Twin Astir 1983

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Justus, 31 mrt 2010.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mooi!! De romp is hetzelfde, alleen heb ik een andere vleugelmontage, niet een enkele ronde buis maar twee stuks plat staal die door de romp in de vleugels steken.

    Mooie cockpitkappen ook! Het wiel zit zo te zien recht onder de vleugelbuis? Ik overweeg toch een wiel, 3 zelfs....de echte hebben dat over het algemeen ook ben ik achter en het ziet er wel mooi uit.
     
  2. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    De as van het wiel zit uitgeklapt 5cm vanaf de voorlijst, gemeten van de as haaks op de romp.
    Haaks op het vleugelprofiel op de romp (wortel 25,5 cm) zit de as op 7 cm van de voorlijst.
    Vleugelprofiel loopt niet parrallel met de romp, maar vrij schuin.

    Als je 'm een keer in het echt wil zien, dan kom ik wel naar Rijnsburg. Combineer ik het met een bezoek aan mijn vader, die woont ook in Rijnsburg.
     
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb eindelijk weer eens wat gedaan: De servobakjes voor de rolroerservo's zijn klaar en de verlengkabels doorgetrokken. De verstoorders zitten op verlijmen na in de vleugels, verlengsnoertjes gesoldeerd en werking getest. Ik ga ze vanavond vastlijmen zodat ik morgen de bovenkant af kan werken.
    Ik heb een test gedaan met pu bruislijm en die vreet de schuim niet op, ik heb er de servobakjes ook mee verlijmd en ik ben er best van onder de indruk (ik had het nog niet eerder gebruikt) dus ga het ook gebruiken voor de verstoorders. Er zitten niet veel kieren of gaten in de verstoorders waar het spul in kan kruipen en het hecht heeeeeeel erg goed aan het piepschuim.
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Voor ik moet werken nog even snel in elkaar geschoven.
    totaalplaatje:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Verstoorders ingebouwd maar nog niet afgewerkt:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Richting, hoogte, sleepkoppeling en een plekje voor de ontvanger. De sleepkoppeling is een standaard graupner versie die uit de grabbelton van mijn vader kwam. Principe is gelijk aan de zelfbouw koppelingen van o.a. jacopbos en ph-ajh.
    En ruimte om eventueel later een wiel in te bouwen
    [​IMG]

    Niet op de foto's staan de rolroerservobakjes.

    Nu kan ik aftekenen waar de openingen in de romp moeten gaan komen voor de 4 stekkers en de schroefogen voor de verbinding.

    De rolroeren waren na 27 jaar in de doos zo krom als een hoepel, daar moet ik nieuwe profielen voor halen en dan kan ik de vleugeltips afmaken en eindelijk met de vleugels en een stapel schuurpapier in de tuin gaan staan om er een mooi geheel van te maken.

    Groeten

    Justus
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2011
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het heeft een tijdje stilgelegen maar eindelijk deze week weer eens wat nuttige uurtjes gepakt:
    [​IMG]
    [​IMG]


    de vleugeltips krijgen ook oranje maar daar ben ik niet meer aan toe gekomen en het neusje oranje twijfel ik nog over maar het begint er echt op te lijken nu!

    3430 gram tot zover, daar komen nog een ontvanger accu, trimlood en wat stuurstangetjes bij dus onder de 4 kilo moet makkelijk gaan lukken!

    Groeten

    Justus
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Zo! Na alles nog eens nameten kwam ik erachter dat ik de verhoging van het stabilo te enthousiast volgeplamuurd had waardoor mijn instelhoekverschil flink verkeerd zat....0.4 graden negatief!

    Daar heeft dus nog wat tijd in gezeten om dat weer in orde te kijgen maar ik zit nu weer op 1,8 graden (mijn doel was tussen de 1,5 en 2 graden)

    Ik moet alleen nog de bowdenkabels van hoogte en richting goed vast zetten en dan kan ik ergens gaan ingooien. Voor echt vliegen wil ik er nog een starthaak onder zetten.

    Volgend voorjaar wil ik de romp nog 1 laagje wit geven maar het is nu te koud om in de schuur te spuiten maar genoeg gepraat....dit is hem geworden:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    moet 270 gram lood in neus, onder een 2500mah sub-c accu ben ik op 4295 gram uitgekomen.

    Ik ben erg tevreden en razend benieuwd hoe het gaat vliegen!!

