Turnigy 9X Telemetry on screen mod dmv FrSky

Laat ik beginnen door een paar dingen duidelijk te maken:
  • Voor deze mod is het noodzakelijk heel goed te kunnen solderen, en enige elektronica kennis te hebben.
  • Dit is geen tutorial, meer een soort fotoverslag om te laten zien hoe ik deze mod uitgevoerd heb.
  • Dit soort mods kunnen gevolgen hebben voor verzekering/garantie.

Waarom deze mod?
Sinds een tijdje zijn er voor het FrSky Telemetry systeem allerlei sensoren die op de ontvanger aangesloten kunnen worden om zo gegevens terug te sturen naar de bestuurder. Een apart scherm of zelfs een laptop gebruiken is hiervoor enorm onhandig.
De standaard software van de Turnigy is niet om over naar huis te schrijven.

Wat is de gebruikte hardware?
Turnigy 9X V2
FrSky DJT JR Telemetry Module met bijbehorende Telemetry ontvanger
FrSky Battery Voltage Sensor (is ook zelf te maken: voltage deler)
FrSky receiver upgrade lite (is ook zelf te maken: logic level converter)
Multiplex Connectoren (6 polig)
USBASP (voor programmeren software zender)
dun servo draad en servo stekkers
draden uit ethernet kabel (makkelijk door alle kleurtjes)
hersens (BELANGRIJK! :p)

Hoe is het aangesloten?
compleet high-res album Photo Album - Imgur

Vanaf de CPU gaat alles naar de MPX connector en van daaruit naar de USBASP. MISO en MOSI gaan niet alleen naar de MPX connector maar ook naar de servo connector. De servo connector is er zodat de 2 zender helften nog gescheiden kunnen worden, en omdat het makkelijk is om in de verwarring bij het solderen Rx en Tx om te draaien, dit is niet schadelijk maar wel vervelend omdat het dan simpelweg niet werkt.

duidelijkere foto (is van v1, bij v2 kan de groene draad wel gewoon op de soldeerplek erboven):
x4ihr.jpg

Wanneer dit allemaal aangesloten is kan de zender een firmware upgrade ontvangen. Ik heb hiervoor de standaard USBasp stuurprogramma's icm het programma ePee gebruikt. Ik gebruik de FrSky versie van de er9x firmware.

Het is zeer belangrijk dat terwijl de zender op de computer aangesloten is de module/batterij verwijderd zijn uit de zender om schade aan zender/computer/module te voorkomen.

Nadat de zender van de nieuwe firmware is voorzien moet voor een verbinding met de module worden gezorgd. Omdat de module RS232 gebruikt en de zender TTL is er een logic level converter nodig om ze met elkaar te laten praten. De FrSky Lite leent zicht hier perfect voor:

Deze heeft alleen 5 volt nodig en dat is dichtbij beschikbaar.
Vanaf deze LLC gaan er 2 draadjes via een gaatje naar de Rx en Tx op de FrSky module in de achterkant van de radio:

Alle door mij toegevoegde bedrading is vastgezet met hete lijm om te voorkomen dat het los schiet.

Na wat instellingen in de software op de zender wordt de telemetry data zichtbaar:

Ondersteuning voor een GPS sensor:

Maxima/Minima:

Er is met deze mod teveel mogelijk om hier allemaal neer te zetten, er kunnen onder meer alarmen worden ingesteld op alle telemetry zoals een bepaald voltagebereik, etc.

Vragen? Stel ze hieronder of met een PB (uiteraard pas nadat je de hele tekst grondig hebt doorgenomen).

Hoi,
eerst ff zeggen dat je daar flink wat moeite in hebt gestoken maar met resultaat !

ben zelf nog niet zo lang met dit alles bezig maar heb me ook een T9X besteld , moet nog komen want zoals bekend gaat die de laatste tijd erg langzaam ,
vlieg wel met heli's maar 'dat zijn nog (!) kant en klare (walkera cb 100 & 180).
eerste vliegtuig is ook besteld (hk Bixler) en in de loop van het jaar wil ik toch eens met een 450 of 500 heli kit beginnen.

na al die bijzaken nu mijn vraag : ik kan redelijk solderen maar mijn kennis van programeren en electronica ligt niet op jouw niveau (lager dus).
is voor mij dan de volgende DIY kit geen oplossing?
HobbyKing R/C Hobby Store : FrSky DHT 8ch DIY Telemetry Compatible Transmitter Module
in combinatie met :
HobbyKing R/C Hobby Store : FrSky FLD-02 Telemetry Display Screen

natuurlijk is alles op de originele display mooier maar is dit niet wat eenvoudiger?

gaarne Uw reactie!

groetjes Danyel

Voor een zender firmware upgrade moet je de module verwijderen (kunnen niet 2 apparaten tegelijk op miso/mosi zitten), kan niet als je hem inbouwt. Waarom inbouwen als je er gewoon een JR module in kan prikken?
Extra scherm vind ik rommelig staan, daarnaast kan je met deze mod meer met telemetry dan met het losse schermpje.

Je hoeft hiervoor niets zelf te programmeren, je installeert USBASP stuurprogramma en dan geef je de zender een firmware upgrade met ePee.

Ik ben me heel voorzichtig aan het orienteren naar telemetrie systemen, voornamelijk omdat ik een variometer in mijn zwevers zou willen hebben. Deze optie zou voor mij helemaal top zijn.
Maar ik ben geen licht op electronicagebied, en solderen lukt nog net maar het moet niet te moeilijk worden. Mocht er iemand zijn die zegt, die modificatie wil ik wel voor je uitvoeren... :) (ben eerst even een week het land uit)

Afterthought: als ik deze mod zou gebruiken met een variometer sensor, zou er dan ook een piepgeluidje uit de X9 komen als er stijg is? Want dat is wel een must...

