Turnigy accucell-6 voltage per cel schiet op en neer

Onlangs merkte ik dat mijn Accucell-6 een LifePo zenderaccu niet goed meer vol krijgt. Ik dacht eerst dat het aan het accupack lag, maar toen ik eens naar de celspanning keek tijdens het opladen van een kleine 2S lipo, viel mij op dat de spanning wel erg heen en weer schiet. Zie filmpje
Ik heb het ding opengemaakt, maar alles op de printplaat ziet er uit als nieuw. Daarnaast zal ik de balanceer contacten nog eens met contactspray reinigen. Wie weet helpt dat en anders wordt het een enkele reis Kliko.

Wie kent dit verschijnsel?

Update: contactspray maakt weinig verschil. De eerste 5 seconden lijkt de voltmeting accuraat , maar dan schiet het weer op en neer.

Advies/tips zijn welkom

Laatst bewerkt:
Ik heb dat op ook gezien en toen hielp het een andere balanceerpoortvte pakken. Dat loste het probleem op
Neem een poort voor hogere S waarde en steek stekker helemaal in de hoek zodat juiste cel op juiste aansluiting van al der zit.
Oorzaak slecht contact dus...

Joost bedankt voor de tip. Ik heb eerst eens gemeten welke pinnen van de verschillende balanceer aansluitingen intern zijn doorverbonden. Vervolgens een aansluiting gebruikt met andere pinnen dan de 2S aansluiting. Op die manier krijg ik inderdaad een stabiele voltmeting. Vervolgens ben ik de contacten gaan schoonmaken. eerst met contactspray maar omdat dat geen verschil maakte heb ik het vervolgens met een scherp mesje schoon gekrabd. Ook dat heeft geen resultaat, dus nu ga ik hem maar weer eens openmaken en goed kijken of er bij de print misschien een printbaantje o.i.d. is losgescheurd.

Oorzaak gevonden.

Er was om onverklaarbare redenen een 2cm stukje printbaan van de printplaat losgekomen. In het midden was dat ook doorgebrand. Nadat ik er een stukje draad op had gesoldeerd, werkt hij weer als vanouds.

Zie witte stukje draad bovenin deze foto. daar was de printbaan onderbroken.

Printbaan accucell6.jpg

Zo'n printspoortje brandt niet zo maar door. Het kan haast niet anders dan dat er kortsluiting is geweest. Hoe, wanneer, waardoor? Dat zou ik je niet kunnen vertellen.

Ik vroeg mij hetzelfde af, maar kan me alleen herinneren dat ik de bananenstekkers eens een keer verkeerd om aansloot. Toen meldde het display "reversed polarity", dus ik vermoed dat het ding daar mee om weet te gaan.
Ik heb ook nog naar soldeerpareltjes gezocht, maar niet gevonden.

Was de balansstekker toen al aangesloten? Zo ja dan kan daar de kortsluiting door zijn ontstaan en dat spoortje door zijn gefikt. Gelukkig zijn die spoortjes smal en dun dus smelt het bij een relatief lage stroom door. In ieder geval bij een stroom die de accu niet als vervelend zal ervaren. In zo'n geval is dat printspoortje de "zekering".

Back