Turnigy Pan Car GT10-X 1:10 of 1:12 ???

Hallo allemaal,

Wat is het toch mooi om de geboorte van je zoon te gebruiken om een sluimerende hobby weer nieuw leven in te roepen! Toen hij drie werd heeft hij zijn eerste 1:10 4x4 gehad. Nu hij 6 wordt meen ik dat hij klaar is om (onder nauwlettende begeleiding van pappa natuurlijk) het wat snellere werk te proberen.

Mede vanwege de eenvoud en het relatief beperkt aantal onderdelen is mijn keuze gevallen op een Pan car....van HobbyKing;Cars & Parts>Onroad Cars>Electric

Uiteraard zijn de echte merken veel mooier, beter en sneller. Maar reserve onderdelen (of een hele nieuwe) bestellen voor deze is toch wat "minder zuur".

Nu heeft die auto wat "eigenaardigheden". Niet alleen weet ik zeker dat de wielmaat niet klopt en de ophanging van de wielen totaal afwijkt. Ook lijken mij de maten niet helemaal te kloppen voor een 1:10 Pan Car.
Volgende mij is het gewoon een 1:12 rolling chassis met een 1:10 kap erop. Ik heb wat plaatjes met maten. Wat vinden jullie?

We wachten nog op wat onder delen, dus de auto heeft nog geen centimeter gereden. De volgende uitdaging is dan oo k nog een plek vinden waar we kunnen rijden in de buurt van Nijmegen. Iemand?

full

Hart-Hart = 25cm

full

Voorzijde is even breed ~19,5 cm

full

Achterwiel...

full

Voorwiel...

meer foto's en maten staan in het foto album

Laatst bewerkt door een moderator:
Maten kloppen wel voor een 1/10 200mm pancar. De banden en de bevestiging zijn wel anders dan de standaard 1/10 pancar banden. Dit kan een probleem opleveren mbt bandenkeuze etc.

In velp is er een club en daar zijn een paar rijders af en toe aan het trainen. Velp is 25 minuten van nijmegen dus nog goed te doen.

Volgens de beschrijving is dit een WGT auto.
Dus 200MM breed en idd schaal 1:10.
Wielbasis is idd een fracktie langer als wat je gewend bent met een WGT maar dit zal alleen maar helpen omdat hij wat langer is.
Het nadeel van dit soort auto's is dat er vaak onderdelen van andere auto's niet zo maar op passen en je dus verplicht bent met onderdelen van dit merk te werken.
Voorwiel ophanging is niets bizonders aan maar gewoon van dit merk.
Simpel en bijna hufter proof;)
Als je een Associated 10R5 neemt zal je ook zien dat deze 200MM breed is en een wielbasis heeft van ongeveer 260MM.
Niets vreemds aan hoor:cool:

Mvg Roy
full

Dank voor de opheldering. Ik heb hier en daar uiteraard al wel wat gelezen. Maar Pan car, maten (wedtrijd) regels...het is toch weer even "nieuw" voor me.

Waar komt de 235mm standaard dan vandaan? Is dat nieuw? Dat is toch ook 1:10? ik niet snap... :)

Naast een reserver setje van die Turnigy bandjes, heb ik ook twee setjes Jaco bandjes bested, dus de uitdaging om op een of andere manier ervoor te zorgen dat die gaan passen zal ik aankomende tijd aan moeten gaan.

Ik heb al gekeken of ik daarvoor onderdelen van Serpent S100 o.i.d. kan gebruiken. Eerst maar eens rijden en andere Pan cars in het echt zien. Hopelijk vallen de aanpassingen mee..

Voor wat betreft de auto zelf; tja het moet toch wel tegen een klein stootje kunnen. Er zit een 13.5T brushless in. Voorlopig staat de uitslag voor gas op 30% geprogrammeerd. Kan hij eerst wennen en bewijzen dat hij ermee kan rijden (met de 4x4 kan hij wonderbaarlijk goed overweg, maar dit is toch een ander beestje). Anders moet pappa voorlopig maar gewoon rijden....

Enige wat ik je aan kan raden is om eens op een zaterdagavond wedstrijd te kijken bij BV de MACH in Heemstede.
Daar rijden toch best wel veel pan cars rond.
Een pan car is de benaming van auto's die aangedreven worden op de achteras door middel van directe aandrijving zonder een onafhangelijke wiel ophanging te hebben achter.
Ze zijn er in de schaal 1:12, 1:10 en dacht zelfs 1:8.
Je kunt voor jou auto kijken of je losse velgen kan scoren en dan zelf er nieuwe banden op lijmen.
Ook is er de optie om een wat meer "standaard" achteras te monteren waar je wel de gangbare velgen op kunt monteren.
Check de diameter van de achteras en ik kan je vertellen of hier een "normale" achteras van een ander merk in past en je zodoende makkelijker je banden kunt scoren.
Voor zul je het zelfde moeten doen.
Diameter van de asjes opmeten en dan kunnen we(de pan car rijders) je tips geven waar te zoeken voor parts.

mvg Roy

Helemaal top! Ik zal binnenkort e.e.a. opmeten en posten.

