TWICELL 800 vervangen door ....?

Hallo,

ik heb een vliegende vleugel in EPP die ongeveer 300 gram vliegklaar weegt (RHINO van TOPMODEL uit Frankrijk). Ik heb hierop een Speed 300 gemonteerd met Günther prop en met 8 Twicells 800. Deze cellen gaan na enkele minuten door hun 'knieën". Door welke cellen kan ik deze Twicells (type AAA, 11 x 45 mm en 12 gram) vervangen. Veel groter of zwaarder kunnen ze niet zijn.

Bedankt voor een passend antwoord.

Jos

Welke speed 300, de 6 volt versie of de 7,2 volt versie. Bij de eerste zou dit best wel een het geval kunnen zijn en waarschijnlijk wordt de motor dan ook erg warm. Bij de 7,2 volt motor zou het moeten kunnen met die cellen.

Misschien LIPO? Ik weet er nog niks van, maar er zijn hier genoeg mensen die daar meer over kunnen vertellen. Succes

@ Theo

het is een 7.2 Volt. Als ik met de 8 cellen vlieg begint na 1 minuut de motor al veel trager te draaien en kan ik amper in de lucht blijven. Stop ik eventjes dan gaat het weer beter.

Lipo's zou ook kunnen maar het vak voor de cellen is onderaan en zou kunnen beschadigd worden bij een landing. Trouwens ik heb het gewicht van de cellen nodig voor het zwaartepunt. Lipo's en dan lood is nogal dom.

Jos

Hoe is het met Nicads ?
Of een andere prop ?

NiMha hebben inderdaad een grens met het stroombereik.... Met de Micro´s (1:18) rijden er op de club ook een paar met speed-300 motoren en tot zover geen probleem maar we rijden wel op 6 cellen.....

Hallo,

Het probleem met de cellen is opgelost!!

De fout zat niet bij de cellen maar bij de regelaar. Ik heb de Schulze 10A vervangen door een 20A en nu gaan de cellen niet meer door hun knieên.

Ik had de cellen dus valselijk beschukldigd .....

Jos

Dan meet je combinatie eens goed door, een speed 300 die meer dan 8 ampere trekt is een kachel en gaat niet lang mee.
Een speed 300 7,2 volt met een gunther trekt iets van 4,5 ampere bij 7,2 volt. Bij 9.6 volt zal dit iets zijn van 7 ampere.
Volgens http://brantuas.com/ezcalc/dma1.asp zit je met een speed 300 6 volt aan de 13 ampere. Dit dus alles in direct drive met een gunther prop (5x4)
Heeft die Rhino niet toevallig een vertraging? zo ja welke met welke prop.

Bij een vertraging van 1:3,5 met een 9x4 prop zit je op 9 ampere.

Ja inderdaad, de Rhino heeft normaal een 280 zonder reductie, maar met deze motor wou hij niet echt vliegen. Daarom heb ik een 300 7.2 V geplaatst en dan gaat het wel zeer goed. Deze 300 trekt met een Gunther 4 à 5 Ampère. Het is ook mogelijk natuurlijk dat de regelaar van 10 A niet zo best meer was. Had niets anders liggen dan een 20 A en dat gaat nu vlotjes.

@ Hans,

de Rhino moet je afwerken, vliegt supper met een 300 en dat gedurende ongeveer 9 minuten.

Jos

@Jos, daar kan ik mij iets van voorstellen. Ik heb geruime tijd met Swift van MS-Composiet bij mij achter in de duinen gevlogen. Het EPP in de neus is nu helemaal "zacht" geworden. De Swift had een speed300 6V met 5:1 vertraging, de prop-size ben ik even kwijt.

Hans

Back