Turnigy 9X(/JR/Graupner) met Scherrer UHF (veel foto's!)

Had deze "module" eerst op mijn Futaba T6EXP zitten, maar kwam uiteindelijk kanalen te kort.
Dus over gezet naar een 50 dollar 9 kanaals RC van Turnigy: een groot succes.

Ik post dit omdat andere forum gebruikers er misschien ook wat aan hebben bij de upgrade van hun Graupner/JR/Turnigy/etc. naar UHF aangezien deze bijna allemaal dezelfde module aansluiting hebben aan de achterkant.

In het FPV Forum gepost omdat je voor normaal modelvliegen dit soort apparatuur eigenlijk niet nodig hebt.

Om te beginnen heb ik de pinout opgezocht van dit type module aansluiting:
thumbjrrfmodulepinout.jpg

1. Antenne: voor oudere modules (35mhz etc) direct naar de spriet antenne.
2. Ground/-
3. + direct vanaf batterij
4. 6Volt (bij mijn goedkope turnigy bleek deze ook ground/- te zijn)
5. PPM/PCM signaal
Voor de zekerheid onder de motorkap van de Turnigy 9X gekeken (duidelijk te zien dat de 6Volt ook gewoon aan de ground zit) :
11082010071small.jpg

Kabeltje van een oude standaard formaat servo afgeknipt, aan het UHF systeem gesoldeerd, wat krimpkous om de individuele draadjes en daarna om de draad als geheel:
11082010072small.jpg

Past precies (bruin PPM, rood -, oranje +) :
11082010074small.jpg

Omdat ik nog wel eens een andere module wil gebruiken moet hij makkelijk te verwijderen zijn, daarom heb ik 2 gaatjes geboord om hem vast te kunnen binden met een tyrip:
11082010075small.jpg

Het eindresultaat voor/achter:
11082010080small.jpg

11082010079small.jpg

Laatst bewerkt:
Even ter info, het gebruik hiervan is gelimiteerd tot gebruikers met een radio amateur licentie. Dit geldt voor alle UHF systemen, inclusief de EzUHF.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Even ter info, het gebruik hiervan is gelimiteerd tot gebruikers met een radio amateur licentie. Dit geldt voor alle UHF systemen, inclusief de EzUHF.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ik vind dus dat ze dat best in stappen kunnen doen, een basis examen voor mensen die een iets zwaardere walkie-talkie / audio/video-zender / RC willen. (natuurlijk wel uitleg over gevaren, verantwoordelijkheid etc.)
En een veel zwaarder examen voor mensen die daadwerkelijk verbindingen voor halverwege rond de aarde willen opzetten met gigantische antennae op hun dak.

Stel dat je om je autorijbewijs te halen ook moet leren rijden op een vrachtwagencombinatie.

Ik ben zelf geen radioamateur, maar heb genoeg informatie ingewonnen hierover om zeker te weten dat het absoluut geen kwaad kan.

En wie zegt dat ik het in Nederland ga gebuiken ;)

Laatst bewerkt:
Ik vind dus dat ze dat best in stappen kunnen doen, een basis examen voor mensen die een iets zwaardere walkie-talkie / audio/video-zender / RC willen. (natuurlijk wel uitleg over gevaren, verantwoordelijkheid etc.)
En een veel zwaarder examen voor mensen die daadwerkelijk verbindingen voor halverwege rond de aarde willen opzetten met gigantische antennae op hun dak.

Stel dat je om je autorijbewijs te halen ook moet leren rijden op een vrachtwagencombinatie.

Ja, ik vind 't ook wat overdreven. Vooral omdat je zowat een HBO elektronica opleiding gevolgd moet hebben om een F licentie te kunnen krijgen. Onderwerpen als zender en ontvanger theorie, ontwerp en constructie komen aan bod en da's voor een leek toch echt zware kost.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Op de site van Thomas Scherrer staat dat de antennae van UHF systemen het beste in een hoek van 90 graden kunnen staan.
Ik heb momenteel nog geen last gehad van problemen met het bereik, maar ik vraag me enkel af of ik ze zo op de optimale manier heb bevestigd:
twinstaruhf.png

(onderkant vleugels)

Ik ben er trouwens ook achter gekomen dat ik niet met de UHF zender in de buurt van (slecht afgeschermde omni antenne) video ontvangers moet komen, op LOW binnen een paar meter zware storing.

