Voor een nieuw te bouwen boot met twee schroeven heb ik eens zitten overdenken of het niet mogelijk is om twee (kleinere) motoren op één schroefas te zetten ipv één grotere motor.
In het "echie" wordt dit soms ook toegepast. Er wordt op twee motoren gevaren voor een economische vaart, en voor het leveren van vermogen worden de beide andere motoren bijgeschakeld
Het maken van een aandrijving is met tandriemen geen probleem, ik kan alleen niet helemaal beredeneren of het nu rendement zal hebben.
Kan een kleinere motor in z'n eentje de schroef wel rond krijgen zonder dat de ampere's om je oren vliegen?
Of wordt de boot bij het bijschakelen van de tweede motor een soort van speedboot?
Moeten het twee gelijke types zijn of kan je de bijgeschakelde motor van een lichter type maken?
Daarnaast: kan het loos meedraaien van de niet ingeschakelde motor problemen op leveren? Deze zal mijnsinziens als een soort dynamo gaan werken.
Vragen genoeg dus daarom eens kijken of er hier nog een paar knappe koppen zijn die hier iets zinnigs over kunnen zeggen :?:
Brand los..................
In het "echie" wordt dit soms ook toegepast. Er wordt op twee motoren gevaren voor een economische vaart, en voor het leveren van vermogen worden de beide andere motoren bijgeschakeld
Het maken van een aandrijving is met tandriemen geen probleem, ik kan alleen niet helemaal beredeneren of het nu rendement zal hebben.
Kan een kleinere motor in z'n eentje de schroef wel rond krijgen zonder dat de ampere's om je oren vliegen?
Of wordt de boot bij het bijschakelen van de tweede motor een soort van speedboot?
Moeten het twee gelijke types zijn of kan je de bijgeschakelde motor van een lichter type maken?
Daarnaast: kan het loos meedraaien van de niet ingeschakelde motor problemen op leveren? Deze zal mijnsinziens als een soort dynamo gaan werken.
Vragen genoeg dus daarom eens kijken of er hier nog een paar knappe koppen zijn die hier iets zinnigs over kunnen zeggen :?:
Brand los..................
