Twee volle lipo's met verloren capaciteit

• Topicstarter Topicstarter Gompel
  • Startdatum Startdatum
G

Gompel

Guest
Hoi, ik heb een vreemd voorval met twee dezelfde lipo packs (11.1V 1000mAh van hetzelfde merk ELE) en zou graag horen wat de mogelijke oorzaak en oplossing kan zijn.
Eén pack is ongeveer een jaar oud met zo'n 30 ladingen achter de rug, de ander een half jaar oud met ca. 20 ladingen. Beide lipo's zijn volgens de lader vol, maar lijken onder belasting leeg. Ze laden netjes tot 12.6V waarbij mijn lader (Graupner Ultramat 10) terugregelt. De open spanning van de cellen zijn 3.85V en op elk van de drie cellen gelijk.
Onder belasting van een regelaar met motor (18A regelaar en BM2408 ala fietsbel) van ca. 6 Ampère zakt de spanning vrij snel (ong.20-30sec) van 11.5V naar 9V waarbij de regelaar ingrijpt en het zaakje rond die 9Volt houdt. Het wisselen met een andere regelaar en motor geeft hetzelfde effect, maar een andere 1800mAh 11.1V lipo doet het prima met dezelfde testopstelling.
Ik weet helaas niet meer precies wat ik het laatst met deze twee lipo packs heb gedaan omdat ik een paar keer naar het modelvliegveld ben geweest en dacht dat ik per ongeluk vergeten was de lipo's te laden (ik laad namelijk meestal nog dezelfde dag na het vliegen). Maar nu blijkt dus dat ik dat niet vergeten was maar de lipo's gewoon niet meer kunnen presteren.
Op dit moment kom ik niet verder dan twee mogelijk verklaringen:
1. Een andere regelaar/motor van een ander vliegtuig heeft de lipo's mogelijk beschadigd. Dit was een dubbele motor opstelling (fietsbellen met 15A regelaars) volgens een beschrijving ergens op dit modelbouwforum. Dat waren twee gelijke brosteloze motoren met ieder een afzonderlijke maar gelijke regelaar, elk gevoed door bovenstaande lipo's. Beide regelaars waren door een Y-kabel met een ontvanger verbonden. Beide lipo's waren hiervoor volledig opgeladen. In principe is dit eenzelfde opstelling als met een enkele motor, maar dan twee sets aangesloten op één ontvanger (dus wel een twee maal gevoede ontvanger). Dit werkte prima en ik kan me bijna niet voorstellen dat dit de oorzaak is.
2. Ik heb voor het eerst een lipo-balancer gebruikt en deze heeft de lipo's mogelijk beschadigd. Deze wordt tussen de lader en de accu geplaats op de balanceerstekkers. Tijdens dit laadproces heb ik niets raars ontdekt en de 0,02V verschil per cel was na het laden verdwenen. Een balancer die lipo's molt lijkt me vreemd.

Voor zover ik weet kunnen lipo's op twee manieren beschadigd zijn; of ze hebben een opdonder gehad (overlading/oververhitting) of ze zijn te diep ontladen. In het eerste geval zou de lipo kunnen klappen of capaciteits vermindering hebben en in het tweede geval is de spanning van de cel zover gedaald dat hij niet meer te laden is. Omdat mijn cel nooit oververhit of bol geworden is en zonder belasting een prima voltage heeft snap ik niet goed wat er gebeurd is.
Ik zou het zonde vinden om mijn twee lipo's weg te gooien dus als iemand een tip heeft over hoe de packs weer goed gemaakt kunnen worden, dan zou ik dat erg fijn vinden.

