Turbine test eindelijk succes.

Hallo jetvrienden ,vanmiddag turbine weer op de testbank gezet na het nakijken van de turbine door GerritJan Broekhuizen die zich een week lang heeft bezig gehouden met het verbeteren van verschillende kleine foutjes die er toch nog in zaten .
Na het opendraaien van de gaskraan door Gerrit en het ontsteken van de vlam kon het feest beginnen!
Al snel nadat de pomp de kero aanvoerde begon de turbo eerst op te toeren naar rond 51k en daarna weer rustig af te toeren na 32k .
toen konden we de stuurknuppel voorzichtig naar voren duwen.
Binnen enkele sec Brulde de turbo naar 100k ,jee wat een geweld kwam er los,eerlijk gezegt ik werd er een beetje bang van.
We hadden de uitlaat eraf gelaten om alles goed te kunnen zien.
Het turbine weel bleef mooi grijs ,dus krijgt het turbine weel genoeg koeling.
Dus een geslaagde middag mede door de hulp van GerritJan.
bedankt Gerrit ,ook namens m,n broer Henk maar dat hadden we al gedaan. :wink:
groetjes Rene :proost: ps .het testen is over enkele dagen te zien op de website.
 
ahum....(sucCes)



Eindelijk voorruitgang Rene, komt de dag van vliegen toch nog dichterbij.
Mooi hé, het gebulder van een mini turbine! En dat terwijl je nog maar bij 100K bent geweest. De meesten draaien deze op 120K, sommige op 125K, veel power in die range. Maar laat hem eerst maar een aantal vluchten bij deze setting draaien, indien er ergens nog een termo onbalans is zal dit minder agresief naar buiten komen.

Goed man! :thumbsup:

Groet,
Gerald
 
Bedankt Gerald voor je reactie bekijk het filmpje maar eens ,dan krijg je een beetje idee hoe het gegaan is.
De eerste start een luchtbelletje in de slang en stopte de turbo.
De temp lijkt goed maar is niet goed te meten zonder uitlaat maar kwam max rond 380graden, geeft een natuurlijk vertekend beeld .
groejes Rene.
 
Gefeliciteerd met deze stap vooruit.
Het filmpje heeft echter geen muziek nodig, we willen graag de turbine horen fluiten.
Succes,
Fred.
 
Mooi filmpje, lijkt er echter op dat je (zoals ik aan begin van filmpje kon zien) op 5 uur nog steeds een hotspot hebt, nog effe opletten dus wanneer je de uitlaat erop zet. Misschien was dit wel bij laag toerental?

Iets anders, doe jezelf een plezier door NOOIT in de turbine draaivlak verlende te blijven staan!!!!!!! :bad-words:

Misschien gebeurd er wel nooit wat, misschien nog wel kleinere kans als een auto ongeluk krijgen met huidige standaard turbines maar áls de turbine klapt (....gebeurd bij grote jongens ook nog steeds) kun je er wel eens ongelukkig vanaf komen. Voorbij de straal wandelen is één.....er in blijven staan is....... :? (In de jaren 60-80 hadden ze altijd een rood bandje op de romp/nacelle geschilderd ter plaatse van de turbine wielen zodat je deze gebieden kon vermijden op de grond, snap niet waarom dat niet meer is....)

Anyway, goed dat er progressie in zit!

Groet,
Gerald

Oeps...%21.jpg
 
Klopt inderdaad alleen bij rond de 30 k geeft de motor een lichte hotspot,maar bij verder optoeren verdwijnd de hotspot door het toerental wat exact de oorzaak is weet ik niet mischien is het eenvoudig te verhelpen door de naalden even te controleren.
Trouwens een goede tip ook voor andere turbinefreaks ,dus geld ook voor omstanders tijdens draaien uit de buurt te blijven van de zij en achterkant van de turbine.
groet Rene.
 
Rene microturbine zei:
Klopt inderdaad alleen bij rond de 30 k geeft de motor een lichte hotspot,maar bij verder optoeren verdwijnd de hotspot door het toerental wat exact de oorzaak is weet ik niet mischien is het eenvoudig te verhelpen door de naalden even te controleren.
Trouwens een goede tip ook voor andere turbinefreaks ,dus geld ook voor omstanders tijdens draaien uit de buurt te blijven van de zij en achterkant van de turbine.
groet Rene.

helemaal mee eens gerald,het is bloedlink om achter de turbine te gaan staan filmen,en aan de zijkant met de zender op te toeren,maar we waren zo verbaast dat het lukte,dat we het stuk veiligheid stomweg waren vergeten...volgende week doen we laatste testen met uitlaat,en dan gaat tie de scout in,niet het makkelijkste vliegtuig,maar willen hem de lucht in krijgen,na 28 jaar rust,en wat aanpassingen.
als hij de maiden flyght overleeft,krijgt tie een speciaal plekkie,waar die kan rusten en gaan we beginnen aan een nieuw jet project
gr henk
 
Back
Top