twee accu's tergelijktijd laden

Je onderschrift klopt :confused:->Google!

Als een kabel kan maken, en de accus zijn gelijk ontladen kan het. anders niet. zal wel langer duren.

ook als ze gelijk ontladen zijn kan het niet.

alleen lipo in serie mits dezelfde accu's en gebalanceerd laden.

enhet laden van meerdere accu's tegelijk in serie of parallel is af te raden.

mvg Hans

Hallo Darkfire,

Dat lijkt me precies het doel van zo'n parallel kabel; twee packs parallel laden en ontladen.

Je moet er wel voor zorgen, dat beide packs even oud zijn, evenveel gebruikt én even ver ontladen zijn vóór je ze parallel aansluit anders loop je het risico van hoge vereffeningsstromen, die als het tegenzit, korte metten maken met de contacten in je stekkers.
Ook zal de lader mogelijk problemen hebben om het correcte afschakelpunt te bepalen en kan het voorkomen dat één pack al vol is en het andere nog niet.

Als je hier om denkt (én de 'r' op de goede plaats zet) kun je ze tegelijkertijd laden.

Hans denkt er anders over, maar in de NiMH periode heb ik het regelmatig gedaan, met het in acht nemen van de factoren die ik noemde.

Groeten,Jan.

Laatst bewerkt:
Dat ben ik met je eens, mijn NiMH packs waren destijds samengesteld uit geselecteerde cellen die (gemeten) behoorlijk dicht bij elkaar bleven, dan kun je dit soort laadmethoden gebruiken.

Van de huidige generatie NiMH weet ik het niet, ongeselecteerde packs moet je inderdaad voorzichtig mee zijn.

Groeten,Jan.

thx all!

ik zal het niet doen, en met een rustler rij ik toch niet twee accu's tegelijkertijd (teminste ik weet niet hoe je dat moet vlikken).
en de een zal voller of leger zijn dan de ander, dus dat zorgt voor laad problemen en mijn lader slaat waarschijnlijk op hol (heb een carson 4A, die geeft aan waneer een accu vol is).

zijn het lipo's die je tegelijkertijd wilt laden?
Dan kun je dit eens lezen
About parallel charging of Lixx / PB packs. - RC Groups
Naar het schijnt is het zelfs beter om lipo's parallel te laden omdat ze beter gebalanceerd worden.
Heb het zelf nog niet gedaan maar een collega op de vliegclub laadt zo 8 pakketten tegelijk.

En lipo's in serie laden is juist gevaarlijker want als je de balanceer stekkers verkeerd om aansluit blaas je de balanceer bedrading of print op.

Nee nimh, en ik ben niet van plan om te gaan naar lipo ,want ik blijf gewoon in het vertrouwde nederland bestellen dus het is veeeel duurder.
Oja, nimhh vind ik snel genoeg:wink:.

hoe zit het dan met een MERV(ga misschien een kopen) die rijd twee accu's tegelijkertijd?
Moet ik dan al gelijk mijn eerste ritje met twee accu's doen?
Ook staat er op mijn lader: output: 7.2V 4A.
kan het dus?

Back