Twee roeren mooi laten draaien

Beste allemaal,

ik heb een airbootje gemaakt wat nog niet helemaal lekker loopt. bouwverslag-airbootje

1 van de problemen zijn de roeren. Er zitten twee roeren achter aan het bootje vast met scharniertjes. Onder op 1 van de roeren zit een roerhoorntje wat naar de servo gaat, standaard zeg maar. Nu kan ik dus 1 van de roeren bewegen maar de andere moet natuurlijk meedoen. Heb helaas nog geen foto gemaakt van de bevestigde roeren maar in het bouwverslag staat een foto zonder de roeren, die zitten vast aan de middelste 2 stutten van het rekje op de achterkant.

Ik had twee roerhoorntjes bovenaan de roeren vastgemaakt met daartussen een ijzeren staafje met 2 quicklinks. Helaas slaat het ene roer dan veel meer uit dan de andere of beter gezegd 1 van de roeren stopt de andere door het ijzeren staafje. De servo trok de quicklink gewoon los, op een vijver :bad-words:

Iemand een leuke oplossing voor zo'n aansturing?

mvg,

Louis

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste allemaal,

ik heb een airbootje gemaakt wat nog niet helemaal lekker loopt. bouwverslag-airbootje

1 van de problemen zijn de roeren. Er zitten twee roeren achter aan het bootje vast met scharniertjes. Onder op 1 van de roeren zit een roerhoorntje wat naar de servo gaat, standaard zeg maar. Nu kan ik dus 1 van de roeren bewegen maar de andere moet natuurlijk meedoen. Heb helaas nog geen foto gemaakt van de bevestigde roeren maar in het bouwverslag staat een foto zonder de roeren, die zitten vast aan de middelste 2 stutten van het rekje op de achterkant.

Ik had twee roerhoorntjes bovenaan de roeren vastgemaakt met daartussen een ijzeren staafje met 2 quicklinks. Helaas slaat het ene roer dan veel meer uit dan de andere of beter gezegd 1 van de roeren stopt de andere door het ijzeren staafje. De servo trok de quicklink gewoon los, op een vijver :bad-words:

Iemand een leuke oplossing voor zo'n aansturing?

mvg,

Louis

Ik denk als dat een foto meer had gezegd als je hele verhaal
Want kan daar niet zo goed uit wijs heb wel een vermoeden maar ja dat is een vermoeden he
En daar heb je dus niet veel aan
Dus even een foto er op
mvg
Frederik:D

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk als dat een foto meer had gezegd als je hele verhaal
Want kan daar niet zo goed uit wijs heb wel een vermoeden maar ja dat is een vermoeden he
En daar heb je dus niet veel aan
Dus even een foto er op
mvg

Zit nu op m'n werk dus dat wordt een beetje lastig. Wel een soortgelijk roer gevonden:

UsedAirboat_lg.jpg

Dus de twee roeren moeten het liefst gelijk dezelfde richting in draaien met evenveel uitslag.

Zit nu op m'n werk dus dat wordt een beetje lastig. Wel een soortgelijk roer gevonden:

UsedAirboat_lg.jpg

Dus de twee roeren moeten het liefst gelijk dezelfde richting in draaien met evenveel uitslag.

Niet zo moeiljik toch
Aan de onderkant roeren en dan aan het einde twee pennetjes maken
En dan een stang er tussen en walla dezelfde uitslag want het ene roer neemt het andere mee he
mvg

Niet zo moeiljik toch
Aan de onderkant roeren en dan aan het einde twee pennetjes maken
En dan een stang er tussen en walla dezelfde uitslag want het ene roer neemt het andere mee he
mvg

Dat dacht ik ook maar dat werkt niet zo best. Het eerste stukje uitslag van de roeren gaat goed maar als je vol stuurt dan klapt het ene roer veel verder naar binnen en blokkeert de andere. Simpelweg omdat het ijzeren stangetje te kort blijkt te zijn. Staan de roeren recht klopt het precies. Misschien moet ik het eens zonder die roerhoorntjes proberen.

Dan staan de bevestigingspunten van die stangen niet echt evenwijdig gelijk.
Anders zou het perfekt moeten werken hoor.