Alvast bedankt voor het meedenken,
Patrick

ik heb 2 10C ele 1100 packs die ook na een half jaar haast geen vermogen meer konden leveren. Je kan er niets aan doen, het gebeurt met sommige series nu eenmaal. Je kan ze ook nooit meer herstellen dus weggooien is de enigste optie. Als je cellen koopt van een duurder merk kan het ook gebeuren maar ervaringen van mensen zegt toch wel het meeste over de kwaliteit. Ook de accu's voor 60% belasten maximaal verlengt de levensduur enorm. Niet verder dan 80% leeg vliegen ook

Mijn ele1000 15/20C vinden het ook niet meer zo leuk. 1 3Cell is echt niks meer, zakt met fietsbel na 20 sec helemaal in t/m liposafe, de ander doet het echter nog perfect. (tegelijkertijd gekocht).

Mijn 2 2cellen pakjes (ook ele1000 15/20C) doen ook weinig meer... Die heb ik aardig wat gebruikt in een helietje, dat trekt niet zo veel en zou makkelijk moeten kunnen. Misschien af en toe te ver leeg getrokken, en eentje was mijn fout... Had ik op nimh stand geladen. Ik dacht al... wat duurt het lang...tsja, stom.. gelukkig is er niks erg gebeurd. Die doet het nu dus ook nog wel, alleen kan hij echt niks meer leveren...

Ik heb helaas ook 2 lipo´s van 7.4 volt 1800 mAh die kapot zijn.

Gisteren even langs de modelbouwinkel geweest, en daar kwamen ze erachter dat er niet meer dan 0,8V in zat, dus helaas allebei kunnen ze de prullebak in.

Waarchijnlijk heb ik ze dus te veel ontladen met mijn vliegtuig.....maar dit gebeurd mij geen 2e keer meer.

Geluk bij een ongeluk.....nou eerlijk gezegd baal ik er wel van, maar ik vlieg nu toch alleen nog maar met 3 cellen lipo in de toekomst.

ja dat zijn verklaarbare oorzaken. Als ze altijd netjes binnen de specificaties zijn gebruikt dan is het wel vreemd. Lipo's die nooti zijn gebruikt slijten zelfs.....

Hoi, bedankt voor alle antwoorden zo snel! Ik wist dat lipo's na verloop van tijd minder worden, maar in mijn geval vond ik het nogal vreemd dat beide lipo's nooit problemen hebben gegeven en eigenlijk niet noemenswaardig in capaciteit zijn gezakt zijn tot mijn laatste bevinding dan toch. Kunnen lipo's bij 4 maanden (vol) stilliggen dan ineens compleet waardeloos zijn geworden? Dat zou na iedere winterstop misschien nieuwe lipo's betekenen :? Dat wordt me dan toch een beetje duur.
Vreemd vind ik ook dat beide lipo's ineens precies hetzelfde probleem blijken te hebben. Kan toevallig zijn natuurlijk, maar toch...
Deze lipo's zijn eigenlijk altijd netjes gebruikt: normaal geladen, nooit heet geworden, nooit overbelast (fietsbel trekt bij lange na niet de toegestane 20Ampère max of de 15A continue), nooit diepontladen. De regelaars slaan bij 9V af en dan zit er nog meer als een tiende van de capaciteit in de lipo.
Maar goed, als er geen oplossing voor de lipo's is, dan maar de kca-bak :cry: Wil alleen voorkomen dat ik mogelijk eenzelfde fout maak en dadelijk ook mijn nieuwe set naar de knoppen help.

ja dat heb ik eerder gehoord. tijden stil liggen en dan zijn ze opeens onbruikbaar. Misschien is 50% vol weggleggen beter (zo doet de fabrikant het ook)

Ook mijn lipo's, ELE 11,1 V/1500 mAh hebben het om onverklaarbare wijze begeven :( . Vloog de ES er normaal zo'n 20 min op, maar vorige week nog geen 30 sec. Heb 4 packs geprobeerd, twee van mijzelf en 2 van een maatje die op hetzelfde moment en bij dezelfde leverancier zijn gekocht (november 2005) maar verschillend zijn behandeld, gebruikt en opgeladen. Alle vier gaven ze het in de ES binnen een minuut op.

