Turnigy ging hals over kop

Goede avond aan allen,

Heb onlangs wat spullen uit het verre oosten laten komen en had vandaag eindelijk wat props om het geheel eens te testen.

De motor: Turnigy (B2835)2200 Kv
De regelaar:SuperSimple 30A
De batt:Rhino 3S2350Mah 20C
De prop: 6X4EP APC

Het geheel aangesloten met een Watt's Up meter ertussen om het geheel te monitoren.

Volgas draaide het motortje +/- 16.500 toeren en trok +/-17.5A.

Na 20 seconden werd het motortje dermate heet,dat ik het niet meer met de hand vast kon houden.

Na een aantal runs deed het motortje opeens "raar".
Het ging niet meer 17.000 toeren maar enkel 4500 toeren waarbij het maar 2.25A trok.

Na 30/45 seconden zo gedraaid te hebben,ging het in een keer vol in de toeren (naar mijn mening gewoon zwaar meer dan de voorgaande 17.000 toeren) en rukte zich zo uit mijn hand.

De ESC voelde lauw aan en ook de batterij had niks te klagen.

Waarom word het motortje zo heet?(Ook met een 5.5X4.5 werd het heet,ookal trok het toen maar 14A).
Waarom liep het opeens maar 4500 toeren en ging het opeens voluit?

Hoop dat iemand het uit kan leggen,maar voor mij waarschijnlijk geen "Made in China" meer...

Bijvoorbaat dank voor de te nemen moeite.

Hopelijk heb je alle vingers nog. Ik durf geen enkele motor, laat staan een 2200 kV 300 Watt inrunner, vast te houden tijdens het draaien. Altijd even op een testbankje monteren.

Check de goudstekkers. Deze willen wel eens slecht gesoldeerd zijn, waardoor de volle stroom slechts door een deel van de parallele windingstrengen loopt.

[suggestiemodus aan] Nadat de boel loeiheet wordt brand de coating weg, en maken de windingen alsnog contact? [/suggestiemodus]

Zo'n motor ondervindt tijdens het vliegen een veelvoud van de koeling die bij een grondtest plaatsvind. Je kunt er eigenlijk pas echt iets over zeggen na een vliegtest.

Je geeft aan dat de motor zodanig heet wordt dat je hem niet meer kunt vasthouden. Dan is de vraag, wat is voor de motor een bedrijfstemperatuur en eventueel max belasting. Het is immers zo draaimoment van de motoras wordt bepaald door het verschil in ingaand vermogen en uitgaand vermogen in Watt's. Als de motor heet is (niet vast kunt houden) loopt het rendement niet terug, maar de accu wordt ook heet en heeft dan meer weerstand en het vermogen loopt vervolgens toch terug. Een ander punt, als de motor bv 60 graden is, dan kun je em haast niet beetpakken, maar is dat slecht voor de motor?

Back