Groetjes

Marc

Stang moet bijna op de roeren vastgezet worden. De lengte van de roerhoorntjes veroorzaakt hoogstwaarschijnlijk jouw probleem :rolleyes:

Wellicht kun je dit even testen, neem stang met twee gaten op hartafstand van de twee roeren (gaten van quicklinks zijn prima) en prik deze met een paar naalden (alleen om te testen) even boven op de roeren. Ik ben er zeker van dat het dan wel klopt! :D

Als dat werkt, een nettere oplossing voor gelijke constructie bedenken 8)

Dan staan de bevestigingspunten van die stangen niet echt evenwijdig gelijk.
Anders zou het perfekt moeten werken hoor.

Groetjes

Marc

Nu ik er zo over nadenk ligt het waarschijnlijk aan de roerhoorntjes. Die gaan klappen als je stuurt. Beter een ringetje op de kop z'n kant zoals Frederik zegt en daar dan het stangetje aan vast maken.

Stang moet bijna op de roeren vastgezet worden. De lengte van de roerhoorntjes veroorzaakt hoogstwaarschijnlijk jouw probleem :rolleyes:

Wellicht kun je dit even testen, neem stang met twee gaten op hartafstand van de twee roeren (gaten van quicklinks zijn prima) en prik deze met een paar naalden (alleen om te testen) even boven op de roeren. Ik ben er zeker van dat het dan wel klopt! :D

Als dat werkt, een nettere oplossing voor gelijke constructie bedenken 8)

Je hebt gelijk en was me net voor :D

De lengte van de roerhoorntjes veroorzaakt hoogstwaarschijnlijk jouw probleem :rolleyes:

De lengte van de roerhevels doet er niet toe, de exacte afstelling er van wel.
Op het moment dat de roerhevel niet precies in lijn met het roerblad ligt krijg je afwijkingen in de uitslagen naar links er rechts.
Ook de afstand hart roeras tot hart kwiklink moet bij beide roerhevels precies gelijk zijn.
Als hier verschil in zit komt het ook niet goed.
Bij exact gelijkdraaiende roeren gaat alles om de onderlingen verhoudingen. Als die links en rechts niet gelijk zijn kun je een gelijke uitslag vergeten.

Laatst bewerkt:
Aansturing van servo naar roer 1: zo dicht mogelijk bij het scharnierpunt.
Meesturing van roer 1 naar roer 2: zo ver mogelijk van het scharnierpunt voor de minste speling.

Laatst bewerkt:
Aansturing van servo naar roer 1: zo dicht mogelijk bij het scharnierpunt.

Dit is niet perse noodzakelijk, dat hangt af van welke servo je ingebouwd heb (stelkracht) en hoe groot het roer is, en daar door de krachten op het roer.
Sterker nog, ik zou deze afstand zo groot mogelijk houden

Maar ook hier geld weer, afstand hart roerhevel tot kwiklink gat moet exact gelijk zijn aan de hartafstand servoas tot aan kwiklink gat.
Wat ook nog redelijk belangrijk is, is dat de hoek van as roer naar as roer naar hart servo 90 graden is.
Haakse hoeken en exacte afstanden is het hele verhaal achter het mooi gelijk draaien van je roeren.

De lengte van de roerhevels doet er niet toe, de exacte afstelling er van wel.
Op het moment dat de roerhevel niet precies in lijn met het roerblad ligt krijg je afwijkingen in de uitslagen naar links er rechts.
Ook de afstand hart roeras tot hart kwiklink moet bij beide roerhevels precies gelijk zijn.
Als hier verschil in zit komt het ook niet goed.
Bij exact gelijkdraaiende roeren gaat alles om de onderlingen verhoudingen. Als die links en rechts niet gelijk zijn kun je een gelijke uitslag vergeten.

Volgens mij is het tijd voor een foto.... :rolleyes: Afhankelijk van plaatsing roerhoorns maakt het wel degelijk uit.

Maar goed, als ik iets roep wil ik het ook best even onderbouwen 8)

Plaatje gemaakt, op schaal. Maten uit m'n duim gezogen :D

Hier zijn twee roeren van 80mm te zien, scharnierpunten 80mm uit elkaar.
Op 10mm van scharnier zit een roerhoorntje, op 5mm van roer is de quicklink eraan.

