Tutorial-tje: Omzetten afbeelding naar CAD (Vectoriseren

Nadat ik het berichtje had doorgelezen over watervliegtuigjes, komt de vraag: wil ik dit ook en waar vlieg je dan mee?
Nu ben ik een klein beetje 'schaal-freak' en zou alleen maar met een schaalmodelletje aan willen komen. Vandaar dat ik op http://info.rc-wasserflug.de/ rondsnuffelde en aan het orienteren was.

Nu is een Catalina vliegboot een lust voor het oog en viel mijn oog ook op deze plannen.
plan_catalina.jpg

deze tekeningen zijn ingescant door iemand in hoge resolutie en zeer goed bruikbaar (mijns inziens) voor het nabouwen van een dergelijke vliegboot. Alleen het formaat 'tiff' is redelijk vervelend printen op een A4 printertje... vandaar deze omzetting.

Overzicht fotootje van de 1e sheet van de tekeningen:

normal_1%7E1.JPG

programma downloaden om plaatjes om te zetten in ACAD: http://www.img2cad.com/ (gratis)

normal_3%7E1.JPG

Invoeren en omzetten...

normal_2%7E1.JPG

Dit werkt als een speer. probleempje is echter dat je allerlei losse stukjes krijgt.

normal_4%7E0.JPG

Maar toch, vind ik de resultaten niet gek... ik ben benieuwd hoe het is als je ze gaat uit printen. Nu komt nog een paar avondjes tekenen in ACAD om het geheel recht te krijgen, de diverse delen op te schalen naar de juiste grootte. Ik weet namelijk niet of het programma de juiste verhoudingen overneemt m.b.t. meerdere sheets.

Nu kun je redelijk eenvoudig in ACAD je printdomein bepalen en zo de spantjes + ribbetjes op A4 kunnen uitprinten.

Verdere gegevens programma'tje:
Code:
Input image formats: BMP, JPG, TIF, GIF, PNG, PCX, TGA, RLE, JPE, J2K, JAS, JBG, MNG and more. 
Output vector formats: DXF, HPGL, EMF, WMF and others. 
Create center lines and outlines. 
Outline solid raster areas. 
Color, Gray and black-and-white images vectorization. 
Scale images in the X and Y directions to make them larger or smaller. 
Increase or decrease brightness and contrast. 
Tracing raster lines, arcs, circles, arrow lines, dash lines, polylines, hatches on monochrome, grayscale or color images. 
Automatic correction: restoring of intersections, aligning, joining fragments, joining fragments to line, arc, circle and polyline. 
Removing low sized vector objects, correction of recognized texts. 
Automatically straighten images to a reference line. 
Remove speckles of color to make colors more uniform. 
Can adjust tolerance levels. 
Batch processing. 
Drag and Drop supported.

Het is trouwens niet zo dat ik nu direct een 'Catalina' vliegboot bouw, maar ik wilde jullie die niet onthouden, aangezien je vaak 'dingetjes had moeten weten' om jezelf leuke projecten niet te hoeven te onthouden.

Plezier ermee...

Hé, de eerste tutorial :!:
maar dan moet je het wel in het subforum "tutorials" zetten. :wink:

Verder dekt de titel de lading niet helemaal, er zijn nl. nog tal van andere CAD-programma's die met gevectoriseerde bestanden om kunnen gaan.
Ook kan dat niet alleen bij tiff, maar ook bij de meeste andere pixelafbeeldingen.
Voor de zoekfunctie is het, denk ik, ook handig als "vectoriseren" er bij staat.
Misschien zou je de topictitel kunnen wijzigen in
Omzetten afbeelding naar CAD (Vectoriseren).

Hoi Pieteralje,

Prachtig!!!
Ik heb direct de proef op de som genomen en een P40E van Brian Taylor geladen, werkt inderdaad perfect.
De opkuis van de tekening zal wel enorm veel werk vragen, en dan stel ik mij de vraag of het niet beter is de tekening als achtergrond in je CAD programma te hangen...

