twee servo's op een kanaal.

hallo. ik heb een fg gekocht en nu wil ik de remmen aan de voorzijde aansturen met een apparte servo. ik heb de draden al bij elkaar aangesloten en opzich doen bijde servo's het ook maar ze draaien bijde de zelfde kan uit. is er een manier om de servo's contra te laten draaien?
ik heb zelf al geprobeerd door de plus en de min op de motor in de servo om te draaien maar daar trapt de servo niet in, dan slaat de hoorn naar een max uitslag en beweegt niet meer.
iemand een idee? het gaat om een multiplex power mg.

groet Efrem.

Als je de twee motordraden verwisselt, dan moet je ook de twee buitenste draden op de potmeter in de servo verwisselen. Dan draait deze andersom.

Er is ook nog een mechanische oplossing. De servoarm aan de andere kant van de servo gebruiken.

En als je een beetje 3 kanaals zender hebt is het nog makkelijker...
Dan kun je gewoon de servo in een eigen kanaal prikken en met een brake mix programma werken ;)

Dat werkt met voorremmen altijd beter dan geknoei met servo's aangezien je de servo maar 1 richting op gebruikt en niet 2...

dat was mijn eerste idee maar bij mijn zender is het derde kanaal enkel een aan/uit schakelaar.
dus daar heb ik niets aan.
en een zender er bij kopen vind ik een beetje overdreven. ;)

Je hebt ook servo reversers die je tussen servo en ontvanger kan prikken. Zet je die tussen 1 servo en de splitsing van draden, dan kun je ook hetzelfde bereiken.

Je kan ook gewoon een zender nemen die je voor meerdere modellen kunt gebruiken ;)
Zonder specifiek 3de kanaal blijft het aanrommelen met die remservo aangezien die ook op de gasbewegingen mee gaat lopen ;)

Onder het motto "been there , done that" ....

@ indoorvlieger. okee, wist niet dat dat bestond. is dst een stukje electronica?

@ savage, Ik kan volgens mij 10 modellen opslaan in mijn zender dus daar ligt het niet aan. het is een ouder model sanwa en deze heeft niet de brake mix optie.ik heb boel nu omgesoldeerd en werkt nu zoals ik bedoelde. maar zie nu wat jij bedoeld, als ik nu de rem epa afsel dan heeft dat nu direct invloed op de twee servo's terwijl je dat niet altijd wilt. eerst maar eens kijken of ik het wat vind dat 1/5 gedoe en dan kan ik altijd nog kijken voor een andere zender met deze optie.

@ N.P.S. Bedankt!

Zonder aangewezen 3de kanaal en mixprogramma is het bijna niet te doen om dat goed werkend te krijgen op een FG , juist omdat de extra servo anders alle bewegingen volgt van de gas/rem servo.

Het meelopen met de rembeweging is na heel wat stelwerk nog wel ok te krijgen , maar hij gaat ook meelopen met de gasbeweging en daar gaat het dan meestal op fout.

Als je geen proportioneel 3de kanaal beschikbaar hebt is het een heel stuk makkelijker om met alleen de gas/rem servo en de centrale remschijf te werken. Het remmen is uiteraard minder , maar het scheelt je een hele hoop stress ;)

snap wat je bedoeld. ik ga het ff bekijken, ik maak de trekstang wel zo dat er een vrijloop op zit zodat met gas geven de stang vrij bewegen kan. als het een drama word om het goed te krijgen zal ik er eens over denken om een andere zender te kopen.
voor vandaag ben ik er ff klaar mee, maar voorlopig nog niet uitgeprutst ;) thanx voor je nuttige info!

groet Efrem.

De trekstang moet je sowieso helemaal recht laten , zodra je die ook maar iets gaat verbuigen gaat ie werken als een veer en verlies je remkracht. Ook het aantrekken moet je zo recht mogelijk op de as van de servo doen , anders gaat 1 kant altijd harder aangetrokken worden dan de ander ;)

er is maar één trekstang die via een evenaar overgaat in twee kabels, dan is de kracht op de twee kabels altijd gelijk toch? tot in het redelijke dan, niet dat de servo vanaf de zijkant aan de stang trekt..

Dat zou je wel denken...... Maar in de praktijk ;)

Ik heb destijds vrij snel mn kabelremmen weer van de marder gesloopt en er een JBR hydrolische remmenset opgezet. De boel zo krijgen dat het daadwerkelijk in balans wordt aangetrokken is een drama...

Yups... Op het moment dat je ze echt gaat gebruiken zul je merken dat het kleinste beetje verschil resulteert in een auto die scheef wegtrekt bij het remmen omdat het ene wiel blokkeert en de andere nog door rolt..

Ook dat valt onder het al eerder genoemde "been there , done that" ;)

@ indoorvlieger. okee, wist niet dat dat bestond. is dst een stukje electronica?

Ja, dat is een stukje electronica wat je er tussen plugt. Hier is een voorbeeld, deze heb ik in gebruik in een boot die ik eerst met een zender gebruikte zonder reverse op de zender:

49846.jpg

Maar of dit voor jouw situatie de beste oplossing is, geen idee, ik zie toch allerlei kanttekeningen genoemd.

okee, nooit gezien.... best een handig stukje matriaal. maar indd voor nu is het opgelost of iig, zo als het is. mocht het toch niet naar mijn zin werken en vind ik 1/5 leuk genoeg dan ga ik voor een modernere zender kijken. bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:
Back