Laatst bewerkt:
Een foto zo iets meer duidelijkheid geven denk ik?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Zal morgen eens een foto maken.
Zit nu tijdelijk met tape vast tegen de onderkant van de vleugels van mijn Twinstar.
Foto van het gebruikte type antenne:
lrslrant.jpg

De coax is op de tekening het dunste zwarte lijntje, de dikke rode strepen de antenne draad.

Laatst bewerkt:
Dit vond ik de beste oplossing ,de ontvanger en antennes zo ver mogelijk vd rest af .
De hoek van de x kan nog wat minder ik gooi niet zo veel met mijn tuigje .
SL731679.jpg

Let wel dit is mijn werkende test ez de nieuwe ligt klaar ,dan bouwen we alles echt in het tuigje .

Ik moet wel zeggen dat ik geen storing op mijn ontvangers heb als ik de zender er dichtbij houd .
Dat is dan minder als 30cm .[op 2,4 gig]

Groeten Wiebe.

Laatst bewerkt:

Zou er dan iets kunnen zijn met 433MHz en 1,3Ghz?

Ik heb de ballen verstand van zend technologie, frequenties etc maar 433*3=1299 = ongeveer 1,3Ghz?

Dus zou het dan voor problemen kunnen zorgen?

Hoe zit het trouwens met de RSSI, voor EagleTree heb je een soort weerstandje nodig voordat je er je ontvanger op kunt aansluiten. Is dat met de EzOSD ook zo?

Laatst bewerkt:
Ik dacht dat je bij de ezosd geen buffer moest monteren voor je rssi .

En over je storing ,ik zou het niet weten wel is het zo dat de ontvangers volgens mij redelijk gedateerd zijn.1,3 gig.
En de 2,4 gig ontvangers redelijk nieuw ,die van mij dan .

Vanmiddag testje gedaan, en kennelijk gaat 1,3GHz video niet samen met UHF besturing.
Zucht... en ik had juist 1,3GHz genomen om problemen met bereik en storingen op te lossen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Duidelijk te zien dat je 1.3 gig ontvanger het niet trekt .
Je kunt proberen je rf module verder weg te zetten op een paal .
Wel natuurlijk alleen de ppm signaal verlengen ,niet de voeding dat geeft te veel verlies over een paar meter .
Die moet op een aparte accu dan .

Probeer eens wat uit met een proefpersoon die de bril op heeft en jij het tuigje besturen op een paar meter afstand .

Ook kan de av kabel het uhf straling oppikken ,ik las op rc tech dat ze hem wel over de rug laten lopen .

Groeten Wiebe.

Vanmiddag testje gedaan, en kennelijk gaat 1,3GHz video niet samen met UHF besturing.

Niet? Wel hoor, tenminste als de fabrikant van de UHF besturing en/of de 1.3GHz video z'n huiswerk heeft gedaan :D

[youtube]vojgBJDr6Ks[URL="
[/URL][/youtube]

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij zie ik dat je al vanaf de meeting in frankrijk op 1,2/1,3 gig vliegt .
Ook leuk om te zien hoe laag je nog komt met beeld .
Maar komt het ook op de markt ,of is het voor persoonlijk gebruik.
Wel valt op dat ik je niet kan betrappen op 5,8 gig gebruik ,hihi.

Groeten Wiebe.

Probeer eens wat uit met een proefpersoon die de bril op heeft en jij het tuigje besturen op een paar meter afstand .
Was tenminste 10 meter voor nodig :S

Heb het met 2 verschillende ontvangers geprobeerd (zelfde ontvangers, misschien was er 1 stuk).
Kan me iets herinneren over een filter ofzo Exchange the SAW Filter in your receiver

Zou dat kunnen helpen?

