van je model, maar vooral de turbine vindt het niet leuk om bij een buiklanding in het stof te moeten happen. Nog groter is dan mijn verbazing dat bij een volgende vlucht precies hetzelfde weer gebeurt.....

    "Take care of your turbine and your turbine will take care of your airplane"

    P.S. Mijn modellen zijn op meetings meestal herkenbaar aan de "remove before flight" intake covers en /of plastic zakjes om de motor als ze op de flightline staan opgesteld.
     
  3. Butzi901

    Butzi901 Guest

    Bedankt voor je snelle reaktie Bert,

    maar de firma JetCat is nu net mijn probleem, ik heb de jou wel bekende
    P80 van Ron uit Enschede.
    Ik ben mijn motor nu 6 weken kwijt en probeer al meer dan een maand
    kontakt met ze te krijgen.
    Ze kunnen mij wel mailen want ik heb na aankomst van mijn P80 in
    Duitsland wel een verzoek om mijn BTW nr. ontvangen.
    Ondanks enkele verzoeken om bevestiging van ontvangst krijg ik taal
    noch teken.
    Ook de te vervangen onderdelen die vermeld worden in de begroting voor de reparatie zijn in mijn ogen absurd.
    Als ik een motor opstuur die net twee uur gelopen heeft, met als klacht
    dat hij een high-temp off foutmelding geeft, (waarschijnlijk door een
    vervuilde stick) dan verwacht ik niet dat ze mijn startmotor, startmotor-
    behuizing(!), oliedosering, lagers, en luchtinlaat(?) willen vervangen.
    Dat ze daarna al meer dan een maand niets laten horen, na div. verzoeken om uitleg aan div. adressen, vind ik ronduit onbeschoft.
    Mijn laatste mogelijkheid is nu om in de telefoon te klimmen,
    maar mijn (technisch) Duits is niet optimaal, dus zal ik het maar in het
    Engels proberen.

    Wordt vervolgt
     
  4. Sandor

    Sandor Guest

    ik heb dat zelfde ook vernomen

    kun je of wil je het onderhoud niet zelf doen?
    een starter van jet cat kost 4.80 euro Speed 300
    lagers ongeveer 60 euro per stuk
    balanceren 60 euro
    schoonmaken kun je zelf toch?
    even sticks doorblazen (kool vorming)

    grt Sandor
     
  5. Butzi901

    Butzi901 Guest

    geachte Sandor,

    het onderhoud kan en ga ik in de toekomst zeker zelf doen,
    alleen voor het balanceren wil ik een "prof" inschakelen.
    De reden voor het opsturen is dat ik al het gelazer dat ik met deze
    motor heb gehad meer dan zat ben.
    Nadat er zefs een condensatortje van de print op de motor was losgekomen, heb ik besloten deze motor retour fabriek te zenden.
    Mede omdat ik er van uitging dat de kosten door de garantie gedekt
    zouden worden.
    Helaas dacht de firma JetCat hier anders over, op de (meervoudige)vraag waarom heb ik geen enkele reaktie gekregen, alleen de prijs van deze "revisie" is gezakt van E 515,= naar E 304,= onder vermelding van
    special price (?)
    Mijn motor ben ik nu bijna twee maanden kwijt, maar morgen zou ik hem dan toch terug moeten krijgen.
    Ik ben trouwens benieuwd of ze de vervangen onderdelen mee retour zenden, geen idee of dat gebruikelijk is in deze gevallen.
    Met name al de startmotor onderdelen zijn voor mij interessant, aangezien die allemaal vervangen zijn terwijl die prima funktioneerden, en dat dus helemaal niet de klacht was!

    wordt wederom vervolgt
     
  6. Sandor

    Sandor Guest

    een van de redenen dat ik geen speed 300 gebruik is:

    4.8 volt
    accu word tot 10 ampere belast!
    slecht voor je hexfet op de autostart module
    ik gebruik zelf nu speed 400 op 6 volt (max 6 amp)
    en ik ben zo ver dat ik nu op l-ion start met een speed 280bb van tagami(mpx 280bb)
    dit zijn toch wel de betere motoren
    ik denk dat met de ontwikkeling van de nieuwe motoren niet meer verder is gegaan met het implementeren van andere componenten
    ik zou er wel inderdaad op staan dat ze je een specificatie sturen met precies wat het werk dat gedaan is
    ik bedoel in het ergste geval!
    motor+clutch en houder kan niet meer dan 150 euro zijn incl montage kosten
    daar ik weet dat het C&C werk voor de starterhouder vrij duur is
    zoals ik al vermelde de speed 300 is overal te koop voor ongeveer 5 euro

    je probleem kon zijn:

    een turbine moet koud ongeveer zo een 11000 en 14000 toeren kunnen draaien zonder gas of kero