Op rechter plaatje heb ik bovenste roer 25 graden scheef gezet, zoals je ziet, volgt de onderste verre van hetzelfde.

NewPicture6.jpg

Ik blijf dus bij mijn stelling:

Hoe langer de roerhoorn, hoe groter dit verschil!

Ik heb z'n vermoeden dat de topicstarter een dergelijke constructie (zoals op plaatje) gemaakt had.:bday:

Ik geef Adam gelijk hoor,dat is wat ik reeds eerder schreef.
Uw afstanden en draaipunten enz verschillen.
Dus dan begint alles te verschillen en te wringen.

Groetjes

Marc

Nog een fijnere manier is.
Op de roerkonings ieder een ronde schijf plaatsen van de zelfde grote

Die twee verbinden met een ketting
of een draadje
Ik doe het meestal met een sioort vislijn
En dan op een van de twee roerkongs het heveltje (liever) zo heet dat bij ons in de beroepsvaart
Sukses verzekerd
mvg
Frederik

Het gaat er niet om wie gelijk heeft :rolleyes: Wat wel prettig is, dat het klopt wat je zegt, met foute informatie help je de topicstarter van de regen in de drup (maar een foutje maken kan natuurlijk altijd, als dat zo is hoor ik het graag).

Als jullie een andere constructie in gedachten hebben, laat dan eens zien wat je bedoeld, zoals Frederik gedaan heeft, die constructie klopt ook, roeren zullen gelijk bewegen!

Uw afstanden en draaipunten enz verschillen.
Dus dan begint alles te verschillen en te wringen.

In mijn beleving heeft de topicstarter een vergelijkbare constructie gemaakt zoals ik op tekening had staan. Let op, Vliegeniertje heet ie, komt niet uit de botenwereld, dit soort roerhoorn bevestigingen zijn gebruikelijk voor roeren op vleugels. :p

Als die aanname klopt (Vliegeniertje????) zit zijn probleem in de lengte van de roerhoorntjes. Het draaipunt van de quiklink moet namelijk op de hartlijn van het roer zitten, of verlengde daarvan. Iedere mm afwijking daarvan (lengte roerhoorn) vergroot het probleem.

Tijd voor een paar plaatjes Vliegeniertje!!! :cool:

NewPicture6.jpg

Ik blijf dus bij mijn stelling:

Hoe langer de roerhoorn, hoe groter dit verschil!

Ik heb z'n vermoeden dat de topicstarter een dergelijke constructie (zoals op plaatje) gemaakt had.:bday:

Natuurlijk gaat dit fout, want de hart afstanden zijn verschillend.
Hart roeren is 80 mm en hart roerhoorns is 70mm.
Maak de afstand van 70mm maar 80mm en je zult zien dat de lengte van de roerhoorns er niet toe doet.
(ik kan helaas niet zulke mooie tekeningen maken :( )

De oplossing van dhr van Gent werkt ook, mits de schijven dezelfde diameter hebben, en er geen verschillen zitten in de hartafstand op de servo en de schijf.
(Anders krijg je wel gelijke uitslagen van de roeren onderling, maar weer verschillende uitslagen naar links of rechts)

Het waren inderdaad de roerhoorntjes (vliegtuig) die het verschil teweeg brachten.

Heb nu het hart van het roer aangehouden en het werkt prima!

85266F501C2111DD88E910C74DFB193B.jpg

Ik heb helaas geen foto's van het roer met de hoorntjes gemaakt. Zelfde principe alleen dan zaten de quicklinks vast aan die dingen.

223590_GB_00_FB.EPS.gif

Natuurlijk gaat dit fout, want de hart afstanden zijn verschillend.
Hart roeren is 80 mm en hart roerhoorns is 70mm.
Maak de afstand van 70mm maar 80mm en je zult zien dat de lengte van de roerhoorns er niet toe doet.

Precies, dan is de lengte roerhoorns dus NUL en scharnieren de quicklinks op het hart van het roer. Dat is wat ik uit probeerde te leggen in mijn eerste post:

Maar goed, wat misverstanden over de constructie blijkbaar. Vliegeniertje heeft z'n probleem de wereld uit geholpen en met een beetje geluk krijgen we de volgende keer een plaatje in de openingspost (zoals Frederik al aanhaalde zegt dat meer dan 1000 woorden) :proost:

Back