Je hoeft hiervoor niets zelf te programmeren, je installeert USBASP stuurprogramma en dan geef je de zender een firmware upgrade met ePee.[/QUOTE]

daar gaat het al fout :( , ik weet niet eens wat ePee is :confused:
als ik dat bij google invoer krijg ik iets met een milieu verdrag (bah)
maar dat losse scherm is zeker niet zo mooi als alleen het originele alleen !!!
en je schrijft over een JR module? , lijkt op de foto een Fr-Sky module :confused:.

mijn excuses voor mijn onwetendheid ;)

Voor gebruik in zwevers heb je dit nodig:
Winged Shadow Systems
Die hang je dan aan de analog in poort van je frsky telemtry ontvanger. Het door de telemetry ontvanger gemeten voltage kan je op de zender koppelen aan een bepaald toontje, bijvoorbeeld:
> 4 volt : hoog toontje voor stijgen
< 2 volt : laag toontje voor dalen

GPS kan hoogte meten, maar heeft hierbij een afwijking van tussen de 10 en 50 meter, beetje ongeschikt als je het mij vraagt. Wel leuk voor snelheid enzo.

Je hoeft hiervoor niets zelf te programmeren, je installeert USBASP stuurprogramma en dan geef je de zender een firmware upgrade met ePee.

daar gaat het al fout :( , ik weet niet eens wat ePee is :confused:
als ik dat bij google invoer krijg ik iets met een milieu verdrag (bah)
maar dat losse scherm is zeker niet zo mooi als alleen het originele alleen !!!
en je schrijft over een JR module? , lijkt op de foto een Fr-Sky module :confused:.

mijn excuses voor mijn onwetendheid ;)

je moet ook zoeken op een combinatie van er9x turnigy en epee, dan vind je:
googlecode van er9x zei:
Like er9x? Try the accompanying editor and simulator - eePe!
homepage: eepe - EEPROM Editor for er9x FW - Google Project Hosting
Windows installer: http://eepe.googlecode.com/svn/trunk/eePeInstall.exe
eePe Quickstart video: ZNzRAPGo8uY[/media] Quickstart - YouTube

JR is het module formaat, niet het merk :p

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar FrSky heeft toch ook een variosensor? Die zal je dan toch ook wel op de display kunnen krijgen?
Een variometer die maar 3 mogelijkheden kent (stijgen / niks / dalen) lijkt me een beetje te simpel.

Ik weet het niet omdat ik het nog niet getest heb, neem aan dat het wel kan.

Ben er ook over aan het twijfelen om deze mod toe te passen ;)

Vroeg me eigenlijk wel af wat er gebeurt als je een ontvanger aansluit die geen telemetrie heeft? Krijg je dan foutmeldingen of werkt dit ook gewoon?

Ben er ook over aan het twijfelen om deze mod toe te passen ;)

Vroeg me eigenlijk wel af wat er gebeurt als je een ontvanger aansluit die geen telemetrie heeft? Krijg je dan foutmeldingen of werkt dit ook gewoon?

Dan staat er "no data" in het telemetry gedeelte. Rest werkt gewoon.

De vario die FrSky nu heeft is op 1 meter nauwkeurig. Dus niet echt geschikt als zwever vario geloof ik.

Ik heb ook de 9x + telemetry maar ik heb er nog BT aan geknoopt om een android app te gebruiken voor text-to-speech... leest hij gewoon voor :)

Heb er alleen nog niet mee gevlogen.. nog geen tijd gehad om de ontvanger in te bouwen..

De vario die FrSky nu heeft is op 1 meter nauwkeurig.
Waarschijnlijk bedoel je dat hij een resolutie heeft van 1 meter. De nauwkeurigheid zal echter niet veel meer dan 5 tot misschien wel 10 meter zijn. Dat zal zeker zijn als hij op de luchtdruk verandering werkt.

Mooi werk Baggus! In de 2e foto zie ik 2 stekkers/schakelaars voor UHF en headtracker. Zou je aub iets kunnen uitleggen over dat?

Mooi werk Baggus! In de 2e foto zie ik 2 stekkers/schakelaars voor UHF en headtracker. Zou je aub iets kunnen uitleggen over dat?

Is om makkelijk de SKY EYE headtracker van BEVRC en de ScherrerUHF aan te sluiten, omdat de trainer poort van de zender geen voltage levert (alleen ppm en ground).

UHF pakt ppm, ground, v+ van module pins.
Headtracker pakt ground en v+ van module pins, en dan loopt er nog een witte draad naar de ppm input van de trainer poort.

Als ik het goed begrijp gebruik je de MISO en MOSI zowel voor de telemetry als voor het flashen van je zender? En dat kan dus niet parallel.
Ik heb een FrSky module in mijn zender, dit zou betekenen dat wanneer ik mijn zender wil flashen ik mijn zender moet openmaken en wat draadjes moet omsteken.

Zijn er bezwaren om MISO-MOSI via een wisselschakelaartje te laten lopen zodat je kan kiezen voor telemetry of flash zonder de zender te hoeven openmaken?

Als ik het goed begrijp gebruik je de MISO en MOSI zowel voor de telemetry als voor het flashen van je zender? En dat kan dus niet parallel.
Ik heb een FrSky module in mijn zender, dit zou betekenen dat wanneer ik mijn zender wil flashen ik mijn zender moet openmaken en wat draadjes moet omsteken.

Zijn er bezwaren om MISO-MOSI via een wisselschakelaartje te laten lopen zodat je kan kiezen voor telemetry of flash zonder de zender te hoeven openmaken?

Je had gewoon de standaard JR formaat module moeten nemen, die kan je er een stuk makkelijker uit halen. Schakelaar zou gewoon moeten werken.

Back