    Justus
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2011
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    2 meetfoutjes: Ik heb altijd gedacht dat de spanwijdte 4 meter was maar het blijft bij 'slechts' 3,54 meter en er lag nog een handvol gereedschap in de neus....bij de foto's leek het zwaartepunt mij al veel te ver naar voren......3940 gram...dus net onder de 4 kilo!
     
  8. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Prachtige kist Justus, ben benieuwd hoe ie zal vliegen. En nu heel houden voor Oostenrijk!!

    Groet,

    Jacob Bos
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2011
  9. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Geweldig resultaat!

    Gefeliciteerd!

    Ben benieuwd naar de maiden!

    Succes daarmee.

    Louis
     
  10. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Ah, das een mooie Justus. Succes met de maiden!

    Ik heb een lier, en binnenkort 2 kisten klaar. Toevallig zin om een keer langs te komen? (veld van 400 bij 500 meter)
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Geweldig. Echt een mooie kist. Succes met invliegen (slepen is de meest relaxte manier van invliegen voor die grote dingen trouwens.....)
     
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Er zit ook een sleepkoppeling in om er komend jaar wat e-sleep meetings en vgg-treffens mee af te struinen.
    Maar eerste proefworpjes doe ik het liefst op het strand met genoeg wind om zeker genoeg luchtsnelheid uit een handstartje te halen. Als dat lekker voelt....tja....als ik geen sleep kan vinden (wat 99% zeker is) ....maak ik er misschien wel een ritje zeeland van om hem in zoutelande van het duin te gooien


    Zin zeker! Ik heb ook een lier maar die heb ik nog nooit gebruikt en heb geen idee of die deze maat aan kan. De Diva wil wel heel graag aan de lier dus sowieso misschien leuk om eens af te spreken.
     
  13. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Justus ik ga binnenkort nog een grote Fox invliegen, waarschijnlijk samen met een Valenta L213 van een vliegmaatje. Ik laat wel ff weten wanneer dat gaat worden, wellicht kan je mee. Hebben we drie maidens op één dag. :) Ik kom donderdag bij je graag die kist van je bewonderen!
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Als het in de agenda past ga ik graag mee!
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Mag je zonder maiden-kist ook komen??
     
  16. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Mogen het er ook 4 of 5 zijn? (maidens)
     
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Haha! Dat modelbouwvirus is echt leuk!

    Voorlopig is het alleen een voornemen en is er nog niets afgesproken maar hoe meer zielen hoe meer vreugd natuurlijk!

    (maar van al dat enthousiasme gaat het wel jeuken zeg!)
     
  18. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    @Raymond en Douglas: wat mij betreft zijn jullie welkom, ik laat wel even weten hoe en waar.:D
     
  19. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Gooi een datum op.
    Misschien dat ik tussen het verhuizen door nog even tijd vind om mijn Twin Astir vliegklaar te maken, per 31-12-2011 in Warmond.
    Dus Justus pas maar op, ik kom dichterbij je in de buurt............
    Al hoewel, het biedt ook meer mogelijkheden tot vliegen aan het strand, je weet meer locaties dan alleen LVS.........
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Vandaag heb ik de stoute schoenen aan getrokken!

    De Twin ligt al weken op zolder te wachten op een maiden maar mijn broer de windgod wilde maar niet meehelpen.
    In de aanloop naar dat grote moment heb ik wel al aardig wat goede voorbereidingen getroffen. De grootste klus was het transport probleem, want hoe je het ook wendt of keert.....een 1:4 semi-schaal bak is geen handzaam aparaat om even ergens mee naartoe te sjouwen. Na een beetje creatief plannen voor de gamma-zaag-machine-meneer en een avondje schroeven had ik dus en enorme kist op wielen voor mijn neus staan waar ik de Twin heel mooi en transportklaar in kon vastzetten.
    Eenmaal af blijkt m'n gereedschapskist, zender, afdekzeil....en oh ja....de Diva past er ook nog bij!
    [​IMG]
    Hij kan ook zo achterin de Sierra, daar heb ik alleen ff geen foto van.

    Maar in die kist werd hij steeds ongeduldiger, elke keer als ik op zolder kwam hoorde ik dat vliegduiveltje vanuit die kist roepen: hey! pssssst!....waarom sta ik hier? waar ben ik voor? wanneer gaan we nu eindelijk eens buiten spelen?

    Maar vandaag was het dan zo ver. De wind was goed, de regen weg, het duin uitnodigend en mijn hoofd stond ook nog eens goed op mijn schouders. Vandaag moet het gaan gebeuren!

