Twee volle lipo's met verloren capaciteit

• Topicstarter Topicstarter Gompel
  • Startdatum Startdatum
Vanmiddag m'n lipo's opnieuw getest, eerst met lampjes ontladen, daarna geladen (klein uurtje), AS in de werkbank, vol gas en na 1,5 muinuut prt, prt, dood.

Opnieuw gestart met halfgas, werd 4 minuten, weer gestopt. Als laatste op twee tikken van m'n MX 12 en dat hielden ze een halfuur vol, met 1 tik er bij hielden ze er weer mee op. Helaas dus! Dat wordt nieuwe kopen maar zeker weten geen ELE meer :?

Ik heb even contact gehad met de ELE leverancier en zoals sommigen van jullie al zeiden is het vol wegleggen van de lipo's waarschijnlijk de oorzaak van het probleem geweest. Dit wist ik nog niet, maar voortaan dus maar beter maximaal 70% geladen wegleggen en zorgen dat ze natuurlijk door het liggen niet te laag in spanning zakken.
Verder kreeg ik het advies om ze koel en droog te bewaren. En een lipo die langer dan een maand niet gebruikt is eerst opnieuw te ontladen en laden. Maar ook bij goed beheer van de accu's blijkt er bij alle soorten lipo's een bepaald uitval percentage te zijn. Dat heb je trouwens met alle produkten...

Dank aan alle posters en RCtechnics voor de reacties en adviezen!

Hoe zit het dan als het einde vlieg seizoen is :?:

70 % wegleggen, en dan elke maand ontladen en dan weer laden, en dan na een maand weer ontladen, en dan weer laden enz... enz….tot het seizoen weer begonnen is :?:

Ik vroeg het mij gewoon af :wink:

Groet Hobby

@ Gompel, bedankt voor het verzamelen van de info. Bij 'koel en droog' denk ik aan de koelkast voor opslag in de winter. Overigens vind ik 'een bepaald uitvalpercentage' bij lipo's niet bepaald goedkoop.

Ben nu wel erg benieuwd wat de gemiddelde levensduur is van een lipo. Wie vliegt er al meer dan 1 jaar, 2 jaar of langer met hetzelfde lipo-pack? Ben uiteraard ook benieuwd naar het merk etc.

groet,
hans

Ik en een aantal mensen bij mij op de club hebben ook al heel wat ELE pakketjes kunnen weg gooien!
Ik vlieg mijn heli's met KOKAM pakketjes en daar zitten er een paar bij van bijna twee jaar oud.
Ik heb deze week wel weer ELE's besteld om het nog een keer te proberen, maar na al deze reacties weet ik niet of dit zo slim was.

Nu ik mijn Kokam 2000 pakket in de Superzoom4D zwaarder ben gaan belasten krijg ik er ineens ook nog maar 1500mAh in.

Multiplex BL27 regelaar raakt 0-instelling voor rem tijdens vliegen kwijt
Kontronic Swing 3000 slaat af tijdens vliegen
Schulze Future 18-46 stoort te veel op ontvanger
Kokam pakket naar de haaien.

Het is het gewoon nog niet dat electro spul.
Toch maar weer lekker methanol knetteren.:P

Of weer richting Nihm ...

Daar kan niemand onderuit : die zijn er de laatste tijd toch ook ferm op vooruitgegaan en kunnen heel wat abuse hebben ( wat (nog) niet van lipo gezegd kan worden :roll: )

Het is het gewoon nog niet dat electro spul

Zwaar protest !! Electromateriaal staat wel op punt. Je regelaar slaat af omdat hij de lipo door z'n knieen ziet gaan. En ieder zijn vak, en je hebt electriciens en loodgieters. Lipo's zijn naar mijn inzien nog niet gemaakt om 15C te leveren. In sub-c cellen zit al 20 jaar industrie ervaring met hoge stromen, lipo's daartegen zijn nog veel te nieuw.

