Turbine olie

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Jan Beton, 18 feb 2004.

  1. Jan Beton

    Jan Beton

    Lid geworden:
    5 dec 2003
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Lelystad
    Heeft iemand ervaring met het gebruik van verschillende soorten olie voor turbine gebruik.
    Behotec geeft aan dat je in plaats van turbine olie ook outboard oil kan gebruiken, mits het voldoet aan spec. TC-W3.

    Deze olie is makkelijk verkrijgbaar en goedkoper dan turbine olie. Ik zou graag willen weten of iemand deze olie gebruikt.

    Jan
     
  2. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Ik gebruik al ruim 1000 vluchten exxon 2380 naar volle tevredenheid. Van anderen om mij heen heb ik al veel narigheid gezien bij experimenten met goedkopere vervangers. De echte turbine oliën zoals 2380 of aeroshell 500 zijn water dun en geven daardoor minder problemen als cavitatie en verstoppingen in smeerleidingen.

    Zo uit mijn hoofd kost een blikje 2380 10 Euro of daaromtrent. Daar kun je bijna 21 liter brandstof van maken. Gezien op de totale kosten van het turbine vliegen niet iets om risico's voor te gaan lopen. Ik ben altijd meer geld kwijt aan benzine in mijn auto om op het veld te komen dan dat ik aan olie op vlieg.

    Exxon 2380 is prima verkrijgbaar. De winkel bij mij om de hoek heeft zat.
    http://www.ahtmodelbouw.com/
     
  3. Jan Beton

    Jan Beton

    Lid geworden:
    5 dec 2003
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Lelystad
    Bedankt Bert,
    Het gaat mij niet zo zeer om de prijs maar meer om de verkrijgbaarheid.
    Ik heb geen winkel naast de deur!
    Ik heb ondertussen contact gezocht met Behotec. Zij zeggen dat zij zelf alleen 2 stroke buitenboord motor TC-W3 gebruiken. Zij mixen 3 % met diesel. Zij garanderen dat de smering optimaal is. Om toch terug te komen op de prijs. Voor TC-W3 olie betaalde ik 6 euro per liter. Scheelt toch 10 euro.....

    Jan
     
  4. Sandor

    Sandor Guest

    dan vlieg je toch niet veel
    :D

    nee ok ik gebruik ook exxon of aeroschell

    maakt ook niet uit als de nato-code,s hetzelfde zijn is het goed
    buitenboordolie word inderdaad ook veel gebruikt
    als hun het voorschrijven is het goed toch?
     

Deel Deze Pagina