Turnigy Nano tech 6s 2650mah probleem??

Ik heb vandaag eindelijk de voeding (maxamps 1000W :banana:)binnengekregen voor mijn Megapower Gemini duo lader.
Hiervoor gebruikte ik een Graupner Ultramat 14 lader.
Deze heeft veel meer instelmogelijkheden en aflees opties tijdens en na het laden.
Nu lijkt het dat van bovenstaande lipo de 1e cel verleden tijd is.
Voltage lijkt tijdens het laden/ontladen te schommelen van "normaal" zoals de andere cellen (±3.6v na vliegen) tot heel laag, iets van ±2.4v. Hij kwam ook niet hoger dan 3.6v tijdens laden terwijl de rest op 4.2v zat.
Daarna een storage cycle geprobeerd en daar gaf hij heel even 4.2v aan zoals de rest. Daarna kapte de lader er mee met de melding dat er een connectie verbroken was tijdens laden/ontladen.

Kan het zijn dat de balancerkabel van deze cel niet meer goed vast zit en dat dit "simpel" te fixen is met opnieuw solderen?
Of kan ik ervan uit gaan dat de cel overleden is?

Ik heb wel andere lipo's geladen met de megapower en daar heb ik het probleem niet mee (gelukkig)

Iemand een idee of tips?

Meten is weten. Even de totaal spanning via de dikke stroom draden meten en daarna de cellen afzonderlijk via de balanceer stekker. Waarschijnlijk een aansluiting van 1 balanceerdraad slecht als de spanning zo verschilt. Als de cel echt rot is had je dit eergister met vliegen direct gemerkt met dat smacken wat je doet. ;)
Groet,
Patrick

Ron:
Bedankt voor de links, ga het zo even doorlezen.

Maar ik denk dat het probleem toch in de lader zit.....
Het is een duo lader en op de andere poort heb ik de lipo net geprobeerd en daar helemaal geen problemen. De 1e cel gaf net als de rest bijna vol aan. Een keer ontladen en weer opladen ging zonder problemen.

Op de bewuste poort een 3s lipo geprobeerd en daar krijg ik dezelfde melding.
Zit te twijfelen om de lader open te schroeven en de verbindingen na te kijken, terugsturen voel ik weinig voor (risico van uit het buitenland bestellen...)

En dan is het ook nog eens geen weer om te gaan vliegen :sniper:

Back