Ik was eigenlijk van plan om de 29e met zoonlief naar Raco2000 Utrecht te gaan. Ik heb begrepen dat er dan daar wedstrijden zijn?

Zo uit het hoofd hebben ze er een NK op die datum waar ik zelf en met mij meerdere pan cars zijn.
Dit in 200 en 235MM uitvoering.
Ik heb beide:cool:
Check mijn foto album maar eens.

Mvg Roy

Eigenlijk 230mm.... Dat is de oude 1:10 pancar of ook wel Pro-10 genoemd, die komen in zgn Groep-C en Le-Mans bodies.

Nu de 1:10 en met dat de 1:10 pancars weer populair werd is er ook een soort van tourwagen variant gemaakt, 200mm breed en noemen ze GT.

Je kunt ook in Apeldorn bij de AMCA en in Eindhoven bij de EVMC kijken.

Eigenlijk 230mm.... Dat is de oude 1:10 pancar of ook wel Pro-10 genoemd, die komen in zgn Groep-C en Le-Mans bodies.

Nu de 1:10 en met dat de 1:10 pancars weer populair werd is er ook een soort van tourwagen variant gemaakt, 200mm breed en noemen ze GT.
.

Wederom dank! Duidelijk nu.

Als het de kleine heer bevalt zal ik zeker ook nog een keertje bij jou voorgestelde clubs komen kijken...

Is prima:)
Zoek naar een gek met een berg onderdelen en transport kisten(dat ben ik) en anders naar een groen orange kap.
Wij hebben in ons groepje rijders een aantal zeer gedreven mensen zitten die je met raad en daad bij kunnen staan en die er nog veel meer vanaf weten als ik;)

Mvg Roy

Eigenlijk 230mm....

De klasse wordt vaak aangeduid als 235mm maar er rijd vanalles rond van 235mm en inderdaad ook 230 tot 200mm.

Die van mij is aan de achterzijde 235mm met GRP banden. Met corally velgen is die 233mm door het verschil in offset van de velg. Dit is standaard uit de doos maatvoering van de auto. Vroeger was breder = beter.

De Duitse modified rijders zitten nu al op 240mm achter.

Op den Haag is er een klasse met 200mm en GT kappen. Op Heemstede rijd alles door elkaar en op Rucphen zijn er ook een paar rijders gestart met het rijden van een pancar.

Nou, ik heb getracht de maten van de as te meten samen met wat andere maten. Als je iets mist om een advies te geven, laat het me dan gerust weten; de schuifmaat staat in de aanslag!

Ik heb stille hoop dat het om te bouwen is;
deze Serpent Clamp hub left S100 411238 :: S100 1/10th Scale Parts :: Serpent :: The Border Online RC Shop en deze Serpent Diffhub S100 411237 :: S100 1/10th Scale Parts :: Serpent :: The Border Online RC Shop als basis voor de ombouw set. Afhankelijk van de as-maat eventueel een andere as of de huidige gewoon afzagen. Is dat iets?

full

Dikte van de achtereras.

full

Breedte van het motorhuis..

full

Off-set ten opzichte van de hartlijn.

De acheras zelf is de volle 20cm lang.

Nu ik het zaakje uit elkaar heb gehaald voorzie ik met huidige onderdelen ook wel wat problemen. Zo komt de overbrenging van alle aandrijfkracht op het linker achterwiel terecht op dit plat stukje van het wiel;

full

Ik vrees dat dit geen lang leven heeft.

Ook schieten de "suspension arms" op een zijde al omhoog na een beetje bewegen (foto volgt nog). Ik heb het proberen te verhelpen door de gaatjes een beetje taps uit te vijlen. Dit heft geholpen aan één zijde. De ander schiet nog gewoon omhoog :(

7MM as is dus corally als alternatief.
Deze werkt met zelfde maat.
Lijkt er op dat je metrische lagers er in hebt zitten.
De suspensionarms of link arms daar wil ik maat van weten van hart-hart kogels.
Dit om te kijken of er een ander merk link arms de zelfde maat heeft en je deze kan gebruiken.

Mvg Roy

Ickboon en Mathijs1979 hier op modelbouwforum trainen nog wel eens op Velp. Wellicht kun je met hun een afspraak maken daar. Zij rijden beide met een Corally dus kun je meteen bekijken of een corally as daadwerkelijk past.

Eerlijkheidshalve, als je een corally as en hubs wilt kopen zou je wellicht even rond kunnen kijken of je ergens een 2de handse Corally 10x of 10sl kunt kopen. De prijs van een as en de 2 hubs kan aardig oplopen en dan heb je nog steeds de voorophanging die wat minder is.

Laatst bewerkt:
Back