Twee brandstofmotoren gekoppeld

Micropuller

Forum veteraan
Een van onze leden is bezig een tractor te bouwen met twee 15cc ducted fan motoren. Hij vroeg mij de motorsteunen en de koppelingen + lagering te maken. Hierbij het resultaat van een paar uurtjes klussen:
motorengercodx5.jpg

Ziet er netjes uit, maar is dat normaal bij jullie dat de koppelingsklok een kleiner tandwiel aandrijft ????

En gaat dat plastic dan niet rete hard stuk ?
(ben noob op dat gebied, vroeg me het gewoon af..)

Netjes gemaakt zeg! Ik zou het eindresultaat ook graag willen zien.

Gebruiken jullie nylon tandwielen?

Tja, zelf zou ik er stalen tandwielen op hebben gezet, maar de eigenaar van de motoren wilde liever kunststof (POM)
Het komt wel vaker voor dat er bij ons een versnelling in de aandrijving zit. Soms ontkom je hier niet aan als je aan een hoge wielsnelheid wilt komen. Het alternatief is een kroon/pignonwiel met een overbrenging van 1:2 of 1:1,5, maar dat maakt het bouwen van de achteras wel lastiger.

waarom eigenlijk de keuze voor ducted fan motoren?

mvg jarno

Hoe werken die eigenlijk? Die ducted fan motoren? Of is er weinig verschil met 'gewone'?

apexi zei:
Hoe werken die eigenlijk? Die ducted fan motoren? Of is er weinig verschil met 'gewone'?

Ducted fan motoren zijn gewone 2-takt nitromotoren. Het grote verschil is, dat ze door de fabrikant al flink zijn opgevoerd (net als automotoren)
Voorbeeld: een 15cc os viegtuigmotor levert 2,8 PK bij 15000 omwentelingen. Een 15cc os ducted fan levert 4,8 PK bij 22000 omwentelingen.

Wat de voortgang van het project betreft; zo stonden de zaken er afgelopen zaterdag voor: (let wel, dit is niet mijn tractor, ik heb alleen wat onderdelen gemaakt.)

img7645mv7.jpg

Het zal aan mij liggen, maar die uitlaat staat voor de wielkap? word die kap daar niet ontzettend smerig van?

Verder: ik wist niet dat er micropullers bestonden :D lijkt me heel mooi om een keer te zien (horen?) werken!

En dan nog, het zal wel een verzinsel van mij zijn, maar toch:

De uitlaat spuugt de lucht als het ware uit, deze straalt dan naar achteren. Als dan je wielkappen in de weg zitten, brengen ze veel meer luchtweerstand op de uitlaten..

Dit is wat ik hier heb verzonnen, ik kan het verder ook niet onderbouwen.

Ja, als ze vrij zijn helpen de uitlaatgassen de tracktor ook weer een stukje mee naar voren, straalaandrijving idee, hoewel uiterst marginaal natuurlijk, dat dan weer wel :P

Bedankt voor de uitleg wat betreft de motoren. Ik vind het een mooi project. En als aanvulling op Dikkie, denk ik dat er wel wat meer over RC tractor pulling gepost mag worden.

Tja, er zal inderdaad wel wat olie op de spatborden terecht gaan komen, maar ik denk dat er tzt wel een bochtje op de uitlaten gemaakt gaat worden.
Over extra tegendruk maak ik me geen zorgen. De uitlaat moet wel heel dicht op de spatborden zitten (ik geloof minder dan 1,5x de doorsnede van de stinger), wil je daar last van krijgen.
En wat betreft meer draadjes over micropulling, dat zou inderdaad niet gek zijn. Voor zover ik weet zijn er drie leden van onze club actief (geweest) op het forum, ikzelf, Frema (Martin Stouten) en Knorretje (Frank Gijsen) Misschien zou het leuk zijn als Martin wat meer kon laten zien van zijn turbine-tractoren, ik zal het eens vragen.

zo'n RC races, is dat zoals in de werkelijkheid, met het voort trekken van gewichten?

moet wel grellig zijn om dat te zien

keep up the good work, man!!

tja het is geen benzine motor he 8O :roll: :evil:

Back