turbuleren kun je leren

Een discussie over turbulator-draden op het Nijmeegse LC forum (vrije vlucht) was de aanzet om ook hier eens te vragen of er mensen mee ge-experimenteerd hebben op DLG's?

Het begon met een vraag over de (on)zin van een turbulatordraad op een F1B (Wakefield) prop.
Het ding draaid nogal snel, dus mij leek het niet nodig. Toen werd er een site aangehaald met verhalen over turbulatoren op pylon-race-modellen...
Met 360 km/h ofzo gaat dat toch ook best hard. Laminaire stroming leek mij...
Maar daar las ik dar turbulatorlijnen van enkele tienden van milimeters op 80% van de koorde (bovenkant vleugel) de weerstand drastich verminderen.
Niet helemaal duidelijk werd of er nu ook aan de onderzijde (op90%) lijnen zaten....

Iemand een idee of het bij DLG (maxi of mini) zinnig is om touwtjes te gaan plakken?

zeker interessant!

Denk dat je wel echt een goed model moet hebben en goed moet kunnen vliegen om die verschillen te kunnen zien..
Misschien een idee om dat in een windtunnel te testen. maarja, wie heeft er nog een tunneltje staan?

Ik heb wel eens zitten denken aan opklapbare turbulatordraden. voor de LE. Dat je DLG van slank kistje bij de worp bovenin ineens verandert in een echt Vrije Vlucht toestel.

dlgturbulatedgd2.jpg

Lijkt op een Turbo vleugel met Zig-Zach tape.

Bas

80 procent van waaraf gerekend?

Draden op voorkant of achterkant vleugel?

Niek, dat ligt maar net aan het profiel. Over het algemeen is dat 80-90% vanaf de voorlijst gerekend, dus de turbulator dicht bij de achterlijst. Dit geldt voor de 'betere' profielen waar de stroming lang laminair blijft en is voor het voorkomen van laminaire loslaatblazen. Er zijn echter ook sommige oude profielen waar wel eens turbulators worden toegepast om nare overtrekeigenschappen te voorkomen waarbij de turbulator ergens in de eerste 10-15% ligt.

Bij vrije vluchtmodellen ligt ie zelfs op 6 %, met een dikte van 0.4 mm!
Ik vlieg Wakefield (F1B) en die vliegen redelijk tegen het overtrekken aan.
Daar gaat het dan ook absoluut niet om vliegsnelheid,m aar een zo klein mogelijke daalsnelheid.
Bovenkant van de vleugel is redelijk ruw (ribben en spanvlies) en de onderkant wil ik gladder houdenm, dus daar zit dunne mylar op.
Meningen over het effect hiervan zijn verdeeld.

Overdag is daarnaast goed 'thermiek-gedrag' ook erg fijn en dat hangt weer met veel dingen samen.

Soms zie je bij stabilo's van dergelijke modellen ook wel turbulator draden op de onderkant, heel dicht bij de achterlijst.

Blijft voorm ij een beetje magisch giswerk..

Misschien is mijn nieuwe mini een fijn testbed voor dit soort dingen.
Op één vleugel een draad plakken en kijken welke kant ie op wil.
Of misschien smijt je er ook hoger mee....

Wordt vervolgd.

XFLR5 (dit programma maakt gebruik van Mark Drela’s XFOIL) is een geweldig hulpmiddel om de optimale lokatie van een turbulator te bepalen en in te schatten bij welke Cl's, Reynoldsgetallen en flapstanden de de turbulator meer/minder weerstand veroorzaakt.

Een schatting van de dikte van de turbulator kan worden gemaakt met het figuur onderaan http://www.mh-aerotools.de/airfoils/turbulat.htm .

Hou er rekening mee dat XFLR5 geen rekening houd met de weerstand veroorzaakt door de turbulator zelf en dat de grenslaag enkele procenten achter de turbulator (downstream) omslaat.

Bas

Effen een domme vraag!
Hoe zou een vleugel met een golfbal oppervlakte vliegen! Golfballen vliegen nl. alleen zo ver vanwege hun geprofileerde opp. Zou dit niet bij vleugels ook meer draagkracht geven?
@ Ruwe bovenkant, gladde onderkant.
Heb nog zo een vleugel liggen vanwege te dunne mylar:p

Volgens mij kan dat wel traag vliegen vanwege de hogere luchtweerstand aan de bovenkant.. Maar zeker niet gegarandeerd..

Effen een domme vraag!
Hoe zou een vleugel met een golfbal oppervlakte vliegen! Golfballen vliegen nl. alleen zo ver vanwege hun geprofileerde opp. Zou dit niet bij vleugels ook meer draagkracht geven?
@ Ruwe bovenkant, gladde onderkant.
Heb nog zo een vleugel liggen vanwege te dunne mylar:p

Een (golf)bal trekt een vacuum achter zich aan. Op zich geven die putjes meer weerstand aan de bal maar omdat de turbulentie die ontstaat door die kleine putjes dit vacuum deels opvult krijgt de bal in totaal minder weerstand, en komt dus verder komt.

ik zal weer eens voor een extratje zorgen...

waarom zaagtanden bas??? waarom geen effen draadje, of een andere vorm?

ik zal weer eens voor een extratje zorgen...

waarom zaagtanden bas??? waarom geen effen draadje, of een andere vorm?

