Twee lipo's in serie schakelen

Ik wil twee nieuwe lipo pakketten van 5s1p bij 5a in serie schakelen. Wat is het juiste moment om dat te doen: als de accu's leeg of juist helemaal vol zijn? Ook moet ik er nog stekkers aan solderen. Nu heb ik van die goldcontactstekkers (pinnetje en een staafje). Welke soldeer je aan welke draad? Of maakt het niks uit.
Ruben
 
Een min en een plus aan elkaar zodat je een min en een plus overhoudt. Maar gezien je vraag...weet ik niet of het verstandig is dat je ermee aan de gang gaat. Je hebt het over 10s lipo. Een foutje is dan al vrij snel geen pretje meer.
Hoe ga je die 10s lipo uiteindelijk balanceren? Het moment, vol of leeg, maakt weinig uit. Als je maar balanceert.
 
Hey Ruben,

Als je ze permanent in serie wilt zetten, is het het handigst om ze eerst beide te laden/balanceren en dan te koppelen. Op die manier zijn ze vol op het moment dat je het pakket samenstelt. Zou je dat leeg doen en ze dan als 10s gaan laden/balanceren, dan kan het zijn dat er een te grote onbalans inzit voor je balancer om nog weg te kunnen krijgen.
 
Een min en een plus aan elkaar zodat je een min en een plus overhoudt. Maar gezien je vraag...weet ik niet of het verstandig is dat je ermee aan de gang gaat. Je hebt het over 10s lipo. Een foutje is dan al vrij snel geen pretje meer.
Hoe ga je die 10s lipo uiteindelijk balanceren? Het moment, vol of leeg, maakt weinig uit. Als je maar balanceert.



En wat pattux bedoelt is natuurlijk de plus van de ene accu aan de min van de andere accu, het geeft anders zo'n rommel :mrgreen:
 
Mijn lader staat standaard ingesteld dat hij bij 4,2v of bij een temperatuur van 50 graden afslaat. Nu wordt er echter gezegd dat je een lipo niet voor de 100% moet opladen. Is dat zo?

Hey Ruben,

Als je ze permanent in serie wilt zetten, is het het handigst om ze eerst beide te laden/balanceren en dan te koppelen. Op die manier zijn ze vol op het moment dat je het pakket samenstelt. Zou je dat leeg doen en ze dan als 10s gaan laden/balanceren, dan kan het zijn dat er een te grote onbalans inzit voor je balancer om nog weg te kunnen krijgen.
 
Mijn lader staat standaard ingesteld dat hij bij 4,2v of bij een temperatuur van 50 graden afslaat. Nu wordt er echter gezegd dat je een lipo niet voor de 100% moet opladen. Is dat zo?

Heb je wel een LiPo lader? LiPo's mogen tijdens het laden niet warm worden. Ze worden hooguit een klein beetje warmer dan de omgeving! Worden ze wel merkbaar warm (50°C is heel erg warm om niet te zeggen heet!) dan is er iets mis. De accu kan op gaan zwellen en dan je moet de LiPo zo snel mogelijk naar buiten gooien want de kans dat hij gaat ploffen en in de fik gaat vliegen is zeker aanwezig.
Afslaan op een bepaalde temperatuur is NIET geschikt voor LiPo's, dat doe je ALLEEN bij NiMH of NiCad accu's. Zelfs voor deze accu's is 50°C al erg hoog maar dat is een ander verhaal.
Dus ben je de LiPo's niet aan het laden met een NiMH lader? Als dat wel zo is dan moet je daar ONMIDDELIJK mee stoppen want het kan je de accu kosten en soms nog meer!
LiPo's mag je zonder problemen tot 100% laden maar.... je mag ze absoluut niet overladen. Wanneer de accu vol is MOET je stoppen met laden, dus ook onder geen voorwaarde overgaan op druppelladen! Bij een spanning van 4,215V per cel is een LiPO 100% vol. Dat is dus de spanning waarboven de lader nooit mag komen. Een echte LiPo lader zal dat ook nooit kunnen dus zal je daar geen problemen mee hoeven te verwachten. Tenminste niet zolang je de lader goed gebruikt en instelt!
Ga eens op zoek hier op dit forum, je kan daar vele draadjes vinden waarin je heel veel kunt leren over de LiPo's. Gegarandeerd een flink aantal avonden leesvoer.
Succes!
 