(die regenboog kleuren over de witte text komen trouwens van de goedkope DVR)

Denk dat het dan aan de ontvanger moet liggen, maar hoe kan zoiets nou storen?
Of is het dan het verhaal van 3*433MHz=1,3GHz? Net zoals een 1,2GHz A/V zender op een 2,4GHz RC zender stoort?

Ik verwacht niet dat de spullen van Thomas Scherrer slecht zijn, en hij gebruikt toch net zoals Immersion UHF 433MHz t/m 444MHz? En ja ik heb de power switch op low staan.

Er is wel te zien dat het aan het frequentiehoppen ligt, er zijn momenten dat hij het beeld helemaal met rust laat.

Laatst bewerkt:
Volgens mij zie ik dat je al vanaf de meeting in frankrijk op 1,2/1,3 gig vliegt .
Ook leuk om te zien hoe laag je nog komt met beeld .
Maar komt het ook op de markt ,of is het voor persoonlijk gebruik.
Wel valt op dat ik je niet kan betrappen op 5,8 gig gebruik ,hihi.

Groeten Wiebe.

Ik gebruik inderdaad soms 1.2/1.3GHz op de zendamateur frequenties, zodat ik geen last heb van 2.4GHz RC besturingen. 5.8GHz is vooral prima geschikt voor FPV vliegen op de korte tot middellange afstand, of wanneer je van 2.4GHz RC besturing gebruik maakt. Zo heeft mijn Nemo een 5.8GHz video zender icm. met een 5.8GHz videobril, zodoende kan ik altijd en overal vliegen (ook bij een club waar met 2.4GHz RC gevlogen wordt).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Kan me iets herinneren over een filter ofzo Exchange the SAW Filter in your receiver

Zou dat kunnen helpen?

Nee, daar heeft 't niks mee te maken, die verbetert alleen de gevoeligheid van de ontvanger.

Of is het dan het verhaal van 3*433MHz=1,3GHz? Net zoals een 1,2GHz A/V zender op een 2,4GHz RC zender stoort?

Dat zou goed kunnen, het hangt sterk af van de selectiviteit van de ontvanger en de mate waarin deze in staat is out of band signalen te onderdrukken.

Ik verwacht niet dat de spullen van Thomas Scherrer slecht zijn, en hij gebruikt toch net zoals Immersion UHF 433MHz t/m 444MHz? En ja ik heb de power switch op low staan.

UHF systemen zijn niet onderling vergelijkbaar. Ze gebruiken toevallig dezelfde zendfrequentie, maar denken dat ze gelijkwaardig of vergelijkbaar zijn is een misvatting. Ieder systeem gebruikt z'n eigen benadering.

Mij is er alles aan gelegen om met een zo laag mogelijk zendvermogen en een zo kort mogelijke duty cycle per frequentiebin een zo groot mogelijk bereik te halen met een maximale betrouwbaarheid. Ik maak zo min mogelijk gebruik van de band (lage duty cycle) met slechts 2ms per frequentiebin met een hoge hopfrequentie. TLRS heeft niet alleen een veel groter zendvermogen (LET OP, meer vermogen betekent *NIET* meer bereik), ook is het gebruik van de band veel intensiever met een veel hogere duty cycle.

Er is wel te zien dat het aan het frequentiehoppen ligt, er zijn momenten dat hij het beeld helemaal met rust laat.

Ik denk dan toch dat je harmonischen van de 433MHz zendfrequentie ziet, die worden onvoldoende gefiltert door óf de TLRS zender zelf, of je 1.2/1.3GHz audio/video ontvanger.

Echter stellen dat 1.2/1.3GHz en UHF niet samengaan is onzin, da's puur omdat de apparatuur die jij hebt gekozen niet goed combineert. Zoals het zich laat aanzien is dit volledig te wijten aan het ontwerp van de gebruikte apparatuur, waarin onvoldoende rekening is gehouden met de toepassing. In mijn geval zal je dit niet zien omdat ik ervoor zorg dat alle apparatuur is ontworpen zodat er geen spill over is in andere banden, en/of harmonischen roet in 't eten gooien.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Back