Turbinewiel KJ66 zelfbouw.

  • Topicstarter Topicstarter Brambo
  • Startdatum Startdatum
B

Brambo

Guest
Vrienden turbinebouwers.

Ben weer begonnen aan een nieuw wieltje voor een kj66 zelfbouw turbine..
Dit keer gemaakt van een plaatje nimonic ( vergelijkbaar met inconel 713 maar net iets sterker en taaier)
Na 6 uur zweten en ploegen en 3 beitels gesloopt ( wel 10 keer slijpen.)
Is hij op maat... Nu nog inslijpen en de schoepen buigen onder de juiste hoek.
Dan de schoepen een voor een profileren..Hier wat foto,s
Wordt vervolgt..

Gr. Bram.

full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou je voor dit materiaal niet beter keramische beitelplaatjes gebruiken? Waarschijnlijk een langere standtijd en je bespaart een hoop tijd met slijpen.
 
Beste Mad Ray,

Je hebt volkomen gelijk......
Alleen met dit materiaal is het toch iets anders...
Het nadeel van dit materiaal is dat je een scherpe beitel moet hebben...
Widia kan ik heel scherp slijpen waardoor ik veel materiaal in een keer
kan verspanen... Let wel ! Dit materiaal laat zich moeilijk verspanen, vaak verplaats je het materiaal door zijn taaiheid..
Mijn ervaring met keramische plaatje is dat als ik maar iets teveel aanzet deze
spontaan breken..Dit omdat ceramiek erg hard is...Tja das dan weer een dure zaak.
Met widia gaat het best wel , maar ja ff regelmatig een scherp puntje eraan slijpen en dan kan ie weer ff...

Bedankt voor je reactie...



full
full
full
full
full


Zo weer een stukkie verder.....Alles ingeslepen en onder een hoek van ongeveer 34 graden gebogen...
Ook even uigegloeid om enige metaalstress weg te werken..
Nu rest mij nog het slijp werk van de schoepen.

Wordt vervolgt.

Gr. Bram
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag weer verder met m,n wieltje...
De eerste tien schoepjes geslepen...
Eerst een stuk met de flex,slijpschijf en daarna afwerken met de dremel..
Ongeveer 10 min. werk per schoep.

Gr. Bram
full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Jeroen,

Tja het is niet te vergelijken met een origineel wiel met 23 schoepen..
Deze heeft er 19..
Heb ze ooit met 17 schoepen gebouwd..Die deed het ook niet verkeert..
(FD3 Schreckling)
Meer is niet mogelijk op deze manier van bouwen..
Ja, het kan wel als ik de schoepen uit een vol stuk slijp zonder de boel
af te draaien op 2mm en dan buigen..
Als ik het wiel uit een stuk van ongeveer 10mm dik slijp dan ben ik wel ff bezig.
Maar dit wordt weer een mooi 6kilo wieltje......
Dit wieltje komt in mijn tweede kj66 zelfbouw....
Uiteindelijk worden de twee op een step gebouwd.
FF lekker steppen door het dorp met 10kilo druk...
In de volgende turbine die inmiddels ook al in onderdelen klaar ligt komt een
origineel wiel. Deze zal dus richting de 10 kilo gaan...
En zo rommelen we verder..

Gr. Bram
 
Ik heb (hier?) wel eens een filmpje of een site gezien van iemand die de schoepjes m.b.v. een kleine hand-bandschuurmachientje hol sleep. Kan het &&%$#! niet meer vinden.
 
Hier wat plaatjes om te vergelijken...
Valt op zich wel mee.....
Natuurlijk is een koopwieltje (om het maar zo te noemen) beter en heeft een hoger rendement. Het hele schoepenoppervlek wordt gebruikt en bij de zelfbouw
raak je dat kwijt bij de voet van de schoep..Hier is de schoep dikker om sterkte te behouden.. Let wel, een schoepje van 1 gram weegt bij 100.000 rpm al gauw 100kilo. Das een beste trekkracht.

Gr. bram

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Ron,

Zoiets heb ik inderdaad ook gezien..
Maar op deze manier heb ik er vele gemaakt met succes. En ik zou niet anders kunnen... Deze bouwwijze stamt al uit de schreckling en Kampstijd..
Begonnen met RVS tot max. 75.000rpm en daarna met inconel 600 en later inconel 713( heb hiervan een grote rol liggen waar ik elke keer een plak afslijp.) tot 110.000rpm.
En voor een turbinientje tot 6 kilo functioneert het perfect.
Sommige bouwers slijpen eerst de schoepen en vervolgens worden ze gebogen onder de juiste hoek.....Mijn goede vriend turbinebouwer Adrie, heeft ooit wielen gemaakt waar hij met een grote tang het profiel in de schoepen kneep..
Ook dit werkte..

