turnigy nano-tech 300mAh 1S35C (mcpx) batterij

Wat me opvalt bij deze batterij is dat je ze eigenlijk niet snel kunt laden, als ik deze aan m'n IMAXB6 hang, gaan ze vrij snel naar de 4,2V (binnen de 5min) als ik ze op 1C oplaad waardoor de stroom verlaagt. Daarintegen, houden de originele eflites een lagere spanning bij laden aan, waardoor je wel in stoomlimitatie kan laden.

Ik vlieg met een MCPX V2, steeds totdat ie als een dode vogel uit de lucht valt...

Per herlaadbeurt wordt er zo'n kleine 200mAh in de batterijen geladen, dus lijkt me een normale capaciteit aangezien de MCPX ze neit volledig leegtrekt.

Heeft iemand eigelijk al deze batterijen onderworpen aan een ontlaadtest? Ik vermoed dat die gehypte nanotechs toch een vrij hoge impedantie hebben ivg met de Eflites...

Doorvliegen tot hij neervalt is meestal een garantie dat de lipo's in no time dood zijn.

1 van de dingen waar je dit aan ziet, is precies wat je beschrijft.
snel omlaag donderen van het voltage onder belasting, snel omhoog schieten van het voltage bij laden.

Dat de originele dit wel volhouden is waarschijnlijk meer geluk dan dat deze kwalitatief beter zijn..
Bij mij overleden deze snel, en dit hoor je eigenlijk bij de meeste mensen..

Kortom, volgende set lipo's timen, max 5 of 7 minuten, je MOET hoger blijven dan 3,8 volt, ook onder belasting
grote kans dat als je mcpx naar beneden komt dat het voltage hier ver onder ligt.

De meeste ESC's schakelen toch uit bij 3.8V, is dat ook al te laag?
Te zien aan de hoeveelheid mAh dat de lader er bij-pompt waren de batterijen niet volledig ontladen, zelfs als ze nog in nieuwe staat waren...

Maar ok, zal een nieuw setje batterijen kopen. Moet je dan stoppen na pakweg 3-minuten (vol 3D) met de MCPX, vanals je merkt dat 't vermogen afneemt?

Doorvliegen totdat je mcpx "als een dood vogeltje uit de lucht valt" is onwijs slecht voor je Lipo. Je kan er bijna zeker van zijn dat de lipo dan al veel te ver ontladen is wat de levensduur absoluut niet ten goede komt.

Een goede manier om te zorgen dat je altijd "veilig" zit bij het ontladen van je Lipo's is beginnen met bijvoorbeeld 5 minuten vliegen. Hierna laad je je Lipo op en kijk je hoeveel mAh je in de lipo stopt. Probeer uiteindelijk op ongeveer 80% van je lipo capaciteit uit te komen, in jouw geval maximaal 240 mAh.

Een andere optie is een simpele lipo saver. Bijvoorbeeld bij HobbyKing: HobbyKing R/C Hobby Store : Hobby King Battery Monitor 1S

De meeste ESC's schakelen toch uit bij 3.8V, is dat ook al te laag?
Te zien aan de hoeveelheid mAh dat de lader er bij-pompt waren de batterijen niet volledig ontladen, zelfs als ze nog in nieuwe staat waren...

Maar ok, zal een nieuw setje batterijen kopen. Moet je dan stoppen na pakweg 3-minuten (vol 3D) met de MCPX, vanals je merkt dat 't vermogen afneemt?

Als het vermogen afneemt ben je mijn inziens al te laat. Probeer mijn bovenstaande tip eens, heeft voor mij altijd prima geholpen en ik vlieg al een behoorlijk aantal laadbeurten met de turnigy lipo's zonder problemen.

ok, 6 stuks in bestelling. Gelukkig waren ze op stock deze keer...

Zal er een projectje van maken, want met de brushless kit onderweg zal 't er niet makkelijker op worden voor de batterijtjes...

nope, dat is een stuk zwaarder..

Een esc Stopt niet uit zichzelf.
een mcpx slaat op een gegeven moment wel af, maar die slaat al veel te laat af voor het mooi
zeker als je altijd tot de cut off vliegt gaan de batterijen dan in no time over de huizen

En die 200 ma is leuk, maar als de chemie in een batterij zodanig verziekt is dat hij zijn voltage niet vast kan houden, heb je totaal niets aan die mili amps...

Doorvliegen totdat je mcpx "als een dood vogeltje uit de lucht valt" is onwijs slecht voor je Lipo. Je kan er bijna zeker van zijn dat de lipo dan al veel te ver ontladen is wat de levensduur absoluut niet ten goede komt.

Een goede manier om te zorgen dat je altijd "veilig" zit bij het ontladen van je Lipo's is beginnen met bijvoorbeeld 5 minuten vliegen. Hierna laad je je Lipo op en kijk je hoeveel mAh je in de lipo stopt. Probeer uiteindelijk op ongeveer 80% van je lipo capaciteit uit te komen, in jouw geval maximaal 240 mAh.

Een andere optie is een simpele lipo saver. Bijvoorbeeld bij HobbyKing: HobbyKing R/C Hobby Store : Hobby King Battery Monitor 1S

Zal ik zeker doen... thanx

Met mijn NE Solo Pro's 260 is het gedaan met spelen na 5 à 7 minuten (hangt beetje van de mods van de heli af - de ene heeft al wat zwaardere upgrades dan de andere) en als ik dan meteen (max 5 sec) na het uithalen de lipo meet zit ik steevast op 3,58 tot 3,66 V, wat na een minuut dan ca. 0,02 tot 0,03V oploopt, met de standaard 120 mAh van NE. Met de NanoTechs (160 mAh) vliegt de heli véél heviger en ook een minuut of twee drie langer en het is dan plots afgelopen met vliegeren bij ongeveer 3,7 V (meestal 3,72 tot 3,73 V). Ligt dit dan aan het feit dat de motor van deze heli's méér spanning en mA nodig heeft om in de lucht te blijven ?

