Turbine for helicopter

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Phobos77, 24 mrt 2016.

  1. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    Hallo,

    Ik heb een vraag over de turbines met uitgaande as die gebruikt wordt in helicopters zoals de Jetcat PHT-3 of Jakadofsky Pro 500. Ik begrijp dat de aandrijving afgetapt wordt middels een vertragingskast ingebouwd in de turbine vanaf de turbine as. Ik heb nog geen opengewerkt model of tekeningen gevonden op het net, maar ik had wel een patent tekening gevondenn (AU2002325603) waarop lijkt dat de vertragingskast bestaat uit een aantal tandwielen die gekoppeld is aan de turbine as. Ik weet ook dat patent tekeningen niet altijd de werkelijkheid weergeven, maar als we van deze tekening uitgaan dan bestaat deze uit een twee traps vertragingskast waarbij de eerste trap (tandwiel) tussen de compresser en de verbrandingskamer zit. Wat ik niet begrijp is dat dus een groot gedeelte van de toestroom geblokkeerd wordt door de eerste trap......of zit het in werkelijk anders?

    Mvg,

    Peter
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Volgens mij zit dit ook zo (was een keer een opengewerkte jakadofsky op jetpower). Er zijn ook andere turbines waarbij de luchtstroom een 2e wiel aanblaast welke aan een vertraging kast zit. Die zijn efficiënter.
     
  3. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Er zijn genoeg bouwers, die achter een bestaande turbine(zelfbouw of fabrieks turbine ) een 2e trap plaatsen en met een (eigenbouw) gearbox (10:1) vertragen en dit aansluiten op de bestaande motorkoppeling.
    Werkt uitstekend en realistisch.
    Ook de Frema turbine micropuller werkt op deze manier.
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Die hebben wel een ander turbine wiel voor maximale efficiëntie :) Turbine wiel is meer open zodat de kamer druk meer beschikbaar is voor het 2e wiel. Werkt ook prima met een standaard wiel maar kost iets meer brandstof.
     
  5. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Ja. ..leuk hè dat freubelen met dat spul..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 mrt 2016
  6. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    Ik heb jammergenoeg een aantal jaren Jetpower moeten missen.

    De versie met een secundaire turbinewiel + vertraging ken ik en vind ik technisch mooier. Maar ik wil gewoon weten hoe het met de direkte aandrijving zit.
    Dus er zit een tandwiel op de turbine as die een grote tandwiel aandrijft ondanks dat deze voor een gedeelte de luchtstroom naar de verbrandingskamer blokkeert(?)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 mrt 2016
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ja zo zit dat
     

Deel Deze Pagina