Turmsymbole en andere decoraties

Ik ben momenteel bezig met het bouwen van de U177 van Engell. Helaas zijn er maar weinig zaken bekent over de beschildering van deze IX-D2 U-Boot.

Ik weet inmiddels (via http://uboat.net/boats/u177.htm) dat de originele boot heeft gevaren bij:

14 Maart, 1942 - 30 September, 1942 4. Flottille (training)
1 October, 1942 - 30 November, 1942 10. Flottille (front boat)
1 December, 1942 - 6 Februari, 1944 12. Flottille (front boat)

Op foto's van de U505 zag ik dat de toren beschildert was met:

1. het Flottile logo
2. Het nummer (U505)
3. Het torensymbool van de U505.

De logo's van de Flottiles heb ik gevonden:

Flottile 10:
flo10_s.gif

Flottile 12:
flo12_s.gif

Betreffende het nummer, dat zie ik overigens maar op heel weinig originele foto's waar dit nummer opstaat. Weet iemand hoe,wie,wat,wanneer de duitsters er een nummer op schilderden?

Ten slotte heb ik me wezeloosgezocht naar het torensymboool van de U177. Kan het echter nergens vinden. Heeft iemand een idee waar dit te vinden?

Groetjes:

Mathijs

Hallo allemaal,

Nu Mathijs dit toch opgeworpen heeft, wie weet, of heeft en afbeelding van, het torensymbool van de U 2540, type XXI ?

De torennummers werden nooit of te nimmer zichtbaar op de boot gevoerd tijdens de oorlog.
Alle foto's van boten met nummers zijn van VOOR het begin van de oorlog.
Dit was, zoals je misschien zult begrijpen, gedaan om identificatie van boten uit te sluiten.
U- 177 was een boot zonder " Turmabzeichen" In plaats daarvan werd bij binnenlopen van patrouille altijd een "kruk" ( wandelstok/loopkruk) aan de toren bevestigd. De bijnaam van U-177 was "U-Krucke".
Dit kwam omdat de toenmalige kapitein een zware verwonding had opgelopen en nadat hij amper genezen was zich aan boord meldde met behulp van twee krukken om mee te kunnen lopen.

Voor elk schip wat gezonken was door U-177 werd door de bemanning een ring op de kruk geschilderd( soortgelijk aan de witte overwinningsringen op de loop van een kanon)

U-177 werd op 06-02-1944 tot zinken gebracht in de zuidelijke Atlantische Oceaan in de buurt van Ascension door Amerikaanse vliegtuigen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes,
U-Kater

U-2540 had geen torensymbool. Jammer he?
Als er nog meer torensymbolen gezocht moeten worden laat ff weten. Ik heb er een heel dik boek over. (Embleme, Wappen en Malings Deutcher U-Boote 1939-1945 van Georg Hogel)

Groetjes U-Kater

Voordat ik 't vergeet. Het nummer op U-505 werd na de verovering/kaping op de duitsers door de Amerikanen zelf op de toren aangebracht. Nu deze boot weer zeer recentelijk helemaal in oude luister is gerestaureerd is dit nummer op de toren vervallen. Ze is helemaal voorzien van een nieuwe huid, dek en een flinke lik zo natuurgetrouw mogelijke verf ( ze ziet er dus weer precies zo uit alsof ze nog onder Duitse vlag voer).
Inmiddels ligt ze in een geklimatiseerde ,deels ondergrondse, zaal en omringd door een unieke tentoonstelling met stukken die aan boord zijn gevonden. Mensen die de tijd en het geld en natuurlijk de interesse hebben moeten eens in het Museum of Science in Chicago gaan kijken. Daar ligt ze namelijk.

