Turbo.

Is er al eens iemand op het id gekomen om een type met een turbo te bouwen. Dus niet een zelfstarter maar een thuiskomertje? Lijkt me wel mogelijk. Het is alleen even de vraag hoe je met een servo de compressie van de motor afhaalt zodat je hem kan aanduiken. Wie gaat de uitdaging aan?

In de 1 op 1 zweefvliegerij komen er tegenwoordig veel types uit met een Motor die net niet krachtig genoeg is om zelf te starten maar uiterst geschikt is om toch terug naar het veld te kunnen komen wanneer je gedwongen wordt om buiten te landen na een overland of iets dergelijks. Deze motors worden aangedoken. Dit wil zeggen dat met een decrompressie syteem de compressie van de motor wordt gehaald zodat bij het aanduiken de prop gaat draaien. Bij het voldoende toeren hebben van de motor laat je de decrompressie hendel weer vieren en de motor start. Geen idee voor jullie?

Hier een paar voorbeelden:
dg1000t-fotomontage.jpg

ooh zo bedoel je,...

nou,... zo heeft Jet-Cat de Turbines getest enkele jaren geleden.
echte zwever met een modelturbine,
gaat prima.

De oude motorblokken van Sachs hadden een decompressie ventiel op de cilinderkop zitten dus dit is wel degelijk mogelijk. Ook de Vespa gebruikte dit systeem.

Als je genoeg speling in de verbrandingsruimte hebt, tussen de kop en de zuiger, dan moet het volgens mij wel kunnen door gebruik te maken van een klep van een viertakt motor. Deze moet dan door een stevige veer worden dichtgetrokken en via een stuurstang geopend kunnen worden.

Pierre
Gezien de problemen die de elktromannen al hebben (uitermate complexe systemen van aandrijving, mechanieken, aansturing, timing, is je voorstel alleen nog maar complexer.
Een brandstofmotor kan zonder een zeer speciaal mechanisme (zie de foto van de echte) geen klappropeller aandrijven, dus zit je met een geparkeerde starre lat, ergo een heel groot lang gat in je romp.

Nee, ik dacht bij het lezen van "turbo" hé er wil iemand eens een (intrekbare) jetmotor in een zwever bouwen, dat zie ik wel zitten....Dat lijkt me relatief vele malen simpeler en misschien is de vliegsnelheid wel voldoende om hem te starten, alhoewel ze tegenwoordig allemaal met gemak starten met een kleine e-motor er voorop gemonteerd.
Als je hem in de rug inbouwt dan ben je wel beperkt tot modellen met een V-staart zoals een Salto.
Maar het zou evengoed in de onderkant kunnen.....

Richard Branderhorst zei:
Pierre
Gezien de problemen die de elktromannen al hebben (uitermate complexe systemen van aandrijving, mechanieken, aansturing, timing, is je voorstel alleen nog maar complexer.
Iets complex hoeft niet gelijk ook een probleem te zijn.
Het geeft erg veel voldoening om iets 'complex' goed te laten werken, en ik vind het meestal ook erg mooi om zoiets dan werkend te zien :o
De een neemt z'n hobby wat breder dan de ander, het is maar waar je zelf voor kiest :)

Dat met een turbine op een zwever is al bij de echte (sorry Ron :wink: ) mandragende zwevers gedaan, ik geloof dat er 2 of 3 AMT jets opzaten. Deze konden geloof ik ook nog eens in de romp verdwijnen.

Joost,

Heb je ook gelijk mee, maar ik wil mensen altijd even waarschuwen voordat ze aan projecten beginnen die uiteindelijk vanwege complexiteit nooit afkomen. Het voorgestelde project is niet niks.

Ik vermoed dat er her en der véél zwevers met een "open ruggetje" liggen te wachten omdat de eigenaar zich in het project verslikt heeft. Das jammer van alle moeite en een mooie zwever gemold.

Als je het zoals Bertus doet als uitdaging, dan is het OK. Als je het doet omdat je, bij gebrek aan een sleper, als een alternatieve startwijze wilt hebben, dan wordt het veelal niks.
De modellen worden erg zwaar, dus moeilijker handelbaar en vliegbaar, complex (daardoor niet zelden gevaarlijk) en natuurlijk een stuk duurder.

Back