Twin Astir 1983

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Justus, 31 mrt 2010.

  1. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Dat was een mooi moment vandaag Justus en leuk om erbij te zijn op zo een memorabel moment. Het was er ook wel het weer voor!
     
  2. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Jaja, je was ons ff vergeten?

    Maar hé, 2 mooie foto's en goed om te lezen dat alles goed is gegaan.
     
  3. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Dit was nog niet ons mini sleeptreffen hoor douglas ;) dat komt echt nog maar dan moet het wel rustiger weer worden....
     
  4. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Justus, wat een prachtige beschrijving van de maiden, in 1 adem uitgelezen. En wat een prachtige kist!

    Groeten,
    Jacob Bos
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    @Jacob:

    Deze heb ik van de week nog even snel geschoten. Zo ziet het er nu uit:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dit is nog met de 'kleine' 14X10 prop en een verkeerde spinner. Nu zit er een mooie freudenthaler meenemer op en een 17X9. Echt een enorme lat maar in de lucht nog steeds niet te zien. Zodra ik meer en duidelijkere foto's heb laat ik het hier zien.

    Groeten

    Justus
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Op verzoek hier wat foto's van de motor:
    Ik heb eerst van balsa 2 halve spanten gemaakt:
    [​IMG]
    Vervolgens van 5mm multiplex het echte schot gemaakt.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Een verlengde motoras steekt nu door een kogelager dat helemaal in het puntje in de neus (in een op maat gemaakt lagerschaaltje) is geplaatst waardoor alleen die as uit het gat in de neus steekt(dikke veer in de ****** van SRS!!)
    [​IMG]

    Aandrijfaccu, ontvangeraccu, ontvanger, sleepkoppelingservo en richtingservo zitten allemaal ongeveer onder de 2de cockpitkap zodat mijn oude trouwe knuffelbeer nog in de cockpitkap past.
    [​IMG]
    Op de foto ziet het er ineens echt super chaotisch uit.....zo ervaar ik het in het echt niet......

    En vandaag weer even kunnen vliegen!
    Mijn vader heeft de eerste bewegende beelden kunnen maken maar helaas geen echt representatieve.......hij heeft te veel ruzie met het slechte kijken op zo'n uitklapschermpje. Neemt niet weg dat ik wel iets kan laten zien:



    De landing is zo spannend als hij er uitziet. Tijdens de hele vlucht stond mijn vader rechts achter mij en tijdens die laatste meters zie ik hem ineens in mijnooghoek links staan. Ik sta hier een meter of 8 a 10 naar achteren en naar rechts.

    Ik ben blij!!!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    En verbruik uit de accu is hetzelfde, 2047mAh voor 4:57 motorlooptijd (alles volgas).
    Het boekje van Dymond zegt dat max 50A mag hebben en op 4S een 17x9 mag draaien, die zit er op maar daar haalt hij dus van geen kant die stroom mee.
    Nu vliegt hij mij best maar wellicht valt daar nog heel veel te winnen......eerst eens een keer goed meten want (en dit is zeevaartschooltrauma): Meten....is Weten!
     
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Blijft toch mooi hè, die grotere schaalkisten. Op naar Oostenrijk!
     
  9. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    poeh, das wel moeilijk lopen zo met al die veren... ;-) Op 4S stijgt ie behoorlijk, het valt mij niet tegen. Samen een keer stoeien met mijn Salto?
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hij stijgt voor mij ruim voldoende maar het is nog niet zo heftig als de Salto hoor. Komt misschien ook omdat je Salto door de gearbox ook klinkt alsof hij je hoofd eraf wil trekken haha!
     
  11. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Ik moest wel ff lachen om de hond... als ie er bij kon nam ie er een hapje uit. De Salto stijft idd extreem, die hou ik niet vast met 1 hand, en ik heb de motor op een schakelaar. (dat ga ik nog veranderen)

    Jij kan voorlopig vooruit, zo heel veel neemt de motor niet op aan vermogen.
     
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    haha...ja....dat is het keffertje van mijn ouders. Die heeft de hele tijd over het strand heen en weer gejaagd achter die kist aan, was dus ook helemaal kapot toen we naar huis gingen. En ook de reden dat ik er een ander geluidje bij heb gezet want hij heeft ook geen 10 seconden zijn bek gehouden!

    Ik had de motor hier nog op de knuppel maar dat vond ik niet prettig. Ik begin met half gas en ga naar vol op het moment dat ik hem weggooi en moet dan van de linker naar de rechtknuppel. Iik had vandaag 2 keer een oeieoeie momentje omdat dit niet helemaal vlekkeloos ging.
    Ik heb nu de motor op de rechterschuif, dan kan ik mijn duim op de knuppel houden terwijl ik met de wijsvinger de gasschuif bedien. Volgende keer kijken of dat beter gaat.