    anders loopt hij heet bij een start

    zoals bij mij:

    turbine start op gas
    5000 rpm eerste trap kero
    10000 rpm 2e trap kero
    18000 rpm 3e trap kero
    20000 rpm motor schakelt uit turbine is nu "self sustained"gaat op naar 37000 idle

    je probleem kan zijn dat je de toeren niet haalt
    in het geval met de jetcat ecu is het geval dat alles een vaste waarde heeft dus niet genoeg toeren , maar kero wordt gepompt en hoe lager de toeren hoe hoger de temp

    in mijn regeling is het geval dat als hij de presets niet haalt er dus een bad start is en schakelt uit
    in de meeste gevallen is dit de starter rubber die slipt en vervangen moet worden (ongeveer 50 starts)(kosten 0.20 eurocent)
    dus ik vermoed dat je hotstart door een te laag toerental kwam

    als je hulp nodig hebt met het balanceren help ik je graag
    door middel van een testrun op de bank (gratis)
    is hij binnen de toleranties is het gratis Exl verzendkosten
    balanceer kosten 60 euro incl btw exl verzendkosten

    tip: merk je turbine wiel met de compressor op de as voordat je hem eruit haalt , merk tevens ook even op de ngv en diffusor de positie (marker)
    meestal is de balancering nog goed
    en kun je de lagers zo vervangen
    de meeste lagers heb ik op vooraad

    met vriendelijke groet

    Sandor
     
  7. Butzi901

    Butzi901 Guest

    Vandaag turbine terug gekregen, niet meer zoals verzonden in de (gehalveerde) orginele tempex verpakking, maar in een plastic zak in een grote ouwe doos vol papier en plastic afval.
    Helaas zonder de vervangen onderdelen en nog steeds geen uitleg over waarom dit buiten de garantie viel.
    De moeite van een nieuwe poging tot kontakt zal ik mezelf maar besparen, aangezien de enige die ik twee weken geleden te spreken kreeg toen ik belde de telefoniste was, geen technisch medewerker en dus ook toen geen uitleg.
    De hele gang van zake is echt beneden alle peil.
    Ik maak er vanaf nu maar geen woorden meer over vuil, want het positive dat ik hier toch in kan zien is dat ik blijkbaar de enige ben met dergelijke klachten, en dat dit dus (hopelijk!) een uitzonderlijk geval is.

    Tot slot een vraag aan de specialisten,
    is het mogelijk dat de div. soorten/merken brandstof, b.v. de div. soorten Zibro-Camin een verschillende verbrandings temperatuur hebben,
    of aditieven hebben die de eigenschappen van de turbine-olie aantast?
    Dat is eigenlijk nog een laatste strohalm voor een verklaring.
    b.v.b. dank

    grt Butzi (Marco)
     
  8. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    Volgende keer misschien verstandig om eerst contact op te nemen met AHT in Almelo, de importeur , leverancier van Jetcat voor de Benelux. Hier beschikt men over de nodige "know-how", met o.a. Bert op de achtergrond, betreffende deze motoren en ze kunnen wellicht daar alvast een goede diagnose stellen voordat je voor onaangename verrassingen komt te staan. Alhoewel de bediening van deze motoren relatief eenvoudig is, zit er een vrij gecompliceerde (ten opzichte van de gewone verbrandingsmotoren)electronica, enz. omheen en is een dergelijke motor ook zzer gevoelig voor "FOD" (foreign object damage), dus onrechtmatigheden die bij start of landing of gewoon door inwaaien op de grond in de motor belanden. En misschien is zoiets wel gebeurd. Neem in ieder geval contact op met andere gebruikers van turbinemotoren!
     
  9. Sandor

    Sandor Guest

    ik vlieg aleen maar met petroleum dus dat zal het probleem niet zijn geweest
     
  10. Butzi901

    Butzi901 Guest

    @Paul Tupker,

    Na een grondige voorbereiding gedurende de afgelopen 2a3 jaar heb
    ik heb mijn Kangaroo en JetCat (ongebouwd / ongebruikt) via Bert en Dick aangekocht van een kennis van hun beide, en heb de laatste maanden regelmatig kontakt gehad met voornamelijk Bert.
    Mijn jet is eigenlijk een exakte copie van hun Kangaroo, met de zelfde
    specificatie's en prestatie's (dit jaar 12 perfekte vluchten gemaakt voordat de ellende begon).
    Niets dan lof voor beide (zeer) ervaren jet-liefhebbers, nooit te beroerd
    om je van (uitgebreid!) advies te voorzien, nogmaals HULDE!
    Ook Henk van AHT heb ik regelmatig gesproken, maar alle partijen waren
    het er over eens dat terug sturen naar de fabriek het beste was.

    grt Marco
     

Deel Deze Pagina