Dacht eerst aan een kapotte regelaar, maar gisteren de lipo's getest met als belasting een 20W halogeenlamp, de spanning rende naar beneden tot iets meer dan 8V in 5 minuten. De oplader (Graupner Li-Po charger 4) laadt wel steeds 20 min op. Ontlaad ze nu onder belasting van wat lampjes en probeer ze dan opnieuw op te laden.

Kan dat helpen? :) Of zijn ze echt rijp voor de sloop? :evil:

groet,
hans

raar hè, het klinkt alsof er een timer voor die ELE's is afgegaan... dat ze er nu maar eens mee kappen... echt vaag.

Klopt, vind het heel apart. :?

Heb een pack ontladen tot 3,5 V per cel m.b.v. lampjes en ben nu weer aan het opladen. Cellen worden niet warm en zetten tot nu toe ook niet uit wat ze naar mijn idee gisteren wel deden. Benieuwd wanneer ze 'vol' zijn en of dit helpt.

Bad karma lipo's blijkbaar ... :evil: ...

Mijn 2000 mah 15/20 C laadt nog 236 mah ... :D ... 30 cycles .... amper belast met 12 amp ...niks bol of charging error ... zuiver capaciteitsverlies ...

Inderdaad meer en meer verhalen over het best NIET vol wegleggen van lipo's.... tot 70 percent schijnt het beste te zijn ...

Alhoewel, mijn 3 LAMA-accuutjes worden altijd vol weggelegd en blijven maar presteren ...

Als het zo verder gaat met vroegtijdige lipo-overlijdensberichten gaan we binnenkort weer allemaal aan de methanol ... :wink:

ik heb al van alles geprobeerd. het lijkt elke keer of je ze goed oplaad, maar als je probeert te ontladen, dan zakt ie ineens in... misschien zijn ze nog te gebruiken als ontvangeraccu ofzo...

Als dit gebeurd meet dan eens de cellen onderling op, grote kans dat er een onbalans is in het pakket. Ofwel een balancer gebruiken of regelmatig de cellen opmeten om te kijken of er onbalans is. En bij lang wegleggen dan niet vol, maar ook niet leeg wegleggen.

@theo

onbalans is het zeker niet, meet altijd de cellen afzonderlijk en die zijn nu ook gelijk, is gewoon een raar probleem

gr.
hans

Raare boel, mijn lipo's hebben het vorige week plots alledrie opgegeven. 2x 3c1000 en 1x 3c2200 van ele. Heb ze altijd behandelt zoals het moet... Maar nu er plotseling zoveel mensen problemen mee hebben, strange....
:? :? :?

als dat nu plots voorkomt bij meerdere, zou dan het weer er voor iets tussen kunnen zitten ?
temperatuur druk, of vochtigheid ... of gewoon meer gevlogen deze week ?

TM

mmh, lijkt me niet denk ik, zou raar zijn, vooral omdat het hier alleen om die ELE lipo's gaat. Die van mij zijn er trouwens al ff geleden mee gekapt.

Als samenvatting:
Ongeveer ¾ jaar geleden gekocht:
2x 3S1000mah 15/20C 1 is nog prima, 1 kapot
2x 2S1000mah 15/20C Beide kapot, 1 door eigen fout.

De 2 kapotten waar het dus om gaat heb ik altijd vrij netjes behandeld. Nooit te ver ontladen en altijd geladen met zo'n balancer lader. Ze lijken vol, maar zakken in 20sec in. daarna kan je weer gewoon vol gaan laden...

Hmzz laat ik nu net vorige maand 5 ELE lipo's hebben gekocht :? Twee pakketjes van 3s 1000 mah voor in mijn shockflyer, die hebben het niet zwaar. En drie pakketten van 3s 1500 mah voor onder de hummingbird, deze hebben het iets zwaarder te verduren. Als ik het zo hoor meld ik me dus wel weer over een maandje of negen.

Back