Turnigy presteert beter dan Gens Ace

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door RCmarc1995, 22 jun 2020.

  1. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Helden
    Hoi volgens hun website...voor wat het dan waard is!

    HRB provides a 6-month warranty period. The after-sales is as follows;
    1 The free has: if the battery has any quality problems within one month from the date of order placement. The buyer need to provide inspection pictures. Once confirmed we will arrange a free return.
    2 1-3 months: if the battery has any quality problems , the buyer need to provide inspection pictures. Once confirmed we will arrange new battery to buyer. The buyer bear the freight.
    3 3-6 months: if the battery has any quality problems , the buyer need to provide inspection pictures. Once confirmed we will give the clients discount when order new lipo.
    Not included in customer reasons, such as overcharge, over discharger(Less than 3.6V), etc.

    Mijn ervaring met HK is goed heb steeds mijn geld terug gehad of een nieuwe opgestuurd gekregen bij een defecte of slechte LIPO.

    En volgens RCGroups info over LIPO's , de regel is hoe zwaarder hoe beter.
    Ref:https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1767093-Battery-Load-Test-Comparisons
    Mijn Rhino 6S5000 50C wegen 900 gram en mijn CNHL BL 6S5000 65C wegen 750 gram... de Rhino is beter iR=1.25 mOhm per cell gemiddeld en de CNHL iR=2.25 mOhm gemiddeld.
    Dit is gemeten met de Wayne Gilse LIPO Checker.
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Precies zou ik niet te veel op vertrouwen .
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    HRB is ook nooit 50C, maar ik zocht ook 25C packs :)
     
  4. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Helden
    Hoi,
    Precies, mijn ervaring omdat ik op mijn club verschillende LIPO's test met mijn ESR Wayne Giles tester dat de C waarde op de LIPO gebakken lucht is.
    Je mag blij zijn als je de helft haalt van de opgegeven waarde, dus wil je 25C hebben dan koop maar een 50-60C Lipo en je zit in de buurt.
    Groet Hans
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een lipo kan wel 100C halen maar er is geen regel die zegt hoe getest moet worden.
    Ik heb regelmatig meer dan 100C uit 20C lipo's getrokken maar dan max een seconde of 3-4.
    Als je een hele lipolading leeg wil trekken dan kan je zelfs bij de zogenaamde 70C lipo's maar tot een C of 25 gaan.
    De fabrikanten zeggen zelfs dat meer dan 10C de lipo sloopt, dan haalt ie hun voorgeschreven 1000 cycli niet meer maar hooguit 200, als je hem goed behandeld.

    GJ
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Even met de packs aan het spelen geweest. Ontladen tot 3.5V met 10A en daarna geladen gaat er ruim 5000mAh in. Balans is nog best goed volledig ontladen. Pack wordt wel iets warm maar dat is normaal als je hem volledig leeg trekt. Weerstanden lijken ook niet zo gek. Deze zakken nog iets na een paar keer gebruik (dit is een eerste lading). In het begin van de lading liggen de weerstanden dichter bij elkaar, wellicht trekken gelijk straks.

    [​IMG]
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De IR zegt alleen maar iets als je vergelijkt bij exact dezelfde temperaturen.
    Het kan per graad verschillen.
    De verschillen per cel kan ook nog komen omdat de binnenste cellen warmer worden bij laden en ontladen dan de buitenste cellen.
    Bij nog niet geladen packs is de IR altijd iets hoger omdat er een soort conserveringsmiddel in de accu zit dat na een paar ladingen verdwenen is.

    GJ
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Klopt. Dit is de HRB op mijn Hyperion lader met een leeg pack (3.70V per cel) aan het begin van het laden. Pack is dan hand warm (+/- 35c) Deze lader geeft rond de 1.4mOhm voor de 30C SLS.

    Balans blijft ook perfect bij 2C laden, 4mV verschil tussen 6 cellen. Alle cellen zijn mooi gelijk.

    [​IMG]
     
  9. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Helden
    Hoi

    De hyperion lader, heb zelf de 720 duo geeft een iets lagere iR waarde weer in vergelijking met mijn Wayne Giles ESR checker.
    Uiteraard wil je vergelijken is de temperatuur een factor die dan altijd hetzelfde moet zijn en als je altijd met dezelfde lader laad en die waarde vergelijkt na bv 20 ladingen kun je bijhouden hoe de LIPO zich houd na verloop van tijd.
    op zichzelf zijn dit mooie waardes en ben benieuwd wat deze zijn naar 10 ladingen, houd ons op de hoogte.
    Bedankt alvast grts Hans
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb de packs een stuk of 5 keer geladen en ontladen met 10A en je zag de weerstanden een tikje zakken en gelijker worden. Vandaag heb ik even 4 vluchten gemaakt met de packs en ze bevallen goed :) Maximaal 100A belast en in een minuut of 8 ongeveer 3300 eruit gevlogen (Ongeveer 5C gemiddeld belast). Ze zijn dan lekker warm maar absoluut niet heet. Gezien de huidige temperaturen is dit erg netjes. De spanning was na de vluchten 3.75V per cel en de balans 10mV verschil tussen de 12 cellen. Dat is helemaal niet slecht. Met 10A opladen direct na de vlucht zat de weerstand rond de 1mOhm voor alle cellen. Er was een verschil van 0.2mOhm tussen de cellen wat in de meetfout zit. De cellen lijken erg goed gematcht, wat met goedkope packs normaal niet gebeurd dus het is een mooie stabiele batch waar ze uitkomen.

    Daarnaast van een clubgenoot een Turnigy Bolt 5400 65C pack galaden en de weerstand bekeken. Ik verwachte lagere waarden gezien de prijs en ervaringen met die packs, maar de weerstand lag niets lager. Gezien het een nieuw pack was zegt dat wellicht ook nog weinig.
     

Deel Deze Pagina