TM

Daar kan niemand onderuit : die zijn er de laatste tijd toch ook ferm op vooruitgegaan en kunnen heel wat abuse hebben ( wat (nog) niet van lipo gezegd kan worden )

Das zeker ook waar ja, stond ik wel van te kijken. Eerst had ik 800mah in mijn zender. Nu 2500!!!! Lekkâh 8)

Zijn er dan trouwens al laders op de markt die maar tot 70% laden?
Ik gebruik mijn lipo's trouwens continu door. Heb niet echt een seizoen, het moet alleen niet (te hard) regenen en geen windkracht 10, maar een maand stil liggen doen mijn pakjes meestal niet.
Die 2S pakjes heb ik ongeveer een half jaar redelijk zwaar belast (tenminste, ver ontladen en weer vol geladen, niet echt veel amps).
de 3S pakjes zo af en toe leeg gevlogen met een fietsbel. Nou, die trekt toch niet zo bijzonder veel...

mestdaght zei:
Je regelaar slaat af omdat hij de lipo door z'n knieen ziet gaan.
Nee doet hij met een klein motortje bij kwart gas. Het is puur een bug in de software waarin als er een bepaalde tijd geen delta in het signaal is geweest, het programma vast loopt.

@hans
Hoe krijg ik dan een delta in het signaal? Zo nu en dan even flink gas geven? Dit lijkt me juist het probleem, met een capaciteitsloze lipo kún je dus geen gas meer geven. Alleen nog een half uurtje de motor op stand 2 laten zoemen.

Als ik je probeer goed te begrijpen hebben we er een probleem bij.

Samenvattend:

Om een lipo maximaal te benutten moet je

1. lipo's opladen tot 70% > zie sietze, hoe doe je dat? is dat spanning, capaciteit, stroom? of gewoon 42 minuten opladen ipv 60min?

2. koel en donker wegleggen > niet gebruiken = in de koelkast. welke temperatuur dan? en vooral, waarom dan? en waarom dan niet in de vrieskist?

3. volgas vliegen danwel regelmatig volgas vliegen i.v.m. software regelaar > wat doet die regelaar dan eigenlijk precies en waar kijkt die naar?

Betekent dit dan eigenlijk niet gewoon terug naar de NiMh (tnx mestdaght)?

Ik krijg met de dag meer behoefte aan echte kennis over de lipo. Al was het alleen maar over de manier van opladen, opslag en gebruik. En dan meer kennis dan een min of meer vage '70% regel'.

hans

heb een ele lipo liggen, tot nu toe nog niet gebruikt, eenmaal volgeladen, op afwachting van afbouwen voertuig. :evil:

volgeladen tot 4.2 volt / cel op aanraden van andere modelbouwer, maar nu ik lees dat hij happier is bij 70% vol (ongeveer) ga ik even een stukje ontladen. :roll:

nja, ik zie wel, alssie stuk is koop ik kokam cellen, dan maar een stuk duurder (lipo is het enige onderdeel waar nu op bezuinigd is anyway, rest is *merk* onderdelen.)

reactie op hovenees 123tje en even wat uitleg voor misverstanden

1- Lipo's opladen tot 70% -> het gaat hier om het wegleggen/opslag voor langere tijd van de lipo (langer dan een maand). Normaal gezien laad je ze dus gewoon vol om te vliegen. De 70% gaat natuurlijk over de capaciteit. Een lipo van bv. 1000mAh laadt je dan dus tot 700mAh op. Misschien dat je dit op sommige meer geavanceerde laders kunt instellen, maar ik ontkoppel voor kortere laadtijden altijd gewoon de lipo van de lader.

2- Lipo's koel en donker bewaren -> ook dit geldt voor het wegleggen voor langere tijd. Ik weet dit niet 100% zeker, maar bij lagere temperaturen verlopen chemische reacties langzamer. Hierdoor zal de zelfontladen en ook de veroudering van de accu minder snel gaan. Dat je accu's beter niet in een vrieskist kunt stoppen heeft denkt ik te maken met ijsvorming. Waterdeeltjes uit de lucht kunnen rechtstreeks neerslaan op een oppervlak bij temperatuursverschillen (denk maar aan de ijslaag aan de binnenkant van (oudere) vriezers). Kortsluiting door binnengedrongen water is wel het laatste wat je wilt bij een lipo. Maar misschien zijn er ook nog wel andere redenen te bedenken voor het niet opslaan in vriezers. Koelkast temperatuur (5-10graden) lijkt me dus prima voor opslag. <- dit werd vroeger ook gedaan en waarschijnlijk nog steeds voor ontvangeraccu's NiCd gedurende winterstops.

