Turboprop

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Antony, 14 okt 2014.

  1. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Hallo,
    Ik verschillende turbines en ben al jaren verzot op een turboprop.
    Spijtig genoeg zijn deze zeer duur en zijn ze ook op de tweedehandsmarkt zeer waardevast.
    Nu vraag ik mij af of het niet mogelijk is om bij voorbeeld een bestaande turbine van een second stage te voorzien die uit bestaande turbinedelen is opgebouwd.
    Bijvoorbeeld:
    Zou je met een kolibri een mw54 ngv kunnen aanblazen en daarachter een mw54 turbinewiel aangesloten op een vertraging? Kan hier enig vermogen uit gehaald worden? Natuurlijk niet zo kort door de bocht als ik dit formuleer, maar is dit verantwoord om 500€ te spenderen aan onderdelen om dit experiment te doen?
     
  2. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    ik heb het geprobeerd met de jetjoe juniors
    was in het begin niet zo een succes ,maar na het opvoeren van de motoren ging het wel super
    als je nog turbine wieltjes zoekt , ik heb er nog
    werken prima
    maar een ngv van een 54 turbine , dat gaat niet lukken , die zal je zelf moeten maken
    en een 54 mm of 55mm turbine wiel net als in mijn geval ,dat is een prima maat


    Mvg,
    martin.
     
  3. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Hmm, zelf een NGV maken, hoe begin ik daar aan. Tunnel, as en alles voor de behuizing, da zie ik zitten en ligt binnen mijn mogelijkheden.
    Indien de second stage door een 54-55mm wiel word aangedreven, aan welk een max toerental kom je dan ongeveer?
     
  4. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    ik weet niet aan wat voor toeren je komt
    in ieder geval was het voor mij met de puller genoeg met twee motoren
    een 54 ngv gaat echt niet lukken , want je moet een ngv hebben waar je niet doorheen kan kijken
    ik denk dat een 54mm ngv kan werken als je een t30 of 35 koopt van de kolibri
    want dan heb je genoeg lucht over om het turbine wiel aan te blazen
    maar met een standaard t15 motortje lukt je dit nooit
    ik heb ook speciale turbine wielen laten maken voor de freepower
    die hebben een hele mooie bladvorm ,en zijn voor mij gemaakt door wren
    omdat ik toen wat voor hun heb gedaan
    maar ik gebruik ze niet meer en heb nog 2 splinter nieuwe wieltjes ongeboord liggen
    als je vermogen uit een turbo prop van de klein motortje wilt halen ,zal je ook , als je dit echt wilt , je turbine wieltjes zelf moeten maken
    met de zelfbouw wieltjes die ik nu heb , die staan helemaal dicht , heb ik nu zoveel vermogen dat er onderdelen aan de puller stuk gaan , zoals bv achter as
    en dit zijn juniors waar ik alleen een 12 blads compressor in heb gezet en ongeveer 2,3 kg stukdruk hebben
    maarja , een propeller is heel anders .
    het is pionieren , tot je het juiste resultaat hebt
     
  5. Toto

    Toto

    Lid geworden:
    22 jun 2015
    Berichten:
    2
    Locatie:
    AT
    Hello, I have build a turboprop for a Jetcat P 20.



     

Deel Deze Pagina