Gr Bram
 
wieltje

Beste Ron,

Zoiets heb ik inderdaad ook gezien..
Maar op deze manier heb ik er vele gemaakt met succes. En ik zou niet anders kunnen... Deze bouwwijze stamt al uit de schreckling en Kampstijd..
Begonnen met RVS tot max. 75.000rpm en daarna met inconel 600 en later inconel 713( heb hiervan een grote rol liggen waar ik elke keer een plak afslijp.) tot 110.000rpm.
En voor een turbinientje tot 6 kilo functioneert het perfect.
Sommige bouwers slijpen eerst de schoepen en vervolgens worden ze gebogen onder de juiste hoek.....Mijn goede vriend turbinebouwer Adrie, heeft ooit wielen gemaakt waar hij met een grote tang het profiel in de schoepen kneep..
Ook dit werkte..

Gr Bram
knap werk Bram,je gaat weer als een speer!
Ik blijf me iedere keer weer verbazen hoe je alles zelf maakt !

groet rene.
 
Tja, ik weet het niet maar het is hier toch ZELFBOUW?
Gewoon lekker prutsen, bakken, braden en bezig zijn...

Gr. uit Hooglanderveen..;)
 
En klaar is Kees!:D.
Dat was me ff slijpen en slijpen... Nu alleen het gaat ruimen naar 8mm
zodat hij mooi op het asje past en dan kan ik hem gaan balanceren..
Jawel balanceren tussen de vingertjes...Dat gaat mij altijd perfect af...
Nu snel de turbine afbouwen en er mee de testbank op..

Gr Bram.

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geslepen turbine wiel

Ron, bedoelde je deze?

[URL="
blade sanding - YouTube[/URL]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Iets dergelijks, inderdaad. Het filmpje/foto's die ik gezien heb was met een (Dremel???) hand-bandslijpmachine, gemonteerd op het dwarssupport (ja, voorzichtig met slijpsel op/rond draaibank).
 
Laatst bewerkt:
Beste ron,

Die foto moet hier ergens op deze site staan...
Wieltje ingeslepen maar nog niet gebogen en eerst profiel slijpen?

Gr. Bram
 
Beste Ron,

Volgens mij het ik een foto gezien op een van de draadjes van Frema?
Dat filmpje! is zeker een goede manier om te profileren...

Gr. Bram
 
Zo en klaar is hij...
Tussen de vingers gebalanceerd en het verschil afgeslepen...
Eerst balanceren in de tunnel. Door langzaam heen en weer te rollen rolt het zwaarste punt naar beneden....Dan het tegenover gelegen punt iets uitslijpen.
Ga zo door tot je geen onbalans meer kunt vinden...Daarna de as met wiel uit de tunnel verwijderen. Je houdt nu het lager bij het wiel tussen duim en wijsvinger vast en blaast met lucht het wiel op hoge snelheid rond..Voel je nog enige vibraties dan met een klein stukje tape (1cm2) uitbalanceren en het tegenover gelegen punt wat materiaal weg slijpen... Deze methode werk bij mee zeer goed...

Mijne vrienden turbinebouwer bedankt voor jullie aandacht en wie weet hebben jullie er iets aan of doen het anders...
Laat het maar weten...

Gr. Bram

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
balanceren

Mooi gemaakt het wieltje .
Ik balanceer ook uit de hand het op toeren brengen doe ik niet op lucht maar op een v snaar van een kolom boor machine.
Zo kun je het wiel snel rond laten draaien ik schuif de lagers er op en hou het asje tegen de snaar. is hij op toeren dan kun je het onbelans voelen
ik gebruik hier voor 2 lagers ceramisch met kooi en een klein stukje tape het werkt snel
en erg goed.
Ik had ook een balanceer apparaat gemaakt met scoop maar met de hand gaat beter.
gr Gerrit Jan
 
Beste GJ,

Je hebt gelijk...
Tijdje geleden had ik er een zelfde gemaakt en met de hand gebalanceerd..
Deze bij een kennis van mij op de balansmachine getest en er was gen onbalans te meten..
Gaat dus gewoon goed zo...

Groeten Bram.:p
 
Back
Top