Turnigy accucel 8 (8150) display

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Frits37, 1 mei 2019.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik heb twee Turnigy Accucel 8150 laders die al wat ouder zijn en waarvan de displays beginnen te vervagen. Binnen gaat nog net, maar buiten is een no-go. Ik heb gezocht naar vervangende displays maar (nog) niet iets kunnen vinden. Zijn ze vervangbaar en zo ja, waar zou ik nieuwe kunnen kopen? De laders bevallen verder prima.
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik meen dat daar een vrij standaard 16*2 LCD display in zit. Het aardige daarvan is dat je met pinnetje 3 het contrast kunt instellen. Wellicht heb je dus helemaal geen nieuw display nodig. Ik ken de binnenkant van die lader niet, maar kan eens in mijn Accucel 6 kijken of daar een instelmogelijkheid voor de display op zit.
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Bij mijn Accucell 6 zie je 2 weerstandjes boven het derde pinnetje van het display zitten. Die vormen een spanningsdeler en zorgen ervoor dat op het derde pinnetje van het display ongeveer 0,5 volt staat. Daarmee heb je een vast ingesteld niveau van contrast. Wellicht zit er in de jouw Accucel 8 iets vergelijkbaars. In dat geval zou het het overwegen waard zijn om eens een potmetertje (10K) met 3 draadjes aan de eerste 3 pennetjes van de display te solderen, waarbij het middelste draadje van de potmeter naar pinnetje 3 van de display gaat. de buitenste draadjes van de potmeter aan pinnetje 1 respectievelijk 2 van de display. Je krijgt dan door de potmeter een instelbaar voltage regelaartje voor het 3e pinnetje van het display. Wie weet lost dat je probleem al op.

    accucell 6.jpg
     
  4. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt, maar ik weet niet hoe ik hem open kan krijgen. Als ik de zijkanten eraf schroef, blijkt de bovenkant in het frame geschoven te zijn. Uitschuiven kan niet omdat de drukknoppen er doorheen steken en daar kan ik niet bij.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Misschien schroefjes onder de pootjes, die op de bodem van de lader geplakt zijn? Als je afstandsbusjes onder de onderste printplaat ziet, die tussen printplaat en bodem zitten, dan is dat een indicatie voor schroefjes.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Volgens mij zit de print aan het front vastgeschroefd en schuift ook mee naar buiten. Kijk wel eerst of er geen vermogenstransistor met een schroef aan de kast vast zit. Die moet je dan ook eerst losschroeven.
     
  7. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik kom er niet uit. De vermogenstransistoren zitten inderdaad met boutjes aan de koelplaat aan de zijkant vast. Maar de printplaat zit ook met schroefjes aan de bodem vast, waar je alleen van bovenaf bij kunt. Maar dan moet eerst het deksel eraf schuiven, maar dat kan niet omdat de druktoetsen door het deksel heen steken..
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Het uitstekende deel van de drukknopjes zit heel vaak op de knopjes geklikt. Je kan ze dus, wel voorzichtig, naar boven toe er af trekken.
     
  9. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ze steken maar íets boven de plaat uit, dus ik zou ze van binnenuit met een plattebektang moeten proberen los te wrikken... ik hoop dat daar de ruimte voor is. Monteren is makkelijk: je drukt ze vast, maar demonteren is een uitdaging.
     
  10. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Wat een puzzel. Soms lukt het om in zo'n geval met smeltlijm (wel knopje ontvetten en drogen) er iets op te lijmen aan de bovenkant om het er mee uit te trekken. Vervolgens doe je een paar druppels alcohol, bio ethanol of spiritus op de smeltlijmverbinding en na ongeveer 30 seconden valt het nagenoeg vanzelf weer van elkaar los.
     
  11. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als je vanaf de zijkant een schroevendraaier onder de knopjes steekt druk je ze met gemak omhoog. Twee stuks vanaf de linkerkant en twee vanaf de rechterkant. Wrikken is beslist niet nodig.

    Het vager worden van deze displays komt doordat het polarisatiefilter slechter gaat werken. Om deze reden betwijfel ik of de aanpassing van het contrast voldoende resultaat zal hebben, maar dat valt natuurlijk altijd te proberen. Vervangen van zo'n display is behoorlijk tijdrovend doordat ze met pennetjes aan de print zijn gesoldeerd. Als je googled op '16 x 2 LCD' zie je, dat ze al voor een paar euro te koop zijn.
     
  12. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik ga er mee aan de gang, bedankt voor de tips!
     
  13. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Tadaa, ouderwetse kwaliteit!

    Dat is nog wel te doen. Drie stuks besteld, voor in totaal € 5,75 thuisbezorgd. Duurt een paar weekjes, maar dat is geen probleem.

    Edit: toch iets duurder: de goedkope displays zijn 64mm breed en ik moest 99mm hebben. Minder courant = duurder. Maar € 12,44 incl. verzenden is te overzien.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 6 mei 2019
  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    zijn ze gewoon kleiner, maar voor de rest wel compatibel? Evenveel weer te geven punten enz? Dan lukt het mss wel nog, plaatje om het open gat op te vullen?
    Ik hou van deze zoektochtjes om iets terug in orde te krijgen...
     
  15. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik heb de goede maat gevonden (denk ik, ze moeten nog bezorgd worden). Ik vind het leuk om ze zonder zichtbare aanpassingen weer op orde te brengen. De kleinere hadden vast wel gefunctioneerd en waren wat goedkoper, maar ik houd het liever origineel. En zes euro per stuk incl. verzendkosten vind ik zeker acceptabel.
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Groot gelijk! zeer zeker. Als het niet anders kan, altijd optie, maar origineel is steeds beter/makkelijker.
     
  17. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Zul je net zien: krijg ik bij de storage functie een 'control failure', ongeacht de lipo. Die kan ik dus niet meer voor ontladen gebruiken. Laden doet 'ie gelukkig nog wel.
     
  18. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Dat heeft niets met het display te maken? Was het voordien ook zo?
     
  19. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Nee, klopt, dat staat los van het display. Het is ook niet degene die ik had opengemaakt. Misschien dat ik een geblakerd onderdeel tegenkom als ik het display ga vervangen.
     
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België

Deel Deze Pagina