twee motoren Big Lama

Hallo,

Ik heb sinds kort een coaxiaal Big Lama aangeschaft met 4 kanaals zender.
Onderaan de zender zitten 4 schuifknoppen: Ail, Ele, Thr en Rud. heeft iemand enig idee wat die betekenen en wat de instellingen moeten zijn hiervan?
Daarnaast vroeg ik mij af waarom maar een van beide motoren draait tijdens de vlucht. Als ik de schuifknop van Rud in reverse zet dan begint de voorste motor te draaien die de binnenas aandrijft en dus de bovenste bladen laat draaien. Zit ik Rud in normaal dan draait de buitenste as en worden dus de onderste bladen aangedraaid. Als ik snelheid maak merk ik dat uiteindelijk door de snelheid beide assen uiteindelijk wel gaan draaien. Is dat normaal en zo ja wat is dan de beste instelling om mee te vliegen.

Hoi jaap

Die schuifjes op je TX betekenen niks anders dan dat je de functies van de controls kunt omdraaien. Als het goed is staan deze al zoals het moet, de Ail en Ele moeten naar boven staan en de Thr en Rud naar beneden.

Hier hoef je voor de rest niet aan te zitten tenzij je deze controls andersom wil hebben.

Hallo Flying Cheese,

Weet jij hoe zit met de twee motoren van de big lama. Worden beide wel gebruikt tijdens het vliegen?

Hoi jaap

Jazeker anders zou de Lama uit de lucht pleuren. Een motor wordt gebruikt voor iedere rotor, ze draaien allebei in tegenovergestelde richting t.o.v elkaar om de gyroscopische kracht van elkaar op te heffen. De heli zou anders om zijn as blijven spinnen omdat deze geneigd is de andere kant uit de draaien dan de motor doet want de Lama heeft geen staartrotor.

Als je bv om je as draait, dan draait een motor wat minder snel als de ander.etc

Laatst bewerkt:
Hallo Flying Cheese,

Weet jij hoe zit met de twee motoren van de big lama. Worden beide wel gebruikt tijdens het vliegen?

Bij de meeste coaxen worden beide motoren gebruikt. In theorie is het mogelijk met 1 motor een coax aan te drijven, maar dan moet je bij beide rotoren de bladhoek (pitch) kunnen verstellen, om verschil in krachtmoment te kunnen doen ontstaan, wat nodig is om een draai om de verticale as te maken. De Big Lama heeft geen verstelling van de bladhoek dus heeft hij de 2 motoren ten alle tijde nodig.

Back