turbine spinner (project)

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door stefan787, 8 okt 2015.

  1. stefan787

    stefan787

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    296
    Locatie:
    heemskerk
    Robert-Jan kwam laats naar me toe en vertelde me over dat hij graag een spinner zou willen hebben met daar om heen weer bladen, om zijn motor te koelen. En omdat ik wel redelijk 3D kan teken vroeg hij aan mij of ik zo iets kon maken.

    Ik ben dit topic dus geopend om jullie een beetje op de hoogte te stellen hoe de vorderingen gaan en ook om feedback van jullie te krijgen. En daarbij om te kijken of er nog meer mensen hier op het forum geïnteresseerd zijn in een spinner die de motor kan coolen.

    Ik heb in de tussentijd een grove schets gemaakt hoe het ongeveer er uit zou komen te zijn. De maten van de spinner zijn denk ik nog wel erg aan de grote kan ook. Momenteel heb ik alleen nog de spinner zelf en moet ik nog even uitzoeken hoe ik doe boel ga vast zetten.

    En ik zou ook graag een lijstje willen hebben met wat voor propeller jullie allemaal vliegen. Zelf heb ik de volgende props liggen die ik pas kan maken: 10X4.5, 11X4,5, en dit zijn HQprops, de graupner e prop style.

    Dit is dus de status tot nu toe, ik ga aankomende week weer verder en ik ga proberen dan ook een werkend prototype te kunnen maken.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zou als te zien is zitten er 4 bladen die ik ongeveer heb gevormden naar een vleugel profiel, ik zelf denk dat de pitch een beetje te hoog is en het blad lengte te lang is, maar dat wordt even testen.

    Grt,

    Stefan de Kraker


     
  2. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Leuk projectje, als buitenmaat zou ik 63mm aanbevelen met een binnen spinner van 45mm. Dan past hij namelijk om mijn volgende model. Voor normaal gebruik zet ik er dan een 63mm spinner op en als het heel erg warm is een van 45mm zodat de lucht langs de spinner kan.

    We vliegen in de grootorde van 25 m/s en dan draait de motor ongeveer 9600 rpm. Dan heb je 6 inch ofwel 150mm spoed nodig.

    Een 13 x 6,5 APC-E is een goede prop voor kunstvlucht.
     
  3. stefan787

    stefan787

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    296
    Locatie:
    heemskerk
    Bedankt voor de informatie, ik zal eens kijken welke maat ik de spinner ga maken, hij is nu inderdaad wel heel erg groot nog. Ik heb zelf een 1000 Kv motor liggen waar ik de boel mee ga testen voor.
    En ik moet toch meer weten met wat voor maten jullie allemaal vliegen. Zodat ik meerderen kan maken die bv. van 7-10 inch passen en van 10-13 inch en zo verder. De spinner moet natuurlijk wel universeel zijn, ik ga niet voor elke prop een spinner op maat maken.
     
  4. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    1000 KV zegt niet zo heel veel, als de motor ongeveer 175 gram weegt dan kun je daar 400-500 watt uithalen. Dat is genoeg voor een Brodak Kardinal. Spinners kom je voornamelijk tegen bij kunstvlucht. De meeste vliegers hebben een 50mm spinner en als je echt licht wilt 45mm. Enkele electrovliegers hebben 57mm. Propellers van 11 tot 13 inch Spoed is meestal rond de 6

    Voor een Brodak Kardinal gebruik je een 11x6 of 12x6 Graupner CAM of APC-E. Houten props komen weinig voor bij eletro omdat het rendement daarvan slecht is.

    Voor plaatjes moet ik je verwijzen naar www.fesselflug.eu foto's 2000-2014 Niederkassel voor alles wat geen wedstrijdspul is en Pepinster voor de competitiemodellen
     
  5. stefan787

    stefan787

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    296
    Locatie:
    heemskerk
    Ja het gaat om een 2212-1000Kv motor, deze kan ongeveer 300 watt leveren. Oke dan ga ik voor spinners die met 5 mm groter worden.
     
  6. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Een 2212 is te klein voor een Brodak Kardinal, daar kun je wel een trainertje voor bouwen. De meeste electro kisten hebben een 2826/10 van AXI. De as meestal 5mm en veel electro propellers hebben een gat van 8mm.