Didier,

Metingen hebben uitgewezen dat de zaagtanden (zigzag tape) werken als vortex generatoren en dat dit de meest efficiente vorm is om de grenslaag te laten omslaan. Bij erg lage Reynoldsgetallen werkt de zigzag tape niet als vortex generator maar als een gewone strip. In dat geval kun je beter een strip gebruiken om de grenslaag te laten omslaan omdat dit minder weerstand heeft dan zigzag tape. Dit zou wel eens de reden kunnen zij dat Andreas Herrig een strip i.p.v. zigzag tape gebruikt op de tippen van zijn Salpeter.

Bas

Laatst bewerkt:
Hoe zou een vleugel met een golfbal oppervlakte vliegen! Golfballen vliegen nl. alleen zo ver vanwege hun geprofileerde opp.
Een golfbal vliegt alleen zo ver omdat hij draait in de lucht, met zogenaamde backspin. Vandaar dat golfclubs de bal ook schuin raken. Zonder rotatie hebben de dimples (zo heten die gaatjes) geen zin.

Didier,

Metingen hebben uitgewezen dat de zaagtanden (zigzag tape) werken als vortex generatoren en dat dit de meest efficiente vorm is om de grenslaag te laten omslaan. Bij erg lage Reynoldsgetallen werkt de zigzag tape niet als vortex generator maar als een gewone strip. In dat geval kun je beter een strip gebruiken om de grenslaag te laten omslaan omdat dit minder weerstand heeft dan zigzag tape. Dit zou wel eens de reden kunnen zij dat Andreas Herrig een strip i.p.v. zigzag tape gebruikt op de tippen van zijn Salpeter.

Bas

Deze zigzag tape werdt oorspronkelijk op "echte zweefvliegtuigen" lees 15 meter en meer - ingezet. Dat dezelfde zigzag tape (zelfde afmetingen) ook op een tien maal kleiner model invloed op de grenslaag zou kunnen hebben lijkt mij LEA. Logischerwijze zouden de zig zag afmetingen ook tienmaal kleiner moeten zijn.

De andere methode om de weerstandsvormende laminaire blazen tegen te gaan is een pitotbuis onder de vleugel die lucht hapt en door kleine openingen over de gehele spanwijdte deze lucht nadien uitblaast. Voor een DLG niet toepasbaar. Dit systeem werdt ontwikkeld bij de TUD (Delft heeft meer te bieden als porcelein).

Wat de effektiviteit van beide systemen in vraag stelt is dat de juiste positie van het omslagpunt verandert naargelang de kwalitiet van het vleugeloppervlak degenereert. Van zodra de vleugel iets vervuild is slaat de laminaire stroming op een ander % van het profiel in turbulente stroming om. De zigzag tape heeft dan geen enkel effekt meer. Allen meer weerstand en meer gewicht.

Dat Herrig een strip voor zijn rolroeren kleeft heeft enkel het doel om deze werkzamer te maken. Dit is een oude wijven truukje. Hij past noch min noch meer een welgekende Nederlandse spreuk toe, maar omgekeerd : doe eens normaal man. OK, zolang hij maar geen strip voor mijn rolroeren kleeft . . .

Yves

PS : ik denk dat Wubbe golf speelt ;-)

Laatst bewerkt:
dus het HOEFT niet per se een zigzag patroon te zijn, maar het is wel iets beter dan een rechte lijn?

ik twijfel al een jaar ofzo om mijn dlg's te voorzien van zigzag tape, maar zoals yves aangeeft, wordt overal dezelfde tape gebruikt... op een toestel van 9m en een DLG van 1.5m...

dit stoot me zo tegen de borst omdat dit niet meegeschaald wordt , dat ik er niet in geloof.

@ yves, ook niet golfers weten wel wat over de aerodynamica van een golfbal...
kheb er eens een reportage van een uur over gezien, waarom een golfbal anders gevormd is...
dezelfde bal (in maten en gewichten) met glad oppervlak vloog maar HALF! zo ver....

ik twijfel al een jaar ofzo om mijn dlg's te voorzien van zigzag tape, maar zoals yves aangeeft, wordt overal dezelfde tape gebruikt... op een toestel van 9m en een DLG van 1.5m...

dit stoot me zo tegen de borst omdat dit niet meegeschaald wordt , dat ik er niet in geloof.

....

Yves en Didier,

De tape schaald niet mee vanwege de Reynoldsinvloeden.

Bas

Back