G
Ger Kovacs
Guest
Misschien dat sommige mensen hier nog wat aan hebben en er wat mee doen.
Een beetje bezig geweest met wat olie soorten om de turbine lagers trachten te ontzien.
Niet nodig maar ik experimenteer nu eenmaal graag.
Sinds enige jaren ben ik zeer tevreden met de Mobil DTE light olie als vervanger van de bekende BP2380 en Aeroshell 500 en 550.
Ik heb me wat verdiept in de beschikbare Mobil oliën en stuitte op de http://www.mobil.com/dutch-BE/Industrial/pds/EUXXMobil-DTE-10-Excel-Series .
Ik gebruik de Mobil DTE 10 EXCEL nr 32.
Deze olie heeft betere spec's dan de DTE light en ben hem daarom gaan gebruiken in een oude AMT Mercury en een oude Wren 44 gold, ook heb ik er wat tankjes doorheen gejaagd in mijn oude Jorg Gustke turbine.
Nu heb ik de turbine's weer eens inwendig geïnspecteerd en was blij verrast over wat ik aantrof, alles bleek brandschoon te zijn en de lagers praktisch nog in nieuwstaat, ik smeer 5% op de totaal fuel flow en ongeveer 8% tot 10% van dit totaal gaat naar de lager tunnel en de lagers.
Na wat verder snuffelen heb ik het sterke vermoeden dat dit exact dezelfde olie is welke Kingtech als huismerk distribueert en tevens de olie die het zo goed doet in de diesel stokers onder de kingtech vliegers.
Het verschil in de DTE light en de Excel 10 is voornamelijk de resistentie tegen oxidatie en zware belastingen waarin de Excel 10 betere spec's heeft, de viscositeits indeling index is hetzelfde, deze olie is ook flinter dun.
Deze Mobil DTE 10 Excel is tevens ook gemakkelijk te verkrijgen bij de groothandel en bunker schepen waar ik het haal, prijs ongeveer hetzelfde als de 'gewone' DTE light.
Het gaat er mij echt niet om een paar euries uit te sparen maar de conservatieve oliën zijn lastiger te verkrijgen dan de Excel, maar de kwaliteit blijkt uit mijn ervaring heel goed te zijn.
Groet Ger (fijne jaarwisseling en een gezond 2017 allemaal)
Een beetje bezig geweest met wat olie soorten om de turbine lagers trachten te ontzien.
Niet nodig maar ik experimenteer nu eenmaal graag.
Sinds enige jaren ben ik zeer tevreden met de Mobil DTE light olie als vervanger van de bekende BP2380 en Aeroshell 500 en 550.
Ik heb me wat verdiept in de beschikbare Mobil oliën en stuitte op de http://www.mobil.com/dutch-BE/Industrial/pds/EUXXMobil-DTE-10-Excel-Series .
Ik gebruik de Mobil DTE 10 EXCEL nr 32.
Deze olie heeft betere spec's dan de DTE light en ben hem daarom gaan gebruiken in een oude AMT Mercury en een oude Wren 44 gold, ook heb ik er wat tankjes doorheen gejaagd in mijn oude Jorg Gustke turbine.
Nu heb ik de turbine's weer eens inwendig geïnspecteerd en was blij verrast over wat ik aantrof, alles bleek brandschoon te zijn en de lagers praktisch nog in nieuwstaat, ik smeer 5% op de totaal fuel flow en ongeveer 8% tot 10% van dit totaal gaat naar de lager tunnel en de lagers.
Na wat verder snuffelen heb ik het sterke vermoeden dat dit exact dezelfde olie is welke Kingtech als huismerk distribueert en tevens de olie die het zo goed doet in de diesel stokers onder de kingtech vliegers.
Het verschil in de DTE light en de Excel 10 is voornamelijk de resistentie tegen oxidatie en zware belastingen waarin de Excel 10 betere spec's heeft, de viscositeits indeling index is hetzelfde, deze olie is ook flinter dun.
Deze Mobil DTE 10 Excel is tevens ook gemakkelijk te verkrijgen bij de groothandel en bunker schepen waar ik het haal, prijs ongeveer hetzelfde als de 'gewone' DTE light.
Het gaat er mij echt niet om een paar euries uit te sparen maar de conservatieve oliën zijn lastiger te verkrijgen dan de Excel, maar de kwaliteit blijkt uit mijn ervaring heel goed te zijn.
Groet Ger (fijne jaarwisseling en een gezond 2017 allemaal)
Laatst bewerkt door een moderator: