Tutorial: kunststof schroefgaten repareren!!

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door drift-junkie, 29 aug 2010.

  1. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Tutorial kunststof schroefgaten repareren!!

    Er zijn al vele mogelijkheden beschreven, hoe een “uitgelubberd” schroefgat in kunststof te repareren, een “alternatieve methode” (door mijzelf uitgedacht) die ik met “goed resultaat” regelmatig hanteer, zal ik hieronder zo goed mogelijk proberen te beschrijven. Niks is definitief, zo ook niet met deze methode, het voordeel van deze methode is wel, dat het gemakkelijk op “locatie” uitgevoerd kan worden, mits boven de 5 graden Celsius, ivm het uitharden van de secondelijm.

    Benodigdheden reparatie M3 (zelftapschroef):

    3 mm boortje,
    Krimpkous 2,4 x 100mm (te koop bij Hornbach),
    Secondelijm,
    Schaar/hobbymes,
    Aansteker om de krimpkous te laten krimpen,

    1) Schuif de krimpkous over de schroef en verhit deze, al ronddraaiend met een openvuur zodat de kous stak om het schroefdraad krimpt + nog 10mm extra zodat er een “tuutje” ontstaat, en knip deze bij ongv. 2mm onder het schroefdraad op het smalle gedeelte (het tuutje) af.

    2) Controleer nu hoever de schroef in het gat moet vallen, voorbeeld 10mm: breng nu 2 mm in “mindering” = 8 mm, boor nu (handmatig) met het 3mm boortje het gat tot op deze diepte uit. Probeer of de schroef in combinatie met de krimpkous in het gat kan.

    3) Doe nu een druppel secondelijm in het gat, en breng tevens secondelijm “ruim aan” (niet te dun/te zuinig, liever overmatig) goed verdeeld op de krimpkous. Duw nu de schroef incl. krimpkous (niet schroeven) snel in het gat, tot ongv. op het punt zoals in 2) is beschreven, en laat het een tijdje drogen (5 minuten oid), draai de schroef uit het gat, nu nog even uit laten harden, snij daarna het teveel aan krimpkous boven het gat netjes weg, en klaar is Kees!

    Veel schroefgaten geraken dol, omdat men niet goed opnieuw een schroef in het gat draait. De beste methode is, om eerst de schroef links om te draaien totdat hij ineens een stukje naar beneden zakt het gat in, draai nu rechtsom de schroef voorzichtig vast (vast is vast), het gat zal nu een stuk langer goed blijven, aangezien je nu niet iedere keer “opnieuw” schroefdraad in het gat “tapt”, succes!!
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2010
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Mooie tip:zon:
     
  3. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    Dit is zeker een bruikbare tip, nooit aan krimpkous gedacht, maar ik kan met erg goed voorstellen dat je de draad er mooi mee erin krijgt.
    Ik dipte een schroef in gesmolten hard frituurvet waardoor er een heel dun laagje op de schroef achter bleef. Vervolgens goot ik het uitgelubberde vol met epoxy en druukte de vette schroef erin. Na uitharden kun je eenvouwdig de vette schroef eruit draaien waarna je nieuw epoxy schroefdraad hebt. Maar dat duurt langer dan secondelijm en de schroef kun je niet vast wringen.
    Jakko
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2010
  4. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    bij veel gaten zou je zelfs ook M4 kunnen tappen, mits het kan.
    maar idd wel handige tip.

    gr Sander.
     
  5. shootemup

    shootemup

    Lid geworden:
    3 jan 2010
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Stekene
    Handige tip ;)
     
  6. H.v.Kolcentur

    H.v.Kolcentur

    Lid geworden:
    9 feb 2010
    Berichten:
    83
    Locatie:
    puiflijk (gelderland)
    goede tip
    ik gebruikte altijd gewoon bizon montage kit
    doopte de schroef er in en vanst draaien (zit hij niet voor permanent vast maar wel goed vast)
     
  7. koentje

    koentje

    Lid geworden:
    16 jun 2010
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Goes, Zeeland
    waarom koop je niet gewoon nieuw onderdeel?
    Koen
     
  8. Koenie

    Koenie

    Lid geworden:
    1 aug 2009
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Hoogmade (vlakbij Leiden )
    Omdat dat weer extra geld kost;) en dit is gewoon een manier die makkelijk uit te voeren is.
     
  9. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    ik heb het ook een keer gedaan met repaplast dat is een 2 componenten lijm, en als dat hard is is net nog harder dan plastik.
    ik heb eerst het gat uitgeboord toen repaplast erin gedaan en toen mijn schroef met een beetje vet erin geduuwt, even laten drogen en na een minuut draai je de schroef er zo uit.
    en dan heb je weer een mooi schroef gat.
     
  10. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Mooie manier Per!

    Groet Robert
     
  11. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2011
  12. Jizmac

    Jizmac

    Lid geworden:
    14 dec 2009
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Rechts van Zwijndrecht & onder Papendrecht
    Volgens mij waren die setjes niet zo heel goedkoop. Al snel iets van 60 euro. Als je zo'n set heb is de reparatie 60 cent. Dat dan wel weer.
     
  13. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Zover ik heb kunnen natrekken, is M6 de kleinste maatvoering bij het “heli-coil system”, veelal niet echt geschikt (jammer genoeg) voor onze toepassing.
     
  14. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Ik gebruik messing plugjes M3 van tony'scscrews 3mm Brass Insert - Tonys Screws LLC
    4 mm boren, indouwen, schroef indraaien en klaar. Je kan er desgewenst nog een beetje secondenlijm bij doen.
     
  15. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Onzin, vanaf m3 zijn er helicoils ;)
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    niet juist gezocht:
    Catalogus Midlock

    kijk in:

    --- Nieuws en nieuw gereedschap
    A. Tangen
    B. Tijdafstelsets en borggereedschap
    C. Schroefdraadreparatie gereedschap

    daarna:
    Schroefdraadveren
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2011
  17. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Oeps, bij deze een kopie van de onderliggende maten die kennelijk ook verkrijgbaar, en bruikbaar zijn voor onze hobby!

    Schroefdraad veren maat & verpakt per tappen, montageapparaat, boormaat
    M3 x 0,5 MRV-M3 1,5D (10x) MRT-M3 MRP-M3 1/8 - 3,2 mm
    M4 x 0,7 MRV-M4 1,5D (10x) MRT-M4 MRP-M4 11/64 - 4,2 mm
    M5 x 0,8 MRV-M5 1,5D (10x) MRT-M5 MRP-M5 13/64 - 5,2 mm
    M6 x 1 MRV-M6 1,5D (10x) MRT-M6 MRP-M6 1/4 - 6,3 mm
     
  18. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Dank voor het artikel, ik heb het bij ons op het forum geplaatst.


    (dit in overleg met Per.)
     
  19. tcarnal

    tcarnal

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    451
    Locatie:
    Rijswijk ZH
    oude thread maar helemaal top ;)

    net alle schroef gaten van m'n zender gefixed sluit weer zoals nieuw.

    Thx voor deze super tip.

    ciao,
    Thijs
     

Deel Deze Pagina