Dat klopt.
Nanotechs en ook ander lipos die zwaar te belasten zijn houden hun spanning beter vast onder belasting.
Door de hogere spanning trekt de motor iets meer stroom en geeft over de hele vluchtduur iets meer vermogen en dat is alleen maar prettig.
Dat bij het leegraken van de lipo het plotseling over is is een nadeel dat eenvoudig op te lossen is door een veilige vliegtijd te berekenen en niet op de lipo cutoff te wachten.;)

Update: M'n 6 nieuwe Nano's vertonen eigenlijk 't zelfde gedrag.

- na zo'n ontlading van 200mAh, gaat de spanning bij laden aan 1C zeer snel (~5min) terug naar 4.2V waardoor snel laden niet mogelijk is. Typische laadtijd is zo'n 60-70min...
- bij ontlading via de lader aan 1C zakt de spanning naar 3.5 à 3.6V; om vervolgens traag verder te zakken naar 3V

Positieve noot: nu heb ik 12 bruikbare batterijen voor m'n mcpx!

Update: M'n 6 nieuwe Nano's vertonen eigenlijk 't zelfde gedrag.
Dan zit er geen slechter exemplaar tussen.
- na zo'n ontlading van 200mAh, gaat de spanning bij laden aan 1C zeer snel (~5min) terug naar 4.2V waardoor snel laden niet mogelijk is. Typische laadtijd is zo'n 60-70min...
Dus je laadt dan met 300mA en na 5min zit je op 4.2V en vervolgens laat je hem een uur doorladen.
Hoe verloopt de laadstroom dan na dat 4.2V bereikt is?
bij ontlading via de lader aan 1C zakt de spanning naar 3.5 à 3.6V; om vervolgens traag verder te zakken naar 3V

Positieve noot: nu heb ik 12 bruikbare batterijen voor m'n mcpx!
Het lijkt wel of de lipos zo goed als overleden zijn.
Hoe lang kan je er nu op vliegen dan en hoe lang duurt dat ontladen op 1C?
Hoeveel vluchten heb je inmiddels gemaakt per lipo en hoe lang duurt zo een vlucht?
Ergens klopt hier iets niet.:confused:

Laatst bewerkt:
de laadstroom neemt geleidelijk af van 1C tot 0.

Nieuwe batterijen hebben er zo'n 10-15-tal vluchten elk opzitten. Zorgvuldig op gelmet dat ze niet te diep waren ontladen....

Ik gebruik zo'n harness om ze parallel te laden...

Ik kan er nog zo'n 4min 3D mee vliegen...

Ik vlieg sportief met mij mcpx met dezelfde accu's, ik heb al lang gemerkt dat ze kwalitatief enorm verschillen. Na 4 minuten zit ik op 3.8 volt

Ik vlieg sportief met mij mcpx met dezelfde accu's, ik heb al lang gemerkt dat ze kwalitatief enorm verschillen. Na 4 minuten zit ik op 3.8 volt

3.8V onbelast?
De mijne zakken meteen naar 3.5/6 bij ontlading aan 1C via lader....

Is m'n tweede setje van 6st. Zou het parallel laden er iets mee te maken kunnen hebben?

de laadstroom neemt geleidelijk af van 1C tot 0.

Nieuwe batterijen hebben er zo'n 10-15-tal vluchten elk opzitten. Zorgvuldig op gelmet dat ze niet te diep waren ontladen....

Ik gebruik zo'n harness om ze parallel te laden...

Ik kan er nog zo'n 4min 3D mee vliegen...
Mijn voorlopige conclusie is.
1e Deze lipos hebben niet de C rate en/of kwaliteit die geclaimt wordt.
2e In 4min leeg betekend een gemideld stroomverbruik van 3A met pieken van aanzienlijk meer en dat is erg veel zeker voor deze lipos.
3e De cutoff lijkt op tijd in werking te treden maar voorkomt niet dat de lipos het zwaar te verduren krijgen.
4e De oplossing is een ander type cel maar de keuze mogelijkheden zijn beperkt.
Ik denk daar bij b.v. aan het op splitsen van deze 2s lipo maar ik weet niet of daar plaats voor is.
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy nano-tech 370mah 2S 25~40C Lipo Pack

Het parallel laden lijkt me niet de oorzaak alhoewel je de individuele cellen niet kan meten tijdens het laden waardoor ze allemaal tegelijk sneuvelen.

- na zo'n ontlading van 200mAh, gaat de spanning bij laden aan 1C zeer snel (~5min) terug naar 4.2V

Dan is de inwendige weerstand al (te) groot.......zou m.i. veel langer moeten duren, minstens 20min.
of ze zijn maar iets in de buurt van 100mAh ipv 300mAh.

En ja parrallel laden kun je beter mijden om iets meer over de Lipos te kunnen zeggen....

Ikheb alleen de 2 orginele lipos,
Maar wil graag n stuk of 6 goede lipos, lees meer capaciteit
Hebben, en ook n laadkabel zodat ik meerdere tegelijk kan
Laden. Heeft iemand een linkje hiervoor.

Back