    Alle spullen verdwijnen in de auto alsof het ding erop gekocht is en de rit naar de vlieglocatie is met 20 minuten rijden ook zo voorbij. Eenmaal daar eerst maar eens alles opbouwen
    [​IMG]
    De wind staat goed en ik begin met een half uurtje knuppelen met de Diva om de omstandigheden te verkennen. Hier kwam niets geks uit, alleen dat ik de landing enigszins vanuit het zonnetje aan moet vliegen maar dat hebben we vaker gedaan dus daar is overheen te komen.

    Voordat het dan echt gaat gebeuren spookten nog even alle pre-maiden gedachtes nog eens lekker door mijn hoofd:
    Mijn eerste blik in die grote kartonnen doos toen ik als 7 jarig pieletje op mijn vaders hobbyzolder mee zat te gluren naar zijn mobelbouwactiviteiten. Al die jaren mee verhuizen.
    De eerste keer opbouwen in mijn woonkamer, vorig jaar, om te kijken wat er allemaal moet gebeuren.
    Er waren toch wel een aantal voor mij nieuwe dingen aan deze kist waar wat werk in heeft gezeten. De cockpitkappen, de verstoorders, de instelhoek van het hoogteroer.
    Maar alles is goed (genoeg) gelukt en nu ligt er 3950 gram aan zwever voor mijn neus en klaar om zijn luchtdoop te krijgen.
    Nog maar eens een keer alle roeren nalopen, dat ik niet stiekem een servo'tje de verkeerde kant op laat gaan, de zender na lopen dat ik blindelings de juiste schakelaar voor de verstoorders kan vinden.
    En even wachten tot Maarten zijn maiden van de MiniMoa heeft afgerond zodat hij hem voor mij een eerste zetje kan geven.

    Die liet niet lang op zich wachten dus in een mum van tijd stonden we klaar.
    En heel beschaafd zetje iets naar beneden, een tikkie up daar ging hij!!
    2 meter van het duin verwijderd viel alles al meteen op z'n plek, bochtje naar rechts en parrallel aan het duin rustig hoogte maken en reactie op de roeren voelen.
    Hoogte was netjes alleen moest ik alles up trimmen wat mijn zender had dus zwaartepunt kan wel weer wat naar achteren. Iets teveel "angst-blei" in de neus maar dat liever dan een te achterlijk zwaartepunt.
    Dan de eerste bocht naar links, hij reageert dus gewoon heel erg direct op rol en richting, veel sneller dan ik van zo'n kist verwacht had, en dan valt voor het eerst op wat een waanzinnig vliegbeeld deze kist heeft!
    De teddybeer in de cockpit heeft het heerlijk naar zijn zin en mijn bilspieren ontspannen zich weer zodat ik nu ook van het vliegen kan genieten.

    Wat mooi! Wat een vliegbeeld!......hopen dat daar een foto'tje van te schieten is!
    [​IMG]
    Maar de Twin heeft er geen zin in (de camera ook niet trouwens)
    Dat gaan we nog eens proberen:
    [​IMG]
    Weer is de Twin de camera te snel af....jeetje!
    Nou.....even concentreren, kom op Twin! Je kan het!
    [​IMG]
    JA! Nou hebben we je te pakken!

    Nu lekker mijn bochtjes maken, beetje steken, beetje trekken. Ik kon hem heel mooi stilhangen in de wind, maar met een beetje drukken geen enkel probleem om er tegenin te komen. Hoog, laag, snel, langzaam, vlakke bochten, stall turns.....een heerlijke kist en ik zeg het nog maar eens...WAT EEN WAANZINNIG VLIEGBEELD!

    Maar het is wel koud in de wind dus ik ga toch de verstoorders maar eens testen voor de landing. Nou...die doen het hoor! Ik heb getwijfeld over de grotere versie maar dat is echt niet nodig.
    Uiteindelijk met de verstoorders maar half uit de vleugels, alleen wel met flink trekken hem heerlijk zachtjes in het helmgras laten glijden.
    [​IMG]
    Lekker!

    Zo'n vlucht maakt de warme chocolademelk met slagroom na afloop nog lekkerder smaken!

    Heerlijk gevlogen, helemaal gelukkig en op naar de volgende vliegdag!
    Maarten...bedankt voor de hulp en de foto's!

    Justus
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2012

Deel Deze Pagina