Groetjes,
U-Kater

Ik heb overigens nog wel wat fotootjes van een model van U-505. Ik plaats deze bewust niet op het forum omdat mensen mogelijk alles in de hoek smijten als ze die zien. Voor diegenen met lef, als je me thuis mailt kun je ze krijgen ( een voor een todat je om genade smeekt)

Groetjes,
U-Kater

U-Katert,

Bedankt voor jeschat aan informatie. Wel makkelijk dat de U177 geen torensymbool had, scheelt een hoop geprielwerk met de airbrush. Aan de andere kant ook erg jammer want zo'n toren symbool heeft zeker een leuke "decoratieve waarde". Te meer daar ik over zeer weining gegevens m.b.t. details, beschildering, e.d. van de U177 beschik.

Ik ben overigens bezig met een natuur getrouwe weergave van het 8,8 cm FLAK (Flieger Abwehr Kanonne=Luchtdoel geschut), schaal 1:35. Zodra deze af is zal ik hier meer over berichten.

Wat betreft Kapitein "Kruk" leuke informatie, waar heb je dat vandaan als ik mag vragen? Wat ik van de U177 weet heb ik van http://uboat.net/ afgehaald daar staan wel de toekenning aan de flotilles, de plaats van het einde, kapiteins, e.d. vermeld maar niet het verhaal van de kruk en de aan/afwezigheid van toren symbolen.

Als ik ook ooit nog eens geld over heb ga ik zeker naar Chicago. Voor mensen die daar geen geld voor hebben (zoals ik), je kan hier eventueel virtueel een bezoekje aan brengen, zie http://www.msichicago.org/exhibit/U505/movie_foredeck.html.

Gezien de schat aan informatie waarom jij lijkt te bezitten. Heb je misschien een afbeelding van torensymbool (witte eenhoorn) en het camoflageschema van de U979 (Type IV).

Wat betreft foto's van het U505 model heb jij die al op de CD staan die je mij gestuurd heb? Zo niet, maak me gek!!!

Groetjes (en enorm bedankt),

Mathijs

Hallo U-kater,

Nou, dan ben ik snel klaar.....

Maar heeft hier iemand van Robbe z'n fantasie de vrije loop gelaten, of kun jij dit plaatsen?
romp3a.jpg

Nou Lex, inderdaad erg fantasierijk en ver bezijden de waarheid.
De zwarte kat x 3 hoort thuis op de U-48. (Drei mal schwarzer Kater) Een van de succesrijkste duikboten uit WO II zo niet de succesrijkste. Ook U-564 had dit embleem onder Kapitein Reinhard Suhren. Hij was 1WO op de U-48 en nam het embleem van deze boot mee toen hij op 564 kapitein werd. U-998 had dit embleem ook. Kapitein Fiedler nam U-564 over van Suhren en bleef dit embleem voeren. Toen 564 tot zinken werd gebracht en Fiedler en nog 14 man dit overleefden, kreeg Fiedler een nieuwe boot, U-998. Hij nam toen ook het 3 x zwarte kat embleem mee naar deze boot. Hij liet tevens de Olympische ringen aanbrengen, het embleem van zijn leergang, crew 36.
Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken, ook U-1221 had een zwarte kat als torensymbool met aan zijn halsbandje het nummer 13.

Voor Mathijs:
Ik heb heb prachtige gestyleerde eenhoornkop voor U-979. De bijnaam van de boot was U-Rasputin of "Der Rammler" De kapitein was KL Meermeier. De boot liep vast op een zandbank op 24 mei 1945 bij Amrum in de Noordzee. Ze haalden alle bruikbare spullen eruit en lieten hem toen springen

Willunogmeerwete?

Schrijf het U-Kater
Groetjes

Mathijs,

Ik kan je niet mailen. Ik heb je prive adres niet.

Groetjes,
U-Kater :?:

U-Kater,

De foto is inderdaad om van te kwijlen. Ik zal hem boven mijn werkbank hangen en er naar kijken iedere keer als er bij mij weer wat mis gaat.

Kan je mij een afbeelding (scan) sturen van de prachtige gestyleerde eenhoornkop? Heb jij ook een camoflage schema van de U979 en weet jij of de U979 uitgerust was met een 105 cm kanon. Ik vermoet van niet en weet wel dat hij een vierlinggeschut had staan op de lower wintergarten.