    Nu ook de verstoorders op de gasknuppel, kan ik net even wat precieser en directer aanvliegen voor de landing. (geweldige dingen trouwens!! die verstoorders)
     
  13. FPV

    FPV

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Zoetermeer, NEEderland
    Heel mooi! Als ik zo'n model had, dan wist ik wat voor apparatuur ik er om ging bouwen met zo veel ruimte :).
    Ik heb de echte vroeger gevlogen op Lelystad. Een sierlijk zwever, maar zwaar op de richtingsroer.
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik ben nu een paar vluchten verder en weet nu vrij zeker dat de motor veel meer kan hebben dan de huidige propellor.
    Afgelopen zondag heb ik met ruim 7,5 minuten motorlooptijd slechts 3400mAh verbruikt. Dan kom ik weer op een gemiddelde belasting van 27 Ampère terwijl de motor er 50 mag hebben.
    De verschillende online programma's kloppen blijkbaar niet maar de opgaven van dymond dus ook niet!
    Volgens de fabrikant mag de motor 50A trekken en mag hij op 4S een 17x9 draaien.......ik zou dan denken dat hij op die 17x9 dus in de buurt van die 50A moet zitten maar ik haal maar net de helft.

    Nu ben ik voorlopig ruim tevreden met de prestatie dus er is niet meteen noodzaak om dit aan te passen maar ik ga komend seizoen zeker ook op zoek naar een propellor die de motor meer laat werken. De motorlooptijd wordt dan wel minder maar de stijgvluchten worden dan ook korter.

    Feit blijft dat ik niet helemaal begrijp waarom de fabrikant een propadvies voor 4S geeft die van geen kant de motor belast naar wat hij volgens eigen zeggen mag hebben.

    Groeten

    Justus
     
  15. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Daar staat mijn motor niet bij. De turnigy 5055 7 met kv van 400 komt qua gegevens in de buurt en geeft 34A maar dat is moeilijk vergelijken dan.

    Misschien voor vaderdag een amperetang vragen, dan kan ik het zelf meten.
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ha Justus,
    Jij zou mij toch aanschieten voor mijn ampere-tang? Heeft nu de hele dag in de auto gelegen :)
    Anyway.
    Ik snap dat wel (en heb het hier en daar ook al eens verkondigd maar ik doe het gewoon nog een keer).
    Koop voor de grap eens een Aeronaut, APC en Graupner prop in dezelfde maten. Ga dan meten (je mag mijn tang gebruiken :) ). Je zult versteld staan van de verschillen.
    Doe hetzelfde eens met 3 verschillende accu's. Ook dat geeft dan enorme verschillen.
    Dat maakt dat de prop die de meeste stroom trekt, in combinatie met de accu die het best zijn spanning vast houdt, héél veel meer vermogen/stroom zal genereren dan de prop met het laagste stroomverbruik in combinatie met de accu die het snelst inkakt. Ik heb persoonlijk verschillen van meer dan 50% gemeten.
    Een fabrikant geeft bij zijn propadvies nooit merk en type prop, en ook niet welke accu er bij gebruikt is.
    eCalc doet dat wel maar ook dat is een benadering. Al die opgaves en programma's zijn een benadering om ergens te kunnen beginnen maar je moet het echt meten om het precies te weten voor de totale setup die jij gebruikt.

    Dat, of een loggende regelaar zoals de Castle ICE-serie. Die meet en logt alles wat je wilt weten en slaat dat op, kun je via een USB uitlezen.
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat begrijp ik, ze nemen een veilig advies zodat je daarna kan fine-tunen en dat is logisch.
    Maar in het boekje bij de motor staat 900W bij de 17x9 op 4S.....dat dit per accu en merk propellor wat afwijkt snap ik maar van 900 naar minder dan 500 vind ik een groot verschil.

    Nogmaals....de prestatie is voldoende, ik heb niet ineens spijt van de aanschaf, het is eerder verbazing over het verschil en een beetje blijdschap om de ruimte die ik heb.

    En ja...ik zou je inderdaad zondag even vragen maar we waren een beetje druk geloof ik! ;-)
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb het de andere kant op gehad. In plaats van de bij mijn motorspatz voorspelde 35A trok ik 59A. Als ik daar mee was gaan vliegen was de boel waarschijnlijk in rook opgegaan.....

    Afgelopen winter heb ik voor mijn F5J kisten heel wat accu's en props geprobeerd om te krijgen wat ik wilde. Een loggende regelaar is dan echt wel fijn. En een Castle ICE Lite is niet eens duur. Heb ik in mijn ASW20 ook zitten.
    Je kunt er erg veel info uit peuteren. En als je een nieuwe kist heb stop je gewoon die ene regelaar er even in om te testen, je hoeft er dus niet 5 aan te schaffen (als je de stekkertjes bij al je vliegtuigen hetzelfde houdt)

    [​IMG]
     
  20. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Nog een kleine noot. Ik meet altijd het opgenomen vermogen voordat ik uberhaubt iets ga doen... En zeker voordat ik met welk toestel dan ook ga vliegen. Ik heb zo'n watt/lipo-ballancer van HK, dat werkt voor mij prima.
     

Deel Deze Pagina