turbine olieen.

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Ger Kovacs, 30 dec 2016.

  1. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Misschien dat sommige mensen hier nog wat aan hebben en er wat mee doen.

    Een beetje bezig geweest met wat olie soorten om de turbine lagers trachten te ontzien.
    Niet nodig maar ik experimenteer nu eenmaal graag.

    Sinds enige jaren ben ik zeer tevreden met de Mobil DTE light olie als vervanger van de bekende BP2380 en Aeroshell 500 en 550.

    Ik heb me wat verdiept in de beschikbare Mobil oliën en stuitte op de http://www.mobil.com/dutch-BE/Industrial/pds/EUXXMobil-DTE-10-Excel-Series .

    Ik gebruik de Mobil DTE 10 EXCEL nr 32.
    Deze olie heeft betere spec's dan de DTE light en ben hem daarom gaan gebruiken in een oude AMT Mercury en een oude Wren 44 gold, ook heb ik er wat tankjes doorheen gejaagd in mijn oude Jorg Gustke turbine.

    Nu heb ik de turbine's weer eens inwendig geïnspecteerd en was blij verrast over wat ik aantrof, alles bleek brandschoon te zijn en de lagers praktisch nog in nieuwstaat, ik smeer 5% op de totaal fuel flow en ongeveer 8% tot 10% van dit totaal gaat naar de lager tunnel en de lagers.

    Na wat verder snuffelen heb ik het sterke vermoeden dat dit exact dezelfde olie is welke Kingtech als huismerk distribueert en tevens de olie die het zo goed doet in de diesel stokers onder de kingtech vliegers.

    Het verschil in de DTE light en de Excel 10 is voornamelijk de resistentie tegen oxidatie en zware belastingen waarin de Excel 10 betere spec's heeft, de viscositeits indeling index is hetzelfde, deze olie is ook flinter dun.

    Deze Mobil DTE 10 Excel is tevens ook gemakkelijk te verkrijgen bij de groothandel en bunker schepen waar ik het haal, prijs ongeveer hetzelfde als de 'gewone' DTE light.

    Het gaat er mij echt niet om een paar euries uit te sparen maar de conservatieve oliën zijn lastiger te verkrijgen dan de Excel, maar de kwaliteit blijkt uit mijn ervaring heel goed te zijn.

    Groet Ger (fijne jaarwisseling en een gezond 2017 allemaal)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jan 2017
    ik ben een vliegtuig.nl vindt dit leuk.
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Goede tip. Heb nog 19L DTE licht staan dus kijk volgend jaar wel weer eens :)
     
  3. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Nog effe 180 liter petroleum wegstoken en dan ben je daar ook weer vanaf Herman.
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    380 bedoel je ;)
     
  5. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Je hebt gelijk, ik heb vuul te hard gewerkt dit jaar, wordt je suf van.
     
  6. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Toch interesant er zit dus echt wel verschil in.
    En kingtech olie is ook niet echt duurder dan de andere.
    Het schijnt dat ze bij kingtech het toch te kunnen zijn of je de juiste olie gebruikt hebt.
    Dat kan een probleem zijn voor de garantie.
    Binnenkort hoop mijn xbl 70 te ontvangen deze laat ik ook maar draaien met hetzelfde spul.
     
  7. FraBe

    FraBe

    Lid geworden:
    17 okt 2009
    Berichten:
    3
    Ik heb nog een jerrycan met 20 liter diesel, gemengd met Kingtech olie van vorig jaar oktober staan. Hoe lang is zo'n goedje eigenlijk houdbaar? Kan ik dat nog gebruiken?


    Groet

    Frank
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Dat is erg lang houdbaar. Een keertje goed schudden (als denk ik niet dat de olie naar beneden zakt :)) en als er geen algen oid in drijven (of andere zooi) dan brandt het wel :)
     
  9. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Voor het aankomende seizoen heb ik 20l Mobil DTE 10 Exel 32 gekocht.
    Dit ipv de gewoonlijke DTE light die ik normaal gebruikte in combinatie met JASO FC spec 2 takt olie.
    Jets Munt schrijft dit namelijk voor als optimale turbine smering:
    > Recommended: 3% Mobil DTE Light + 1% 2T Oil (JASO FC)
    Mijn fragiel colibrietje draaide 38U tussen 120K en 243K RPM vooraleer ik het inruilde, met nog steeds geruisloze lagers, voor een sterker model.
    Voor mij was dit dus een bewezen goede combinatie, mag ik de DTE 10 Exel ook nog steeds met mijn IGOL JASO FC combineren?

    Mvg A
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Geen idee, ik gebruik altijd 5% DTE Light. Wat zou het voordeel van de andere combinatie zijn?
     
  11. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Ik gebruik 5% DTE light één dertiende deel van het totale brandstof verbruik gaat naar de lagers. tot nu toe geen probleem en ik heb al heel wat opgestookt.
     
  12. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Ik heb ooit eens curves gezien met de betere en mindere eigenschappen van de smeermiddelen die we aan kero toevoegen om modelturbinelagers gesmeerd te houden. Roetvorming en lagersmering waren daar 2 balkjes van.
    Mobile DTE light scoorde gemiddeld bij smeereigenschappen maar uitstekend voor roetvorming terwijl volsyntetische 2 takt olie dan weer uitstekend scoorde bij de smeereigenschappen, maar zeer slecht voor roetvorming.
    Ik veronderstel dat Gaspard van Jetsmunt een optimaal compromis gezocht heeft.

    Mvg A
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ah zo. Toch lopen de lagers prima en hoor je na 10 uur nog helemaal niets. De moderne motoren lopen ook vrij koel op het achterste lager en dat helpt ook. De kleine motoren lijken zelfs beter te draaien op DTE light dan PJW olie edg.
     
  14. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    De lagers van onze turbinetjes worden voornamelijk gekoeld en 'gesmeerd' door de petroleum of diesel, ( en een beetje bleeder air voor de koeling ) de olie dient er hoofdzakelijk voor dat er een dunne film tussen de kogels en kogelgroef aanwezig blijft om de oppervlaktes hiervan te beschermen.
    En voor als de motor een tijdje opgeborgen wordt, deze een conserverende functie heeft.
    Als het achterlager relatief 'koel' blijft, zoals Herman aan aanhaalde, neemt de eigenschap van de gebruikte 2 takt olieën,'aankoeken' ook toe.

    Groet Ger.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2018
    ik ben een vliegtuig.nl vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina