G
Gompel
Guest
Hoi, ik heb een vreemd voorval met twee dezelfde lipo packs (11.1V 1000mAh van hetzelfde merk ELE) en zou graag horen wat de mogelijke oorzaak en oplossing kan zijn.
Eén pack is ongeveer een jaar oud met zo'n 30 ladingen achter de rug, de ander een half jaar oud met ca. 20 ladingen. Beide lipo's zijn volgens de lader vol, maar lijken onder belasting leeg. Ze laden netjes tot 12.6V waarbij mijn lader (Graupner Ultramat 10) terugregelt. De open spanning van de cellen zijn 3.85V en op elk van de drie cellen gelijk.
Onder belasting van een regelaar met motor (18A regelaar en BM2408 ala fietsbel) van ca. 6 Ampère zakt de spanning vrij snel (ong.20-30sec) van 11.5V naar 9V waarbij de regelaar ingrijpt en het zaakje rond die 9Volt houdt. Het wisselen met een andere regelaar en motor geeft hetzelfde effect, maar een andere 1800mAh 11.1V lipo doet het prima met dezelfde testopstelling.
Ik weet helaas niet meer precies wat ik het laatst met deze twee lipo packs heb gedaan omdat ik een paar keer naar het modelvliegveld ben geweest en dacht dat ik per ongeluk vergeten was de lipo's te laden (ik laad namelijk meestal nog dezelfde dag na het vliegen). Maar nu blijkt dus dat ik dat niet vergeten was maar de lipo's gewoon niet meer kunnen presteren.
Op dit moment kom ik niet verder dan twee mogelijk verklaringen:
1. Een andere regelaar/motor van een ander vliegtuig heeft de lipo's mogelijk beschadigd. Dit was een dubbele motor opstelling (fietsbellen met 15A regelaars) volgens een beschrijving ergens op dit modelbouwforum. Dat waren twee gelijke brosteloze motoren met ieder een afzonderlijke maar gelijke regelaar, elk gevoed door bovenstaande lipo's. Beide regelaars waren door een Y-kabel met een ontvanger verbonden. Beide lipo's waren hiervoor volledig opgeladen. In principe is dit eenzelfde opstelling als met een enkele motor, maar dan twee sets aangesloten op één ontvanger (dus wel een twee maal gevoede ontvanger). Dit werkte prima en ik kan me bijna niet voorstellen dat dit de oorzaak is.
2. Ik heb voor het eerst een lipo-balancer gebruikt en deze heeft de lipo's mogelijk beschadigd. Deze wordt tussen de lader en de accu geplaats op de balanceerstekkers. Tijdens dit laadproces heb ik niets raars ontdekt en de 0,02V verschil per cel was na het laden verdwenen. Een balancer die lipo's molt lijkt me vreemd.
Voor zover ik weet kunnen lipo's op twee manieren beschadigd zijn; of ze hebben een opdonder gehad (overlading/oververhitting) of ze zijn te diep ontladen. In het eerste geval zou de lipo kunnen klappen of capaciteits vermindering hebben en in het tweede geval is de spanning van de cel zover gedaald dat hij niet meer te laden is. Omdat mijn cel nooit oververhit of bol geworden is en zonder belasting een prima voltage heeft snap ik niet goed wat er gebeurd is.
Ik zou het zonde vinden om mijn twee lipo's weg te gooien dus als iemand een tip heeft over hoe de packs weer goed gemaakt kunnen worden, dan zou ik dat erg fijn vinden.
Alvast bedankt voor het meedenken,
Patrick
Eén pack is ongeveer een jaar oud met zo'n 30 ladingen achter de rug, de ander een half jaar oud met ca. 20 ladingen. Beide lipo's zijn volgens de lader vol, maar lijken onder belasting leeg. Ze laden netjes tot 12.6V waarbij mijn lader (Graupner Ultramat 10) terugregelt. De open spanning van de cellen zijn 3.85V en op elk van de drie cellen gelijk.
Onder belasting van een regelaar met motor (18A regelaar en BM2408 ala fietsbel) van ca. 6 Ampère zakt de spanning vrij snel (ong.20-30sec) van 11.5V naar 9V waarbij de regelaar ingrijpt en het zaakje rond die 9Volt houdt. Het wisselen met een andere regelaar en motor geeft hetzelfde effect, maar een andere 1800mAh 11.1V lipo doet het prima met dezelfde testopstelling.
Ik weet helaas niet meer precies wat ik het laatst met deze twee lipo packs heb gedaan omdat ik een paar keer naar het modelvliegveld ben geweest en dacht dat ik per ongeluk vergeten was de lipo's te laden (ik laad namelijk meestal nog dezelfde dag na het vliegen). Maar nu blijkt dus dat ik dat niet vergeten was maar de lipo's gewoon niet meer kunnen presteren.
Op dit moment kom ik niet verder dan twee mogelijk verklaringen:
1. Een andere regelaar/motor van een ander vliegtuig heeft de lipo's mogelijk beschadigd. Dit was een dubbele motor opstelling (fietsbellen met 15A regelaars) volgens een beschrijving ergens op dit modelbouwforum. Dat waren twee gelijke brosteloze motoren met ieder een afzonderlijke maar gelijke regelaar, elk gevoed door bovenstaande lipo's. Beide regelaars waren door een Y-kabel met een ontvanger verbonden. Beide lipo's waren hiervoor volledig opgeladen. In principe is dit eenzelfde opstelling als met een enkele motor, maar dan twee sets aangesloten op één ontvanger (dus wel een twee maal gevoede ontvanger). Dit werkte prima en ik kan me bijna niet voorstellen dat dit de oorzaak is.
2. Ik heb voor het eerst een lipo-balancer gebruikt en deze heeft de lipo's mogelijk beschadigd. Deze wordt tussen de lader en de accu geplaats op de balanceerstekkers. Tijdens dit laadproces heb ik niets raars ontdekt en de 0,02V verschil per cel was na het laden verdwenen. Een balancer die lipo's molt lijkt me vreemd.
Voor zover ik weet kunnen lipo's op twee manieren beschadigd zijn; of ze hebben een opdonder gehad (overlading/oververhitting) of ze zijn te diep ontladen. In het eerste geval zou de lipo kunnen klappen of capaciteits vermindering hebben en in het tweede geval is de spanning van de cel zover gedaald dat hij niet meer te laden is. Omdat mijn cel nooit oververhit of bol geworden is en zonder belasting een prima voltage heeft snap ik niet goed wat er gebeurd is.
Ik zou het zonde vinden om mijn twee lipo's weg te gooien dus als iemand een tip heeft over hoe de packs weer goed gemaakt kunnen worden, dan zou ik dat erg fijn vinden.
Alvast bedankt voor het meedenken,
Patrick