3- Ik weet niet precies wat je hier nu bedoelt. Hans heeft blijkbaar een software probleem, maar dat past hier niet in je verhaal van lipo's. Volgas vliegen verwar je misschien met het overbelasten van lipo's.

Natuurlijk ben je vrij om terug te gaan naar andere accu's, maar jullie zeggen het eigenlijk zelf al: terùg gaan. Lipo's zijn een relatief nieuw produkt en natuurlijk moet er nog een hoop geleerd worden en doorontwikkeld. Maar qua capaciteit/gewicht heeft een lipo nogal wat voordeel. Als je model wèl in de lucht gaat met een lipo, maar niet met een NiCd of NiMh dan denk je er misschien wel anders over. Vooralsnog moet je lipo's wat voorzichtiger behandelen, maar hey, daar was dit draadje dus voor :wink:

Naar aanleiding van mijn defecte lipo's en dit draadje heb ik kort geleden een kleine opsomming gemaakt over het optimaal behandelen van lipo's op ons eigen clubforum. Ik zal het hier even voor je posten. Misschien heb je wat aan mijn verzamelde info zover. Misschien dat forumleden met meer kennis/ervaring dit kunnen aanvullen of verbeteren, maar volgens mij staat er op dit modelbouwforum al een lipo gebruiksaanwijzing draad.

Lipo's
1- Niet te diep ontladen. Onder 2,5 Volt per cel bij belasting kan al schadelijk zijn. De meeste regelaars slaan af bij 3 Volt per cel. Bij diepontlading can de cel mogelijk niet meer geladen worden.
2- Niet overladen. De meeste laders laden tot een maximum van 4,2Volt per cel. Overladen kan in extreme gevallen tot een ontploffing van de lipo leiden.
3- Niet overbelasten. Alle lipo's hebben een zogenaamde C waarde. Een C waarde van 10 (10C) betekend dat de lipo met 10 maal zijn capaciteit ontladen mag worden. Vaak wordt er een continue en maximale C waarde aangegeven. Zorg dat je liefst onder de continue waarde zit bij volgas: hoe lager de belasting hoe langer de levensduur.
4- Niet een lipo oververhit laten worden. Dit is meestal een gevolg van overbelasting en/of slechte koeling. Als je de lipo niet meer vast kunt pakken (>60graden) is deze waarschijnlijk al te heet met een verkorte levensduur als gevolg.
5- Niet een lipo pack gebruiken of laden als de afzonderlijk cellen meer als 0,05 Volt in onbalans zijn. Je kunt het voltage van de afzonderlijke cellen simpel met een voltagemeter bepalen en de cellen los van elkaar volladen of een balancer gebruiken om het verschil weg te krijgen.
6- Bij het wegleggen van de lipo voor langere tijd (meer dan een maand) de accu niet vol, maar maximaal voor 70% laden. Zorg ook dat bij lange opslag de spanning liefst niet onder de 3 Volt zakt. Droog en koel bewaren.
7- Het niet helemaal leeg vliegen (tot ca. 80%) schijnt de levensduur te verlengen.

Alhoewel dit een waslijst van 7 punten is valt het volgens mij allemaal wel mee als je je gezond verstand gebruikt. Behalve de 4,2 Volt topspanning per cel zijn alle genoemde waarden niet al te strikt. Het zijn meer richtlijnen voor het behoud van een goede lipo.
Ik had eigenlijk nog nooit problemen met mijn lipo's gehad tot ze dus ineens hun capaciteit hadden verloren. Kost natuurlijk wel weer geld. Maar ja, als je het goedkoop wil houden is er ook altijd nog zoiets als 'rubber powered' :lol:

Back