twee motoren aandrijving

wicky

verslagschrijvers
Hallo allemaal.

Momenteel bouw ik een BOSTON B7 af, en dit vliegtuig wordt aangedreven dmv twee Graupner 480's met een vertragingsbakje elk van 1:38.7....vliegewicht is 1800 gram en de spanwijdte is 1600 mm

In de documentatie ( het is namelijk geen bouwdoos) lees ik niks over de propellers enkel de maat 8 x 7. en daar komt bij dat het een Frans artikel betreft.....dus het is nogal gissen.
Ik bouw het model helemaal uit de hand, heb enkel een simpele tekening.

de 480 motoren nemen beide 5 ampere, dus ik denk met een conrad (borstel)-regelaar van 50 A nominaal beide motoren te kunnen aansturen. Totaal te verwerken vermogen door de regelaar ( 1 regelaar dus) 10 A nominaal.

Zit ik goed dat me dit eenvoudiger werken is , dan twee keer een aparte regelaar, endeze vervolgens op 1 uitgang van de ontvanger (Throttle) te zetten dmv een Y-kabeltje ?

weet daar iemand iets over ?

En misschien een wat vreemde vraag......moeten beide propellers dezelfde kant op lopen ?
naar mijn gevoel wel.....in dat geval moeten de aansluitingen zowiezo parralel....

Ik neem aan dat het gebruik van een LIPO accu het meest voor de hand ligt...

Het zou fijn zijn met iemand ervaringen over twee-motorige toestellen te delen (electro)

Ik weet dat je geborstelde motoren paralel op een en de zelfde regelaar aan kunt sluiten.
Met borstelloze motoren ligt dit anders omdat de motoren dan ieder hun eigen fases hebben waarop gestuurd moet worden, wat bij geborstelde motoren niet het geval is.

Die 480's die jij beschrijft zijn volgens mij geborstelde motoren, en hebben een plus en een min aansluiting.

Simpel de plus en min omdraaien zodat de prop de andere kant opdraait gaat niet werken ben ik bang, dan moet je echt een links en een rechtsdraaiende prop voor hebben.

Ik denk dat het nog best lastig zal worden om een links- en rechtsdraaiende prop te vinden precies in het formaat dat jij zoekt. Ga dus maar uit van motoren die dezelfde kant opdraaien. Waarom niet 2 simpele brushless buitenlopertjes (met eigen regelaar) i.p.v. zware borstelmotoren met een zware vertraging?

twee motorige aandrijving..

bedankt voor jullie snelle reacties allereerst.

Tja..het borsteloze materiaal had ik reeds lang terug al aangeschaft..Maar bedankt voor je tip Zambezi...Zal het overwegen.

twee motorige regelaar

Oke ...Bym.

Ben nu wat beter geinformeerd, waarvoor dank.

Kun je me ook nog zeggen of de motoren :

1. Tegengesteld moeten draaien , dus clockwise en anticlockwise....
2. Allebei tegen de klok in met een normale propeller ..

Op basis daarvan neem ik beslissing of het borstelloos of toch nog borstel wordt.

ik verneem het graag van je.

Bij de meeste meermotorige modellen draaien de motoren dezelfde kant op en hebben alle motoren dezelfde prop. Zinloos te zoeken naar een links en rechts draaiende prop.

Je noemt 5A per motor. Lijkt mij wat weinig. Voor een 480 zal het eerder 15A zijn.
Hoeveel stroom een motor verbruikt hangt af van voltage (aantal cellen) en de belasting.
Op het doosje van de motor staat niet hoeveel stroom je trekt, maar bijvoorbeeld bij welke stroom je in theorie het meeste rendement hebt of zo. De praktijkstroom kan 2 of 3 maal die waarde zijn.

Je hebt de motoren al aangeschaft, maar de regelaar nog niet. Ik zou zeggen leuk voor het museum die motoren en voor weinig nieuwe borsteloze motoren aanschaffen.
Een 480 met vertraging weegt al gauw zo'n 140g. Een borsteloze motor van 60-80 gram levert makkelijk hetzelfde vermogen en nog met hoger rendement.

twee motorige aandrijving

Harold !

Duidelijke taal ....

Mijn dilemma nadert zijn einde....De wetenschap dat ik de motoren dezelfde kant op kan lopen bespaart me de moeite van een boel gedoe...
idd nominaal 5 A is x 3 , met twee stuks kom ik dan aan rond 30 A, wat dus mooi op de regelaar van 50 A kan.

Heb/had de regelaar ook al, het is een T-50B van Conrad/Modelcraft.
De motoren, zoals gezegd 2 x 480er van Graupner houdt ik dus maar in ere,laten we het zien als een afsluiting van het analoge tijdperk ..? Het resultaat laat ik je nog weten.

Vindt het aannemelijk hoor, dat die brushless van tegenwoordig natuurlijk top zijn, en meer rendement leveren. Ik houdt dit in gedachten voor een volgend project.

Kan hem nu afmaken...zonder vraagtekens.

Mijn dank is groot !

Om nog te zwijgen van slijpsel wat van de borstels afkomt, kan er erg ranzig uit gaan zien, plus die motoren slijten. Een borstelloze motor zal enkelt op z'n lagers slijten .....

Back