Twee motoren op één schroefas

Voor een nieuw te bouwen boot met twee schroeven heb ik eens zitten overdenken of het niet mogelijk is om twee (kleinere) motoren op één schroefas te zetten ipv één grotere motor.
In het "echie" wordt dit soms ook toegepast. Er wordt op twee motoren gevaren voor een economische vaart, en voor het leveren van vermogen worden de beide andere motoren bijgeschakeld
Het maken van een aandrijving is met tandriemen geen probleem, ik kan alleen niet helemaal beredeneren of het nu rendement zal hebben.
Kan een kleinere motor in z'n eentje de schroef wel rond krijgen zonder dat de ampere's om je oren vliegen?
Of wordt de boot bij het bijschakelen van de tweede motor een soort van speedboot?
Moeten het twee gelijke types zijn of kan je de bijgeschakelde motor van een lichter type maken?
Daarnaast: kan het loos meedraaien van de niet ingeschakelde motor problemen op leveren? Deze zal mijnsinziens als een soort dynamo gaan werken.
Vragen genoeg dus daarom eens kijken of er hier nog een paar knappe koppen zijn die hier iets zinnigs over kunnen zeggen :?:
Brand los.................. :D

Adam zei:
Kan een kleinere motor in z'n eentje de schroef wel rond krijgen zonder dat de ampere's om je oren vliegen?
Of wordt de boot bij het bijschakelen van de tweede motor een soort van speedboot?
Heb je ook gedacht aan de koppeling? Als de kleine motor ook nog eens de andere motor moet aandrijven omdat die op dezelfde as zit zal het zeker niet efficient zijn.
Misschien is die oplossing in vrijlooplagers te vinden.

Het idee zou zijn om iedere motor dmv een tandriem aan de schroefas te koppelen.
Een vrij loop koppeling zou wel kunnen maar dan heb je op bij achteruit niets aan de tweede motor.

Adam zei:
Een vrij loop koppeling zou wel kunnen maar dan heb je op bij achteruit niets aan de tweede motor.

Is dat een probleem, Adam? Je vaart toch meestal niet 'volle kracht achteruit'... Tja, wellicht bij een noodstop, maar over het algemeen zou een motor dan kunnen volstaan, als je een beetje anticiperend vaart.

Bij 2 motoren op 1 as moeten ze wel exzakt het zelfde toerental leveren aan de as anders gaan ze elkaar tegenwerken
En dat de motor die niet ingeschakelt word als dynamo gaat werken is zeker iets om op te letten. Is denk ik niet goed voor de regelaar.

groeten Gerjan

Roel van Essen zei:
Is dat een probleem, Adam?

Nee, ik denk van niet, één motor moet in staat zijn om bij achteruit slaan het eigen schip te stoppen.
De tweede staat er toch eigenlijk alleen maar in voor extra "bollardpull".

Gerjan zei:
Is denk ik niet goed voor de regelaar.

Tenzij ik er voor zorg dat het inschakel mechanisme (dubbel polig relais o.i.d) zich tussen de regelaar en de motor bevind, en de opgewekte stroom dus niet bij de regelaar kan komen.

Adam,

De Nedloyd Bahrein dat containerschip wordt met twee motoren aangedreven via O ringen.

Die zitten toch ergens bij jou in de buurt.

Het maken van de aandrijving zal het probleem niet zijn, maar levert het iets op qua rendement?
Ik kan er natuurlijk gewoon een BB900, Hectoperm, of Robbe 1000 in zetten om maar eens een paar grote jongens te noemen, maar dan vaar ik hoogst waarschijnlijk 75% van de tijd zwaar over powered.

Adam,

Ik vraag me even af of alle technische "rompslomp" welke je moet uithalen, zowel mechanisch als elektronisch wel opweegt tegen de "winst" welke je behaalt uit het feit dat je met een lichtere motor economische vaart kan varen, tenslotte varen wij met onze boten nu ook weer niet van die lange afstanden. Verder neem ik aan dat je over een groter model praat, m.a.w. ruimte is er wel voor wat accu's. Persoonljk vind ik het wel prettig om als ik een noodstop oid moet maken, zeker met een groter schip !!! er ook wat gebeurt, en dan bedoel ik geen aanvaring met een klein scheeppie wat net even voor langs wilde gaan, mijn ervaring is tenminste dat je met een wat grotere boot echt goed moet opletten, want in clubverband varen geeft wel veel drukte op het water..en het is niet altijd zo dat de beste schippers op de wal staan. :lol:

Tom Boere

Tom Boere zei:
Ik vraag me even af of alle technische "rompslomp" welke je moet uithalen, zowel mechanisch als elektronisch wel opweegt tegen de "winst"

Omdat uit te vinden heb ik deze discussie willen starten, maar ik vermoed dat je gelijk heb Tom.
Ik vrees dat de winst in vaartijd uitterst miniem zal worden, terwijl de kosten van de installatie wel sterk toenemen.
Je kan voor deze kosten makkelijk een extra set accu's kopen.

zinnia zei:
Heb je nog niet gedacht aan regelbare schroeven?

Ja dat wel, maar ik weet nog niet wat de schoef diameter gaat worden, dus ik weet ook nog niet of er iets voor op de markt te koop is.
Aan het zelf fabriceren van verstelbare schroeven ga ik me namelijk niet wagen :nooo:

Nee, niet makkelijk te maken, maar wel uiterst interessant...
Ik heb er nog een liggen, van Rivabo als ik me niet vergis, ooit voor 5 euro op de kop getikt op een beurs. 55mm doorsnee! :lol:
Nu nog een model er omheen bouwen!

Even een vraagje, als je 2 motoren gebruikt? Gaat dat dan zo uitzien?:

Motor Motor
.......As......

Want als het zo uitziet dan moet toch de ene vooruit en de andere achteruit draaien om de zelfde richting uit te gaan?

TheHawk zei:
Gaat dat dan zo uitzien?:
Motor Motor
.......As......
Ja zoiets zou dan de bedoeling worden.

TheHawk zei:
Want als het zo uitziet dan moet toch de ene vooruit en de andere achteruit draaien om de zelfde richting uit te gaan?
Nee dat hoeft niet als je met tandriemen werkt. (bij tandwielen trouwens ook niet, als je maar goed uitkomt met je steekcirkels van de tandwielen)
Daarnaast zou dat ook niet zo erg zijn omdat de meeste motoren naar twee kanten even snel lopen (behalve de Power 1000 van Robbe bv)

Back