Groetjes:

Mathijs

Beste Mathijs,

Als dat 2 cm vierling geschut er al opstond was de 10,5 zeker uitgebouwd.
Ik zal nog even zoeken voor foto's en voor de eventuele camouflage, maar als het een typ IX op het einde van de oorlog was, was ie niet meer gecamoufleerd. Dat had namelijk helemaal geen nut meer omdat de boten bij het minste of geringste onraad onderwater doken en pas weer boven kwamen als het gevaar was geweken. Ze werden in een effen grijze kleur geschilderd die van werft tot werft en van boot tot boot nogal eens verschilden( lag eraan welke verf er op dat moment voorradig was ) De eenhoorn zal ik scannen en je toesturen.Ik zal dan ook meteen een link meesturen waar je op terecht kunt met het bepalen van de onder- en bovenwaterkleur.
FF geduld dus.

Groetjes,
U-Kater

Mathijs,

Ik zag net met zoeken dat U-979 een type VII-c was. Dit type had een 8,8 cm kanon en GEEN 10,5 cm. Toen "Turmaufbau" IV met extra Wintergarten in gebruik werd genomen met het extra luchtdoelgeschut werd tegelijkertijd de 8,8 uitgebouwd.
Het 10,5 cm kanon werd alleen op het type IX en UA (ex "Batiray" een voor Turkije gebouwde duikboot die niet meer werd afgeleverd maar in duitse dienst werd genomen in 1939) gebruikt.

Groetjes,
U-Kater

U-Kater,

Sorry ik was vergeten te vermelden dat de U979 inderdaad een VII-c was. Onderstaand vindt je een foto van de toren van de U979 (van Dream Arts, zie ook www.dream-arts.de). Hierop zal ik de witte Eenhoorn staan.

naamloos.jpg

Volgens hun is er een soort omgedraaide V-vorm geschilderd op de toren. Ze hebben echter geen informatie (heb ze gesproken) over het camoflage patroon op de rest van de romp. Ik ben daarom erg benieuwd naar jouw link wat betreft romp kleuren.

Je ziet op de foto overigens op de lower wintergarten het 4-loops "Vierling" FLAK opgesteld staan i.p.v. het 88 mm geschut (in mijn eerdere berichten sprak ik van 88 cm resp. 105 cm geschut, dus cm i.p.v. millimeters. Deze calibers zouden de slag om de Atlantische Ocean wel eens een andere wending hebben kunnen geven).

Groetjes:

Mathijs

U-Kater,

Het verhaal dat jij had over U177 "kapitein Krukke", gaat dat over KrvKpt. Robert Gysae?

Voor de liefhebbers, ik heb via www.dream-arts.de een viertal tinnen u-boot figuurtjes gekocht. Natuurlijk moet je ze wel naar binnen halen voordat je gaat duiken maar ze zijn er goed uit, schaal 1:40, dus precies goed voor mijn U177.

normal_Bemanning.JPG

normal_Kapitein.JPG

Ik heb ook nog een IWO en een bemanningslid in "regenpak" en zal er foto's van plaatsen wanneer ze geschilderd zijn.

Groetjes:

Mathijs

Ze zien er perfect uit Mathijs. Het schilderen is het moeilijkste dus neem er je tijd voor.. Ik heb zelf de bemanning van Andrea gekocht samen met het 8,8 cm geschut met bemanning. Ik ben er nog niet aan toegekomen om ze te schilderen. Misschien neem ik ze mee naar Frankrijk om ze daar te schilderen. Als dan dan niet klus in m'n stal kan ik me op die manier toch nuttig maken.
Jammer van de 25ste. Misschien dat we alsnog een dag eerder kunnen op zaterdag de 24ste. Ik kreeg van Mart een mailtje dat op die datum zo'n 15 man wel kunnen. Zal dit eens neerzetten op de andere link.

Groetjes,
U-Kater

Hierbij de beloofde foto van het bemmaningslid in "zuidwester" outfit.

DSC00033.JPG

Nu alleen nog de IWO schilderen en klaar is kees (of in dit geval Mathijs).

Back