Wellicht is het wijs om mijn lader te laten afslaan bij 4,15v. Weet je zeker dat hij die 4,25 niet gaat overschreiden. En die tempmeter kun je instellen, maar ik begrijp dat je deze voor lipo's dus niet gebruikt.
 
Alle Lipo laders staan voorzover ik weet gewoon op 4,2V. Er is geen enkele reden daar iets aan te veranderen.
 
Sommige laders hebben de mogelijkheid de eindspanning te reduceren. Bij de Pulsar II is het mogelijk de eindspanning per cel in stappen van 10 mV tot maximaal 200 mV te verlagen. Dit verlengt de levensduur van de cellen.
 
Waarom zou dat de levensduur van de cellen verlengen? Het enige wat je doet is de cellen niet 100% vol laden! Zolang je er maar voor zorgt dat je echt nooit boven de veilige eindspanning uit komt is er geen reden om bang te zijn. Wanneer je een ECHTE LiPo lader hebt of een universele lader die ook een LiPo programma heeft dan is er dus geen reden om bang te zijn dat er iets mis gaat.
Oké het is allemaal techniek en die kan falen dus daarom kan je de accu in een LiPo bag doen of een bloempot of..... nou ja vul maar in, daar zijn ook al vele discussies over geweest.
Dus RuJon nogmaals de vraag; Is je lader wel geschikt om LiPo's te laden? Vertel bijvoorbeeld eens welk merk en type lader het is?
 
Dit is mijn lader:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/...Name=iCharger_1010B+_300W_10s_Balance/Charger

De netvoeding die ik gebruik is een Manson 40a. Lijkt me wel een lipo lader. Je kunt er een in serie geschakelde 10s pakket op aansluiten. Vandaar mijn initiële vraag in dit draadje. Op de lipo's die ik heb zitten Deans stekkers. Die ga ik omzetten naar een goldstekkertje. Omdat er een temperatuurmeter bij zit, was ik even op het verkeerde been gebracht.
Ruben


Waarom zou dat de levensduur van de cellen verlengen? Het enige wat je doet is de cellen niet 100% vol laden! Zolang je er maar voor zorgt dat je echt nooit boven de veilige eindspanning uit komt is er geen reden om bang te zijn. Wanneer je een ECHTE LiPo lader hebt of een universele lader die ook een LiPo programma heeft dan is er dus geen reden om bang te zijn dat er iets mis gaat.
Oké het is allemaal techniek en die kan falen dus daarom kan je de accu in een LiPo bag doen of een bloempot of..... nou ja vul maar in, daar zijn ook al vele discussies over geweest.
Dus RuJon nogmaals de vraag; Is je lader wel geschikt om LiPo's te laden? Vertel bijvoorbeeld eens welk merk en type lader het is?
 
Ruben, geen paniek. Gewoon de normale lipo laadstand van je lader gebruiken.

Praktisch geen enkele momenteel op de markt zijnde lader, laadt daadwerkelijk tot 4.2 volt. De meeste blijven er iets onder. De laatste stap in het productieproces van een computer-lipolader (zoals de jouwe) is een calibratiestap, waarbij men altijd iets onder de 4.2 volt calibreert.

Het is onzin om te denken dat je lipo's langer leven als je ze naar 4.1 volt laadt ipv 4.2 volt.

De temperatuursensor heeft voor geen enkele batterij een direct nut. Bij NiMH slaat de lader af op de delta-peak, bij Lipo op het voltage, enzovoort.

De temperatuursensor is dan ook niet bedoeld als iets voor het laadproces, maar als beveiliging.

Stel nu dat er iets misgaat tijdens het laden en je lipo wordt wel warm, dan is er dus iets aan de hand, zoals Ernst al aangaf. De sensor wordt dan gebruikt om dit te detecteren en het laden te stoppen, voordat mogelijk je huis in de fik staat.

Het ding is dus een beveiliging, niet een functioneel iets in het laadproces.

@NPS: Handleidingen zijn geen goede bron van informatie. Je moet je bedenken dat er ook zoiets als aansprakelijkheid is, fabrikanten zetten dat soort dingen in hun handleidingen om een 'ontsnappingsroute' te hebben.

Bij bv. Kokam kun je statistieken van lipo's downloaden... die draaien letterlijk duizenden cycles met een lipo terwijl ze ze gewoon volladen tot 4.2 volt.

