Turnigy Programming Card.

Hallo iedereen,
Ik startte kortelings een vraagje voor mijn Voyager en dit omtrent het koppelen van 2 regelaars. Bedankt iedereen voor de prima info.

Bijkomend vraagje;
Iemand enig idee hoe een Turnigy ProgramCard effectief kan gebruikt worden, ik gebruik ze maar weet niet echt wat de verschillende mogelijkheden zijn. Vandaar mijn vraagje, zijnde ;

Welke betekenis hebben de volgende mogelijkheden bij deze kaart ;
- cut off type (soft cut en cut off)
- cut off voltage (low, Middle, high)
- Start mode (normal, soft, very soft)
- timing mode (low, middle, high) ; bij deze hebben ik ergens vernomen dat de "high"stand gebruikt wordt bij kleinere motoren met een hoog toerental.

Kan iemand mij hierover meer vertellen of een nederlandse beschrijving van de verschillende functie bezorgen.
Zodoende ik weet, wanneer ik wat moet gaan instellen en deze instelling daadwerkelijk in functie is van het soort motor (wattage, vermogen en of toerental) of type toestellen.

Groetjes en alvast vooraf bedankt.

Zie de manual van de regelaar, deze komt op een a4tje erbij....

Superkort:

Type, cut off= direct alle power eraf. softcut=langzaam naar nul.

cutoff , waneer grijpt de regelaar in, bij te lage accu spanning. Lager=later (legere accu), hoger=eerder (vollere accu)

Startmode= gewoon, langzaam op komen, en superlangzaam opkomen. (heli)

Timing inrunner=low outrunner= low/ medium sommige motoren en motoren met veel polen = high.

soft cutoff gebruik je bij een motor kist. Vooral bij een acro of 3D kist is het heel vervelend als je net bij een hoverfiguur de motor helemaal kwijt bent.'

Bij een zwever hard cutoff. Je kan anders niet herkennen op grote hoogte of de motor is afgeslagen.
Zou je soft cutof bij een zwever gebruiken, dan kan je ongemerkt de accu bijna helemaal leeg trekken (bij hard cutoff blijft er meer over) en als je dan nog gaat thermieken, dan blijft er mogelijk zelfs niet genoeg voor de BEC over.

Timing zou ik alleen veranderen als je merkt dat de motor bij volgas een beetje rauw loopt of startproblemen heeft.

De cutoff spanning hangt af van de kwaliteit van de accu. Moderne lipo's hebben een wat hogere spanning en hebben een wat hogere afslag nodig.
Bij 3D kan je wat extreme dipjes hebben bij sommige figuren. Dat moet niet direct tot afslag leiden (ook weer net bij hoveren op lage hoogte).
Met een "half-gas-vlieg-kistje" moet je juist weer niet te lage afslag hebben. Als je halfgas al tot een lage spanning ontlaad, dan ben je eigenlijk al te leeg.

Afslag zie ik als een noodgreep. Zorg dat je voor die tijd al zelf gestopt bent. Vlieg op de timer en laat 20% over in de accu. Die leeft langer en blijft beter in balans (laden is dan sneller klaar).

Back