Turnigy 3542-B (1250 kV) voor Mentor?

De Turnigy 3542-B (1250 kV); kan ik die ook voor de MPX Mentor gebruiken?

Ik zie namelijk wel dat de 3542 1000 KV (450 w) wordt gebruikt.
Ik vraag dit omdat ik deze motor als advies voor de Calmato heb besteld. Vroeg mij af of ik die ook in de toekomstige Mentor kan gebruiken.
Zo ja, welke maat prop kan ik dan het beste gebruiken?

Ja dat klopt. Ik krijg ´m binnenkort binnen hier. Ga ´m gebruiken met 3 cels lipo´s va 3200 maw. Heb gisteren nog e.e.a. zitten lezen op de fora in Duitsland en alhoewel deze er niet specifiek bij staat zou het moeten kunnen?

Olaf,
In principe is een klein propje snel ronddraaien altijd slechter dan een grote prop wat langzamer ronddraaien. Denk aan geluid, rendement, maar ook de aandrijfkarakteristiek is prettiger bij een wat grotere prop. Een 1250Kv motortje is het niet op een kist van 2 kg.
Zelfs voor jouw lichtere Calmato is een 1000Kv motor beter dan een 1250Kv motor.
Groet,
Hans

Ik heb deze motor reeds besteld, dus ga ´m proberen in de Calmato. Volgens een aantal mensen vliegt dit fijner. Dat moet ik dus uitproberen.
Maar het zou altijd fijn zijn als ik deze motor nog kon gebruiken in mijn volgende vliegtuig natuurlijk.

Wat voor Calmato eigenlijk?

Ik vlieg een Calmato 40 laagdekker (dus 1,55 m span brandstofkist) met een buitenloper met 600 kv (320 gram) op 5S. Prop is een 12x8 APC-E.
Het motortje dat jij onderweg hebt is wel leuk voor een kleine Calmato of iets als een Acromaster of Great Planes Dazzler ofzo. Maar die grote trainer van MPX moet toch net een maatje zwaarder motor hebben en dan ook het liefst op 4S minimaal.

Laatst bewerkt:
De calmato EP is kleiner en lichter dan de grote calmato.

@Zambezi: is jouw calmato niet zwaar overpowered met die setup? Dat moet ongelimiteerd verticaal gaan, waat niet noodzakelijkerwijs een eis is voor de Calmato.

Uit de handleiding:
Himax C 3528-1000 Regler: CC PHOENIX 45 Propeller: 11x5,5“
MULTIPLEX Antriebsakku Li-Batt BX 3/1-3200 Best.-Nr. 15 7136
MULTIPLEX Antriebsakku Li-Batt BX 3/1-4800 Best.-Nr

Specs van die Himax:
KV: 1000
Weight: 197g
ESC Rating: 60A
Power: 450W
Prop Size: 12x6 - 14x8.5
Rm: .020
lo: 2.6

Specs van de motor die hij nu gekocht heeft:
Kv: 1250rpm/v
Weight: 142g
ESC: 45A
Rated Power: 630w
Resistance: 30
Idle Current: 1.9A

Multiplex adviseert de Himax op 3 cellen met een 11*5.5 prop. De vermogens in de specs zijn op basis van 4s.

Denk dat de Mentor er wel mee zou vliegen, maar dat het niet de ideale combinatie is.

Bedankt voor de info. Ik ga ´m dan allen gebruiken voor de Calmato denk ik. Koop ik voor de Mentor wel weer een andere motor.
Voorlopig eerst eens kijken hoe de Calmato vliegt met dit monster erop.

... enne ... ik heb natuurlijk ook nog steeds de Elipsia te bouwen.
(nee, daar heb ik een 19 grams motortje voor ) ;)

Hoi, ik heb de 42/60 voor de mentor met 5s 4000 prop 14x10
Trek er 3 foxjes mee om hoog http://www.windrider.com.hk/products/e_images/26412kit.jpg
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TR 42-60C 500Kv Brushless Outrunner $32.20
CIMG0124Small.jpg

Groeten Wim

Laatst bewerkt:
De calmato EP is kleiner en lichter dan de grote calmato.

@Zambezi: is jouw calmato niet zwaar overpowered met die setup? Dat moet ongelimiteerd verticaal gaan, waat niet noodzakelijkerwijs een eis is voor de Calmato.

Denk dat de Mentor er wel mee zou vliegen, maar dat het niet de ideale combinatie is.

Eens met Hezik voor de Mentor: het zal wel vliegen, maar verre van ideaal.

Mijn grote Calmato vliegt prima met die 320 gr buitenloper op 5S. Met een 12x8 prop trek ik zo'n 35-37 ampere, wat voor verrassend leuke vliegtijden zorgt. Wel denk ik er aan om eens een 12x10 prop te proberen omdat ik iets meer snelheid zou willen (aan trekkracht geen gebrek, maar geen oneindig verticaal).
Wel is het zo, dat ik nu heel weinig heb hoeven rommelen om alles werkend te krijgen; de 60 amp regelaar ligt gewoon in de romp. Met een 12x10 prop zal ik misschien aan dat soort zaken wat meer aandacht moeten besteden...

Back