Ja, heel misschien dat theoretisch je lipo 4000 cycles mee zou gaan als je 'm op 4.1 volt laat afslaan, ipv. 3800 als je doorlaad tot 4.2.

Het probleem is dat wij onze lipo's in het dagelijks gebruik al zoveel beschadigen, dat ze dat aantal ontladingen domweg niet halen.

Je zou je lipo's veel meer sparen, door ze met max. 10C op z'n hoogst te ontladen, ipv bv. wat wij doen, met 20C of meer.

Het is onzinnig om tot 4.15 volt te gaan laden, en vervolgens bv. een 10S 5000mAh pakket met 80A stroom maximaal te gaan leetrekken. Het beetje levensduur wat je heel misschien en zuiver theoretisch zou besparen, ben je de 1e keer dat je je lipo gebruikt, al 100 keer kwijt. Het is je hamer heel voorzichtig op de werkbank neerleggen, omdat er ander misschien deukjes inkomen, en 'm vervolgens oppakken om een duimdikke spijker in de muur te rammen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het rare is alleen dat die handleiding suggereert dat de levensduur van ongeveer 300 cycli (wat duidt op de hoge belastingen waarmee wij werken) naar 500 cycli gaat. Ze hebben het dan wel over een verlaging naar 4,0V (200mV gereduceerd). Tegelijk zeggen ze er bij dat daarmee de bruikbare capaciteit naar 80% gaat. En aangezien het goed gebruik is ze niet verder dan 80% leeg te trekken hou je dan 60% capaciteit over.

Tsja, dat moet je dan maar net willen. Inversteer je in lekker grote accu's van 4000 mAh, kun je er maar 2400 mAh van gebruiken......
 
Dat is niet raar hoor, PH_AJH, dat is gewoon een statistisch truukje van ze.

Ik zal uitleggen wat ik bedoel. Hoe beoordeelt men de levensduur van een lipo bij dat soort testen? Door te kijken naar verlies van capaciteit.

Stel nu dat ik een 5000mAh pakket pak en zeg dat ie 10% van oorspronkelijke bruikbare capaciteit mag verliezen, en dat ik dat punt definieer als 'end of life'.

Goed.. nu gaan we 'hun' test uitvoeren. 1 lipo gewoon laden/ontladen, en 1tje max laden tot 80% en ontladen tot 20%.

Stel nu dat ik gelijk heb en beide lipo's min of meer gelijk 'slijten'. Waar komt dan het verschil in cycles wat zij meten vandaan?

Nou heel simpel. Uit de lipo die ze normaal geladen/ontladen hebben kunnen ze de 1e lading 5000mAh trekken. Na 300 cycles is dat nog 4500mAh, wat dus 10% capaciteitsverlies is, en volgens hun test dus 'end of life'.

Goed.. dan de lipo die 'speciaal' geladen/ontladen is. Ze rekenen 5000mAh voor de capaciteit, MAAR de eerste cycle trekken ze er max. 3000mAh uit, immers ze gebruiken maar 60% van de capaciteit. Na 300 cycles is de capaciteit van de lipo teruggelopen anar 4500mAh, gelijk dus aan de andere lipo, echter ze hoeven er maar 3000mAh uit te trekken en dat gaat nog prima. Dus gaan ze door tot ze er nog maar 2700mAh uit kunnen halen, wat uiteraard fors later zal zijn.

Zie daar de magie van dit soort 'onderzoeken'. De amerikanen weten dat mooi te zeggen:

Lies, Damn Lies and statistics.

Het is voor fabrikanten natuurlijk het mooist als ze hun klanten continu te dure spullen kunnen aanraden. Natuurlijk hebben ze liever dat iemand die 1000mAh nodig heeft, een 1600mAh lipo aanschaft waar ie maar 60% van gebruikt..
 
RuJon, ik was dus door die temperatuursensor gaan twijfelen of je wel de juiste lader had. In tegenstelling tot wat hezik schrijft is de temperatuur bij NiMH accu's namelijk wel een goed signaal om de lader te stoppen. Veel fabrikanten preferen dat zelfs! Maar dat is een ander verhaal.
De lader die jij hebt is inderdaad een lader die prima LiPo's kan laden dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. En die temperatuur sensor is bij LiPo's inderdaad een extra beveiliging. Je kan hem gebruiken maar hij is niet noodzakelijk.
Met het verdere uitleg van hezik ben ik het helemaal eens.
 
Back
Top