reactie op hovenees 123tje en even wat uitleg voor misverstanden
1- Lipo's opladen tot 70% -> het gaat hier om het wegleggen/opslag voor langere tijd van de lipo (langer dan een maand). Normaal gezien laad je ze dus gewoon vol om te vliegen. De 70% gaat natuurlijk over de capaciteit. Een lipo van bv. 1000mAh laadt je dan dus tot 700mAh op. Misschien dat je dit op sommige meer geavanceerde laders kunt instellen, maar ik ontkoppel voor kortere laadtijden altijd gewoon de lipo van de lader.
2- Lipo's koel en donker bewaren -> ook dit geldt voor het wegleggen voor langere tijd. Ik weet dit niet 100% zeker, maar bij lagere temperaturen verlopen chemische reacties langzamer. Hierdoor zal de zelfontladen en ook de veroudering van de accu minder snel gaan. Dat je accu's beter niet in een vrieskist kunt stoppen heeft denkt ik te maken met ijsvorming. Waterdeeltjes uit de lucht kunnen rechtstreeks neerslaan op een oppervlak bij temperatuursverschillen (denk maar aan de ijslaag aan de binnenkant van (oudere) vriezers). Kortsluiting door binnengedrongen water is wel het laatste wat je wilt bij een lipo. Maar misschien zijn er ook nog wel andere redenen te bedenken voor het niet opslaan in vriezers. Koelkast temperatuur (5-10graden) lijkt me dus prima voor opslag. <- dit werd vroeger ook gedaan en waarschijnlijk nog steeds voor ontvangeraccu's NiCd gedurende winterstops.
3- Ik weet niet precies wat je hier nu bedoelt. Hans heeft blijkbaar een software probleem, maar dat past hier niet in je verhaal van lipo's. Volgas vliegen verwar je misschien met het overbelasten van lipo's.
Natuurlijk ben je vrij om terug te gaan naar andere accu's, maar jullie zeggen het eigenlijk zelf al: terùg gaan. Lipo's zijn een relatief nieuw produkt en natuurlijk moet er nog een hoop geleerd worden en doorontwikkeld. Maar qua capaciteit/gewicht heeft een lipo nogal wat voordeel. Als je model wèl in de lucht gaat met een lipo, maar niet met een NiCd of NiMh dan denk je er misschien wel anders over. Vooralsnog moet je lipo's wat voorzichtiger behandelen, maar hey, daar was dit draadje dus voor :wink:
Naar aanleiding van mijn defecte lipo's en dit draadje heb ik kort geleden een kleine opsomming gemaakt over het optimaal behandelen van lipo's op ons eigen clubforum. Ik zal het hier even voor je posten. Misschien heb je wat aan mijn verzamelde info zover. Misschien dat forumleden met meer kennis/ervaring dit kunnen aanvullen of verbeteren, maar volgens mij staat er op dit modelbouwforum al een lipo gebruiksaanwijzing draad.
Lipo's
1- Niet te diep ontladen. Onder 2,5 Volt per cel bij belasting kan al schadelijk zijn. De meeste regelaars slaan af bij 3 Volt per cel. Bij diepontlading can de cel mogelijk niet meer geladen worden.
2- Niet overladen. De meeste laders laden tot een maximum van 4,2Volt per cel. Overladen kan in extreme gevallen tot een ontploffing van de lipo leiden.
3- Niet overbelasten. Alle lipo's hebben een zogenaamde C waarde. Een C waarde van 10 (10C) betekend dat de lipo met 10 maal zijn capaciteit ontladen mag worden. Vaak wordt er een continue en maximale C waarde aangegeven. Zorg dat je liefst onder de continue waarde zit bij volgas: hoe lager de belasting hoe langer de levensduur.
4- Niet een lipo oververhit laten worden. Dit is meestal een gevolg van overbelasting en/of slechte koeling. Als je de lipo niet meer vast kunt pakken (>60graden) is deze waarschijnlijk al te heet met een verkorte levensduur als gevolg.
5- Niet een lipo pack gebruiken of laden als de afzonderlijk cellen meer als 0,05 Volt in onbalans zijn. Je kunt het voltage van de afzonderlijke cellen simpel met een voltagemeter bepalen en de cellen los van elkaar volladen of een balancer gebruiken om het verschil weg te krijgen.
6- Bij het wegleggen van de lipo voor langere tijd (meer dan een maand) de accu niet vol, maar maximaal voor 70% laden. Zorg ook dat bij lange opslag de spanning liefst niet onder de 3 Volt zakt. Droog en koel bewaren.
7- Het niet helemaal leeg vliegen (tot ca. 80%) schijnt de levensduur te verlengen.
Alhoewel dit een waslijst van 7 punten is valt het volgens mij allemaal wel mee als je je gezond verstand gebruikt. Behalve de 4,2 Volt topspanning per cel zijn alle genoemde waarden niet al te strikt. Het zijn meer richtlijnen voor het behoud van een goede lipo.
Ik had eigenlijk nog nooit problemen met mijn lipo's gehad tot ze dus ineens hun capaciteit hadden verloren. Kost natuurlijk wel weer geld. Maar ja, als je het goedkoop wil houden is er ook altijd nog zoiets als 'rubber powered' :lol: