twee servo's op één kanaal?

• Topicstarter Topicstarter annehoog
  • Startdatum Startdatum
A

annehoog

Guest
Hoi,

Is het mogelijk om op één kanaal twee servo's aan te sturen?

Groetjes,
Annemieke

Of gewoon even de draden aanelkaar solderen zodat ze op 1 stekkertje zitten.... ook een soort van Y-kabeltje alleen dan definitief en goedkoper :roll:

Cheers,

Rich 8)

OK, uit mijn vraag zal voor jullie wel gebleken zijn dat ik niet zo technisch aangelegd ben. :-D

Maar dat het kan is goed nieuws.

groetjes,
Annemieke

Is het eigenlijk ook mogelijk om 2 servo's op één kanaal te zetten,
maar dan zo dat ze elkaar spiegelen?

Je bedoelt de andere kant van het heveltje? De servo omdraaien heeft niet zoveel zin of je moet hem op zijn kop monteren.

Oké, thx voor de info (niet dat ik het van plan was, ik wilde het gewoon ff weten 8) )

Groetjes G 8)

Als je de servo de andere kant wil laten uit draaien op het zelfde kanaal dan kun je de servo open schroeven en de draadjes op de motor of de potmeter omzetten , wat het makkelijkst is.
Zo deed ik dat altijd voordat er computer zenders waren.

Draadjes op de motor verwissselen EN de buitenste draadjes van de potmeters verwisselen Ben. Als je niet beide verwisselingen doet, loopt de servo vast in een hoek en gaat veel stroom trekken.

Hoi,

Ik heb dus zo'n Y kabeltje gekocht, maar nu lees ik op het doosje van mijn zeilarm dat ik die niet op één kanaal samen met een andere servo zou kunnen gebruiken ivm de spanning? :-(
Zou ik de boel inderdaad kunnen doorbranden? Ik wilde nl. de zeilarm en de zeilwinch met één kanaal kunnen aansturen.

Annemieke

Dit zou echt niet uit moeten maken. Ze delen alleen de pulsdraad extra. De voedingslijnen worden sowieso altijd al gedeeld. Of dit nu in de ontvanger verdeeld wordt of in de splitter, maar mijn inziens echt niets uit hoor. Het komt allemaal van dezelfde accu.

hallo

het zou wel kunnen dat het fout loopt

de plus en de min draden delen ze samen

en het kan zijn dat de belasting over die twee draden tehoog wordt

of dat de solderingen in de ontvanger los laten

de puls draad (wit-geel of orange) die gebruiken niet meer stroom dan dat de contakten aan kunnen
maar de plus en de min wel
dus de oplossing
servo 1 de puls draad uithalen en de stekker in een kanaal steken

de andere servo ook in een kanaal steken via de Y kabel en daar een los plugje kopen en de puls draad vanservo 1 insteken en dat in de andere plug van de Y kabel steken

pffffffffffhhhhhhhhhhh da was na denken

de puls draden zitten dan samen op 1 kanaal en de beide servo's trekken stroom uit hun respectievelijke stekker op de ontvanger

groeten raf

Mogelijk trekken die dingen zoveel stroom dat de spanning erdoor in elkaar zakt. Hoe het het ook doet je hebt altijd enige weerstand in de draden en de stekkertjes. Door dikke draden en goudconnectors te gebruiken minimaliseer je dat wel maar het blijft aanwezig. Een zeilarm en een zeilwinch trekken kennelijk veel stroom. Door die altijd aanwezige weerstand zal er bij hoge stromen meer verlies optreden dan bij lage stromen. Wanneer je dus beide op één aansluiting van je ontvanger aansluit zou dat dus te veel kunnen zijn. Door de grote verliezen wordt de boel warm en zouden je stekkertjes wel eens kunnen smelten. De kans acht ik heel erg klein maar onmogelijk is het niet.
Een andere oplossing is de zeilwinch en de zeilarm elk op een eigen kanaal zetten en die kanalen mixen in je zender. Als je dan de zeilarm stuurt gaat de winch ook lopen.

Wat voor een ontvanger wordt er eigenlijk gebruikt en welke zeilarm-servo???

Als de ontvanger een 2- of 3-kanaals type is met BEC-systeem heb je kans, dat het sowieso verkeerd gaat in combinatie met de zeilarmservo. Zo'n BEC-systeem is namelijk geschikt voor 2 normale servo's en het stroomverbruik van de zeilarmservo zou wel eens veel te hoog kunnen zijn.

Een V-kabel verbinding moet overigens zo dicht mogelijk bij de ontvanger worden gemaakt. Anders heb je kans, dat de servo's elkaar beïnvloeden. Dat een gemeenschappelijke stukje draad ná de ontvanger wél problemen oplevert en dat het gemeenschappelijke stukje draad tussen accu en ontvanger geen effect heeft, ga ik hier niet verklaren (wordt te lang verhaal). Overigens zou het met zo'n V-kabel normaal moeten lukken.

Als er een meerkanaals zender wordt gebruikt kan hierin op zeer eenvoudige manier een kanaal vastgekoppeld worden aan een ander. Beide servo's krijgen dan een eigen ontvangerkanaal en worden toch met 1 kruisknuppelfunctie aangestuurd. Er is dan echter wel een technicus nodig, die even een draad kan solderen. Met een computerzender is dit nog eenvoudiger. Je kunt dan een V-mixer activeren en op 100% instellen.

Bedankt voor de antwoorden, ik ga me er eens over buigen. Mocht ik weer verdere vragen hebben, weet ik jullie weer te vinden.

Annemieke

Corrien zei:
Wat voor een ontvanger wordt er eigenlijk gebruikt en welke zeilarm-servo???

De ontvanger: Robbe R-118 F
De zeilarm: Hitec HS-785HB Sail Arm Servo
de winch: Hitec HS-765HB Sail Winch Servo

Annemieke

Deze servo's kunnen inderdaad beter niet samen op één V-kabel worden gemonteerd. Daarvoor is er ook geen noodzaak, gezien het ontvangertype.

Bij de R118F is waarschijnlijk een F14-zender aanwezig? Bij deze zender kan een mini-option module worden aangeschaft. Dit module kan als combi-switch én als mixer worden ingesteld. In beide gevallen is daarmee het gewenste resultaat te behalen: een links-rechts functie (knuppelfunctie 1 of 4) neemt een extra kanaal (5 t/m 8 ) mee. Een hoog-laag functie kan dat uiteraard ook. Eventueel kan dit kanaal dan een instelbare, kleinere uitslag krijgen (instellen als mixer; 1 ingang niet gebruiken, beide uitgangen uiteraard wél en met 1 van de draaiknoppen stel je het percentage in).
Er is een nog eenvoudiger methode, maar daarvoor moet er een draadje worden gesoldeerd: draadje aan het middenpootje van het hoofdkanaal en dat dan weer verbinden aan het middenpootje van één van de kanalen 5 t/m 8.

Bedankt voor het duidelijke antwoord.
Dat wordt dus nog een avondje technisch doen.
(en dat voor iemand die al zeer verheugt is als het ophangen van een lamp is gelukt :-D)

Annemieke

Back