    Wolfgang Nieuwkamp heeft voor zijn variabele spoed propeller een spinner laten printen, met een groot volume om het mechaniek te beschermen. http://www.modelbouwforum.nl/threads/variabele-spoed.220601/

    In de wedstrijd regelementen staat ook nog dat de punt van de spinner een radius moet hebben van ten minste 5mm, je tekening is nog te scherp.
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.741
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tja, als je motor veel te heet wordt, doe je iets verkeerd. Erik F2B heeft het al uitgelegd.
    Motorvermogen opofferen aan een externe koelventilator (niet die al op sommige motoren zitten, dat is prima) is het paard achter de wagen spannen. Middel erger dan kwaal, enz.
    Meer motor/prop efficiency is wel de oplossing.

    Wil je de motor alleen iets koeler houden dan met een dichte spinner, dan is dit de oplossing:
    [​IMG]
    Die haal je hier: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__58227__Turnigy_Turbo_Spinner_57mm_Red.html

    Zit vanaf het begin (juni dit jaar) op mijn nieuwe kistje. Dat maakt -ook tot mijn eigen verrassing- tot nog toe alle verwachtingen waar (3e op NK, teamplaats voor volgend WK):
    [​IMG]
     
  8. stefan787

    stefan787

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    296
    Locatie:
    heemskerk
    Ja jongens, ik werk alleen maar uit wat er gevraagd word hoor, en die spinner is al geprobeerd, en deze deed niet wat er van verwacht werd.
     
  9. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Het is gewoon een COOL idee om zoiets in 3D te ontwerpen en te maken. De lucht zal er veel makkelijker doorheen vloeien dan met een sleufjes spinner. En hopelijk minder slingeren, minder trillen in de hoeken en daarmee lagers kapotmaken. Mijn 45 mm vaste spinner is een stuk stiller.

    Als ik beter had opgelet bij stromingsleer zou ik kunnen uitrekenen hoeveel lucht er daadwerkelijk wordt aangezogen maar dat lukt me nu niet meer. Als ik dit vergelijk met een 45mm PC fannetje dan zie je specificaties van 1,5 Watt bij 6000 rpm. Dat valt in het niet bij het motor vermogen (400-600) wat wij gebruiken om te vliegen.

    Ik heb de nodige vluchten gemaakt met en data logger en dan valt op dat de motor na 30 seconden op bedrijfstemperatuur is en pas na het afzetten van de motor weer oploopt in temperatuur, na ongeveer een minuut is alle warmte uit de motor en begint de temperatuur weer te zakken. Je zou dus eigenlijk de laatste 5 rondjes voor de landing op een lager toerental moeten vliegen om de motor wat te koelen. In F2B moet de motor uit voor de landing en in plaats daarvan gaan we nog een keer 1 seconde volgas voor de landingsvlucht.

    Het aantal gram motor per watt, de herkomst van de motor, het merk propeller en de regelaar parameters hebben een enorme invloed op het remdement en daarmee op de hoeveelheid warmte die je moet koelen.

    Maar als je dan toch moet koelen dan is het fijn als het er goed uitziet, zie je deze spinner al op een MIG21 zitten?
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.741
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Daar heb je zeker een punt, alhoewel het waterballet waar ik doorheen ben gevlogen ook een duit in het zakje moet hebben gedaan.

    Ja hoor! Zo iets?
    [​IMG]
     
  11. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    COOL
     
  12. stefan787

    stefan787

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    296
    Locatie:
    heemskerk

    hahahaha ja maar de punt moet een radius van 5 mm hebben :p, maar het heeft er wel wat van weg.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2015
  13. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Standaard props draaien linksom als je voor de kist staat, je spinner heeft een uitsparing voor een rechtsom draaiende prop.
     
  14. stefan787

    stefan787

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    296
    Locatie:
    heemskerk
    Hahaha dankje, de bladen staan wel de juiste kant op
     
  15. stefan787

    stefan787

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    296
    Locatie:
    heemskerk
    Dit lijkt er al wat te worden zou:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Met een electromotor is hij vast nog mooier :koud:
     
  17. wnieuwkamp

    wnieuwkamp

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Überlingen
    De propeller ziet er schitterend uit. Hoe construeer je die in 3D???
     
  18. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Het prototype schijnt goed te werken, is er al voortgang te melden?
    gekoelde spinner.jpg
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.741
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Waar zit dit fraais op? En wat zit daar achter in de machinekamer?
     
  20. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805

Deel Deze Pagina