Turnigy Aerodrive 5045 500 KV: motor stottert en loopt niet door

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Bartdr1, 22 jun 2017.

  1. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Ik plaatste een tweedehands motor op mijn Tiger Moth.

    De motor is getest met een Hobbyking Trust 70 regelaar en met een Hobbyking YGE 80 Amp regelaar.

    In beide gevallen rammelt (en soms piept) de motor, maar wil niet doorlopen. Ik heb al verschillende instellingen op de tweede regelaar geprobeerd (PWM is nu 8 en timing 18 graden), maar het gedrag blijft. Een andere motor Turnigy Aerodrive 5045 450 Kv ( dus quasi identiek) loopt wel correct met dezelfde regelaars.

    De magneten zitten mooi vast, ik zie niets speciaal aan de wikkelingen of zo.

    Als ik de motor met de hand probeer te draaien, draait die vlot als er geen stroom op zit (accu niet aangesloten). Als de accu wel aangesloten is, draait ie ook rond, maar wringt af en toe wat tegen.

    Ik plaatste een filmpje van het gedrag op Youtube:



    Iemand een suggestie?

    MVG

    Bart
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Omdat een identieke motor wel draait op de ESC zit het probleem mogelijk in de motor.

    Om te controleren of de wikkelingen goed zijn, drijf de motor aan met b.v. een boormachine en meet de spanning tussen twee motorconnectoren. Dit drie maal doen zodat tussen alle drie de connectoren is gemeten. De gemeten spanningen moeten bij een gelijk toerental van de boormachine nagenoeg gelijk zijn.
     
  3. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Ok; Daar ga ik morgen mee aan de slag. Dank voor de suggestie!

    Bart
     
  4. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Gecheckt...

    Multimeter ingesteld op 200mV gelijkstroom

    Bij de drie metingen fluctueert de waarde telkens, langs +- dezelfde stappen. De uitersten zijn in deze meting tussen de 1.3 en de 1.6. Metingen lijken alle drie vergelijkbaar, zowel in extremen als in hoe ze fluctueren...
     
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Ik hoorde gisteren van iemand die per ongeluk een magneet verkeerdom weer vastgezet had nadat ie was losgekomen.
    Aangezien het een 2e hands motor is..... effe checken lijkt me....
     
  6. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Kan je me zeggen hoe ik dat kan checken? Zien of een staafje metaal door elke magneet aangetrokken wordt als het bij die magneet passeert en nergens afgestoten wordt?

    Mvg

    Bart
     
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Weet ik ook niet heel precies.....lijkt me dat de plus en min pool in een bepaalde ritme horen. ijzeren staafje of zoiets lijlt mij voldoende.
     
  8. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Even met een inbussleuteltje langs de individuele magneten gepasseerd en die trekken het sleuteltje allemaal ongeveer even sterk aan.
     
  9. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Ik merk wel dat de magneten met wat huisvlijt (extra) vastgezet zijn, maar er zijn nog wel piloten die dat zelfs preventief doen.
     
  10. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    En de plus en min polen?
     
  11. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Lijkt me dat dat dan ook wel in orde zal zijn
     
  12. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Volgens mij moeten de magneten om en om de inbus aantrekken en afstoten....... als er 1 magneet achterstevoren zit doet de motor heel raar.

    Ik heb het idee dat je mij niet helemaal begrijpt, vandaar dat ik effe doorzeur
     
  13. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Bij mij trekken ze allemaal aan.

    Wat dat zeuren betreft, al heel blij dat je mee naar een oplossing zoekt!
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Een magneet trekt ijzer altijd aan. Het maakt niet uit of het de noord- of de zuidpool van een magneet is.

    Om aantrekken (N-Z of Z-N) of afstoten (N-N of Z-Z) vast te stellen moet je een magneet gebruiken.

    Als je de wikkelingen controleert door de motor te laten draaien en de inductiespanning te meten, dan de voltmeter op wisselstroom zetten.
     
  15. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Ok. Ik test met een magneetje. Wat de meting betreft, ik denk dat ik ook met wIsselstroom gemeten heb en op de kleinste schaalverdeling kreeg ik geen metingen.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    De motor zo doormeten is erg lastig met een "simpele" multimeter. Het lijkt mij toch dat er een wikkeling onderbroken is. Dat is vaak lastig te meten zonder wat extra moeite.
    Even "technisch":
    De wikkelingen kunnen op twee manieren geschakeld zijn. In ster schakeling en in driehoek schakeling. Als de wikkelingen in ster staan kan je een onderbreking heel goed met een multimeter meten. Staan ze in driehoek dan kan dat niet, althans heel moeilijk. Ik heb even zitten zoeken maar kan helaas nergens vinden hoe de wikkelingen van deze motor zijn geschakeld. Je kan echter wel proberen te meten.

    Meet met je multimeter in het laagste weerstandsbereik tussen alle drie de draden onderling. Die weerstand is heel vreselijk laag en je zal merken dat je die waarde kan beïnvloeden door de meetpennen steviger op de draden te drukken. Is er echter één draad die oneindig aan geeft dan staat de motor in ster en is die aansluiting of wikkeling onderbroken. In driehoek zal je zo goed als zeker niet kunnen zien als er een wikkeling onderbroken is. Met speciale apparatuur die heel lage weerstanden kan meten is dat wel mogelijk maar nog steeds lastig.

    Een andere methode is de motor aandrijven met b.v. een boormachine en dan de spanning tussen de drie draden onderling meten. Helaas is dat bij een driehoek schakeling ook lastig te meten want ook dan zal het verschil vrij klein zijn. Als je een oscilloscoop hebt kan je wat meer zien maar ook dan is het lastig.
     
  18. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Ik mag hopen dat je niet van plan was om er een prop op te zetten en te laten draaien.. met die dunne lange draadeinden als afstandhouders?
     
  19. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Een update:

    Magneten van de behuizing getest met een los magneetje, inderdaad om en om aantrekken en afstoten. de test met de inbussleutel was dus ontoereikend om dit te kunnen vaststellen.

    Stekkers opnieuw aangesoldeerd aan de motor, geen verschil.

    En toen .... gezien dat de vijzen die het kruis achter tegen de motor houden zo lang zijn dat ze de wikkelingen raken...

    Vijzen losgedraaid en kruis eraf gehaald en hij werkte correct... had het misschien zelf eerder kunnen opmerken want de vijzen waren een soort bronskleurig en dat is niet echt standaard...

    !! OPGELOST DUS !!

    Hartelijk dank aan iedereen die kennis en suggesties bijgedragen heeft!

    En ja, voor die draadstangen moet er nog een alternatief komen. De afstand is wel heel groot (ik schat 15 cm of zo).... Makkelijkste zou zijn om een mm dikker te gaan voor wat meer stevigheid. Houten multiplex box maken is ook een oplossing, maar zie ik wat tegen op.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waarschijnlijk is de isolatie van wikkeldraad beschadigd door de schroeven, dat zou ik goed controleren. Dan is het voldoende om de isolatielak even aan te tippen met epoxy.
    Het kan erger, draad dunner op die locatie, hot spot, dan kun je er op wachten dat het fout gaat.Of meerdere draden doorgedraaid.


    Kun je foto's plaatsen?
     

Deel Deze Pagina