Turbo/Supercharger + nitro motor is toch niet mogelijk?

Zat even op Youtube te kijken naar gekke nitro creaties, zo zijn er NOS systemen en zelfs Turbo's voor nitro auto's! Ik zat echter te denken; met een twee-takt, is het toch niet mogelijk om meer power te krijgen door middel van een turbo toch? Brandstof gaat eerst langs de kruk-as dus een turbo lijkt me nutteloos hierdoor.

Oh en, weet iemand of er al mensen gek genoeg zijn om dit bij een RC vier-takt motor te proberen? :yes:

2-takt en turbo is bets mogelijk, in de motorsport zijn er dergelijke creaties geweest. Efficient zal het niet zijn omdat veel druk verloren gaat maar 1 ding is wel zeker, je flow van de brandstof wordt sneller en duwt meer in het ondercarter waardoor de spoeling ook onder een hogere druk gebeurd.
Je zult een sneller optrekkende auto hebben maar dat is dan ook alles en dat is op youtube ook zichtbaar.

Uiteindelijk als je dit wilt toepassen op een goedkoop RTR motortje kan je beter een echte motor kopen, dan heb je iets wat meer prestaties uit zichzelf levert en er ook nog eens bij heel blijft.

je kunt het zo bekijken; een turbo zorgt ervoor dat een motor van inlaat tot uitlaat onder een verdichtte atmosfeer werkt, met aan de uitlaatkant een iets lagere druk dan aan de inlaatkant omdat er warmte, minder dichtheid, maar meer snelheid en daardoor genoeg energie is om de inlaat druk hoger te laten worden voor dezelfde energie (energie gaat lineair met massa maar cubisch (n^3) met snelheid maar ik geloof iirc bij versnelling door verhitting kwadratisch(^2) omdat de dichtheid lineair vermindert). en dit werkt ook voor een 2takt als je na de resonantie uitlaat (of gewoon expansie uitlaat) de uitlaatturbine aansluit.
werkt in wezen zeer goed.
een supercharger ook, vooral met reso, (eigenlijk is de carterdrukvulling een
"charger" al). btw nu ik eraan denk, er zijn ook turbo detroit diesels en zo, en scheeps diesels, beide 2-takt. niks op tegen qua natuurkunde en zo zie je wel :P

er zijn ook turbo detroit diesels en zo, en scheeps diesels, beide 2-takt. niks op tegen qua natuurkunde en zo zie je wel :P
Dat klopt ,maar werken beide met een injectie systeem met een carb gaat het heel moeilijk werken omdat je de brandstof toevoer heel lastig kunt regelen.
Turbo geeft meer lucht,meer lucht betekent meer brandstof(voor de verhouding)en de sproeier van de carb is nou eenmaal een vast gegeven,dus meer dan dat geeft ie niet.En je kan niet kwakeloos een turbo monteren,je zal heel precies de druk moeten regelen ten opzichte van de compressie verhouding.En zo zijn er nog wel wat zaken waar je aan moet denken bv smering waistgate etc etc.Dus het kan wel maar niet eenvoudig en goedkoop,anders hadden de fabrikanten het ook wel gedaan.

weet iemand of er al mensen gek genoeg zijn om dit bij een RC vier-takt motor te proberen? :yes:
Ja hoor.

osm-1990-fs-120s-sp1.jpg

Maar het lijkt me toch ook als je al zoiets gaat gbruiken dat alles 10 x zo hard verslijt ? Of heb ik het verkeerd. Lijkt me in ieder geval niet gezond voor je motor.

Ja, bij echte auto's is het al meer bloed, zweet, tranen en een hoop geld dan plezier. Lijkt me dat diet niet veel anders is bij nitro auto's. Vraag is alleen, zouden er mensen zijn die dit bij RC raceauto's gebruiken? Zo ver ik heb gezien is het niet praktisch genoeg hiervoor, vooral in het filmpje dat ik heb gezien zorgde de supercharger voor enorm veel extra onderdelen dus gewicht. (Alhoewel deze ook nog eens een intercooler had.)

En Micropuller, die motor ziet er gaaf uit! :mrgreen: Wordt die voor auto's gebruikt of andere voertuigen? (Ben ook benieuwd hoe die motor zou klinken.)

De getoonde motor is geen automotor. Een FS120:
O.S. FS-120 Surpass III Engine with Pump
20cc klinkt nu niet echt voor in een auto....

Zodra men wedstrijden gaat rijden in welke officiele vorm dan ook krijg je te maken met reglementen en alle reglementen zeggen iets over hoe een motor moet zijn en zijn turbo's ten alle tijden uit den boze.

Dus de markt waar je dit in kunt vinden zijn de gasten die een hoog bling-gehalte willen hebben en dus hun standaard HPI motor voor een flink bedrag upgraden in plaats van gewoon voor dat geld een knappe motor kopen.

Back