turbulator tape

In je keuken, op je bureau, bij de bouwmarkt/verfhandel. :rolleyes:
Of veeeel te duur bij de modelbouwzaak.

Eigenlijk is alles goed als er maar enige dikte is (0,2 - 0,4 mm). Schilders-afplaktape werkt uitstekend maar blijft vaak niet lang zitten.
Ik gebruik die elektriciteit-isolatie-tape (de witte) en snij die in de lengte door ...

Dirk.

in de dames hobbyshop heb je van die zigzagscharen, nog steeds goedkoper dan die tape......

een dun draadje kan al genoeg zijn mits op de juiste plek gelijmd.

Ja, simpele tape zonder zigzag rand is voldoende .
Maar ... die moet wel enige dikte hebben. 1 goed geplakt laagje Tesa is te dun (ook als het zigzag-tape zou zijn). Daarom gebruik ik die elektriciteits-isolatie-tape. Maar je kunt ook een paar lagen op elkaar leggen. Let er dan op dat aan één kant (voor/achter) de randen netjes op elkaar liggen alsof er één laag dikkere tape is geplaatst.

Bovendien ... tape is lekker goedkoop proberen. Werkt het naar tevredenheid, dan kun je altijd nog kiezen voor een esthetischer ogende variant die veel te duur is. ;-)

... Ik gebruik die elektriciteit-isolatie-tape (de witte) en snij die in de lengte door ...
De tape die gebruikt wordt voor dichtmaken van broodzakken? Smaller dan pvc-isolatie-tape, maar wellicht twee lagen nodig.
Striping bij auto-accessoires auto-pimping zaak? (prijs, kleuren?)

Ja, simpele tape zonder zigzag rand is voldoende. ...
Waarom/wanneer wel/niet zig-zag effect?

Waarom/wanneer wel/niet zig-zag effect?
Het gaat om het verstoren van de grenslaag. Die varieert in dikte (van neus tot achterlijst van een paar duizendste tot ±2mm.
Daar waar we de turbulator meestal plaatsen (omdat het daar het meeste voordeel oplevert) is pakweg het midden van de vleugel (1/3 tot 2/3 koorde). De grenslaag is daar tot max 0,7 mm dik. De helft van de grenslaagdikte is voldoende.

Waar is deze ergens te vinden, tape om de grenslaag turbulenter te maken :)

http://www.brodbeck-flugzeugbaender.de/produkte.html
Turbulator Zackenband 60°
http://www.streifly.de/shop%20baender-d.htm
Von uns entwickelte 3-D-Turbulatoren
Zackenband, Turbulator

Wat ook goed werkt is transparante folie die in de auto showrooms gebruikt word of auto salons, dit is transparant en word aan de deurstijlen en drempels geplakt
voor niets te beschadigen en is ook 0.4mm dik en praktisch onzichtbaar op je vleugel.

Rick, zo te lezen wordt dat spul bij 1:1 zwevers gebruikt. Dan lijkt het me dat het voor ons aan de dikke kant is. Te dik spul levert ook weer weerstand op. Bovendien is dit spul ook erg duur met €2,50/meter.

Mij wordt door clubleden geadviseerd om iets van een turbulator op de vleugeluiteindes van mijn Staufenbiel Challenger te plakken. Naar aanleiding van dit draadje kwam ik de noppenband variant tegen.
Zou je dit kunnen maken met b.v druppeltje C.A?

Ik heb mijn twijfels over de effectiviteit van zo'n 'heuveltje'. Of dat nou noppenband, een druppel CA, of iets anders is. Het gaan erom de grenslaag te verstoren. Dat lukt beter met iets 'met scherpe randen' dan met een 'glooiend heuveltje'. Die laatste zal dus hoger (dikker) moeten zijn.

Hoe komen we eigenlijk aan het idee van zigzag strips??
Omdat een aantal jaren geleden schaatsers dat op hun pakken plakten. Die pakken zijn elastisch anders zitten ze niet goed. Als je daar strips op plakt moeten die dus mee kunnen rekken. Zigzag tape kan meerekken, rechte tape niet. Volgens mij is dat de reden dat ze zigzagstrips gebruikten, en heeft de zigzag op zich aerodynamisch geen toegevoegde waarde!

Hoe komen we eigenlijk aan het idee van zigzag strips??
Omdat een aantal jaren geleden schaatsers dat op hun pakken plakten. Die pakken zijn elastisch anders zitten ze niet goed. Als je daar strips op plakt moeten die dus mee kunnen rekken. Zigzag tape kan meerekken, rechte tape niet. Volgens mij is dat de reden dat ze zigzagstrips gebruikten, en heeft de zigzag op zich aerodynamisch geen toegevoegde waarde!

Vlgs. mij hebben die schaatsers toch echt wel die zig zag strips afgekeken van "ons" :rolleyes:
Deze strips worden namenlijk al veel en veel langer toegepast in de aerodynamica wereld !!

Zeker weten? Turbulators kende ik, o.a. op A1 en A2 zwevers, maar die zigzagtape zag ik voor het eerst op schaatspakken.

Die zigzag genereert een vortex à la tipwervel. Elk voorste puntje werkt als de wortel van een soort achterwaarts gepijlde vleugel. De verstoring is daardoor iets sterker. Dus kun je (theoretisch) met een dunnere tape toe, en zal het efficiëntieverlies iets minder zijn. Waar praten we dan over? Je kist zal misschien 1-3 mm/s sneller dalen, de beste glijhoek zal 25 zijn ipv. 25,1.
Ter vergelijking: 1x met een schuurpapiertje over een (nog onbespannen) abachi-schuimvleugel veroorzaakt een vergelijkbare efficiëntievermindering. Kortom: het is maar de vraag of je het verschil merkt/kunt meten. Maar daar betaal je wel 10x zo veel voor.

Back