In elk geval ik kijk uit naar meer hierover.

tot hoors
Tom

Om een rasterafbeelding op de juiste schaal achter een cadtekening te hangen is meestal nog wel wat werk en in sommige gevallen (CAD-pakketten) ronduit lastig.
Eerst vectoriseren is dan makkelijker en de bestandsgrootte blijft beperkt :). Daarnaast kun je ook 'snappen' op de gevectoriseerde file.

Zelf gebruik ik wintopo pro. Ook gratis

Hoi WV,

Ik zie niet onmiddelijk het probleem van het in de juiste schaal hangen achter een cadtekening?
Trouwens maakt eigenlijk ook niet uit, want een CAD kan je vrij eenvoudig verschalen als het niet de gewenste schaal is.

Tom

Tom,

Het is niet direct een probleem, maar vaak zal je meerdere aanzichten/foto's achter elkaar willen hangen, omdat er door de verschillende tekenaaars nogal wel eens creatief met de afmetingen/verhoudingen wordt omgegaan en dan zijn lijntekeningen wel makkelijker.
Ook kun je met een gevectoriseerd bestand eenvoudig wat rekenwerk doen: "Bij deze schaal heb ik dit vleugeloppervlak" enz.

Peter,

Je moet het topic nog wel even verplaatsen.

Tot op heden heb ik dat altijd op mijn werk kunnen doen, breedte A0 kon ik scannen.

Meestal laat ik een paar plans samen komen en dan scan ik ze als ze het toelaten hier... :wink:

Tot hoors
Tom

Ik heb hem verplaatst naar tekeningen. Ik denk dat die daar het best tot zijn recht komt.

Satoer zei:
Ik heb hem verplaatst naar tekeningen. Ik denk dat die daar het best tot zijn recht komt.

Nee, hij moet onder tutorials, het gaat m.n. over schaaltekeningen.

heb trouwens eens heel diep op de tekening ingezoomd en kwam er achter dat het niet lijntjes zijn maar vierkantjes... of eigenlijk kriebeltjes. :-( dat betekend dat je wel alle omtrekken e.d. hebt, maar geen direct bruikbare tekening. Hoe zit dat bij jou P40 Tom?

Hoi,

Klopt ook van die driehoekjes dat is wat ik bedoelde met de opkuis zal veel tijd kosten...en daarom denk ik dat je beter een tekening erachter hangt...
Brian Taylor zijn plans hebben veel puntjes en hij tekende de nerven van het hout ook nog eens...die staan er dus ook op en moeten eruit.

Zowieso moet je nog lijnen trekken het grote voordeel hiervan is wel dat je snap punten hebt.
Dacht maakt het dan net weer iets eenvoudiger, als je dus je nieuwe lijnen op een andere laag zet is het toch weer handig en veeg je later alles weg. :wink:

haha wel echt typisch voor het modelbouwforum, ze verplaatsen die topics hier constant, vind ze vaak niet meer terug. :roll:

Tot hoors
Tom

haha, ja kan gebeuren. hoop dat die snel in tutorials op vliegendeschaalmodellen komt.

maar over het opkuisen: ik denk dat dat alleen noodzakelijk is als je ervan freesdelen wilt samenstellen. anders heeft het voor bijvoorbeeld deze tekening geen toegevoegde waarde. kun je net zo goed een 'tiff-je' uitprinten. want ik neem aan dat je die op bv een A0 plotter kunt plotten. Alleen wil je bepaalde delen printen op een A4 printer is het wel weer handig. misschien hoef je dan nog niet eens op te kuisen.

Zal vanmiddag eens een printer aansluiten en proefjes doen.

Yep, klopt...voor mij is het natuurlijk om naar de cnc machine te sturen.
Plotten op A0 is perfect mogelijk.

Als het enkel om te printen of plotten is, dan kan je beter de orginele file (tif of dergelijke) nemen en zo printen, dan hoef je het niet te vectoriseren.

Als je een bepaald gedeelte wil printen op A4 neem je best je Photoshop, coreldraw of weet ik veel welke software en knip je het in stukjes.
Dat maakt het voor de mensen die niet over een CAD pakket beschikken iets eenvoudiger.

ok en nu terug :ontopic:

Back